Ciche silniki elektryczne z łożyskami NSK

21.2.2014

Gdy silnik elektryczny ma pracować długo i cicho, wybór łożyska ma ogromne znaczenie.

Metody projektowania, wytwarzania i zapewniania jakości stosowane przez NSK w trakcie produkcji pomagają minimalizować szum generowany przez silnik elektryczny i zapewnić lata bezproblemowej eksploatacji.

Będąc innowatorem w obszarze stali łożyskowej, NSK stosuje do produkcji kulek i pierścieni stal SUJ-2. Jest ona wyjątkowo czystą, wytapianą próżniowo stalą łożyskową, dużo czystszą niż typowa stal o standardzie przemysłowym. Cechy te w połączeniu z odpowiednią obróbką cieplną oznaczają, że łożyska silników elektrycznych firmy NSK mają większą trwałość zmęczeniową.

Wprowadzony proces honowania

Nierówności powierzchni bieżni pogarszają smarowanie i mogą prowadzić do zwiększonego szumu. W NSK bieżnie łożysk silników elektrycznych są wyjątkowo gładkie dzięki zastosowaniu przez firmę procesu honowania, czyli specjalnej obróbki wygładzającej. Wykończenie takie wspomaga późniejsze smarowanie i wydłuża żywotność łożyska. Wynikiem połączenia doskonale gładkiej powierzchni bieżni łożyska z kulkami ze stali SUJ-2 jest wyjątkowo ciche łożysko.

Aby zapewnić jeszcze gładszą i bardziej cichą pracę silników elektrycznych, NSK oferuje łożyska ze specjalnym luzem CM. Luz CM mieści się w dolnym zakresie standardowego luzu CN. Zmniejszony luz łożyska pomaga kontrolować szczelinę pomiędzy wirnikiem i stojanem w silniku i w rezultacie minimalizować drgania silnika – mówi Mirosław Jaroszka, menedżer wsparcia technicznego CEE w NSK Polska.

Koszyki z tłoczonymi gniazdami

Dwuczęściowe, nitowane stalowe koszyki posiadają tłoczone gniazda z wyjątkowo precyzyjnymi tolerancjami dla kulek. Takie podejście do budowy koszyka pozwala na skuteczniejsze zmniejszenie tarcia zapewniając równomierny rozkład smaru na elementach tocznych. Efektem jest silny koszyk o niższej temperaturze pracy i wyższych prędkościach granicznych.

- NSK stosuje także formowane wtryskowo koszyki poliamidowe z gniazdami o zoptymalizowanej budowie. Ich dopasowanie do elementów tocznych zmniejsza tarcie, co zapewnia cichszą pracę i poprawia trwałość smaru. Łożyska z koszykami poliamidowymi charakteryzują się także niższym momentem przy wysokich prędkościach i lepiej znoszą niewspółosiowość montażu – tłumaczy Mirosław Jaroszka.

Innowacyjny sposób uszczelnienia

NSK oferuje kilka opcji uszczelnienia. Metalowe blaszki ZZ są przeznaczone do urządzeń, w których występują wysokie prędkości. Chronią przed lekkimi zanieczyszczeniami, takimi jak pył i są pokryte specjalnym materiałem antykorozyjnym. Zapewniają znakomite osiągi w szerokim zakresie temperatur.

W przypadku urządzeń wymagających większej ochrony należy zastanowić się nad korzyściami, jakie przynosi innowacyjne rozwiązanie opatentowane przez NSK. Bezstykowe uszczelnienie labiryntowe, zapewnia skuteczne uszczelnienie bez zwiększania momentu lub temperatury pracy. Przy większej szczelności niż w przypadku blaszki, bezstykowa warga uszczelki zmniejsza opór w łożysku w porównaniu do uszczelki stykowej. Jest to ważna zaleta wszędzie tam, gdzie podstawowe znaczenie mają straty energii.

- Prędkości możliwe do uzyskania w łożyskach z bezstykowym uszczelnieniem labiryntowym są porównywalne do prędkości osiąganych przez łożyska z blaszkami. Dla dodatkowej ochrony w środowiskach silnie zanieczyszczonych NSK oferuje łożyska z uszczelkami stykowymi i lekko-stykowymi. Dostępne są również uszczelki o specjalnej budowie dla łożysk standardowych w szerokim zakresie - mówi Mirosław Jaroszka.

Każdy egzemplarz musi być idealny

W procesie produkcji NSK wykorzystuje najnowocześniejsze urządzenia automatyczne pozwalające na uzyskanie znakomitej jednolitości produktów. Na każdym etapie stosowane są techniki Statystycznej Kontroli Procesu (SPC). Każde łożysko jest badane na linii produkcyjnej pod kątem poziomu szumu i drgań. Produkt, który nie przejdzie prób na niskiej, średniej i wysokiej częstotliwości jest automatycznie odrzucany.

Więcej o firmie na stronie: http://www.nskeurope.pl/

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę