Bosch i CARIAD rozwijają autonomiczną jazdę dzięki sztucznej inteligencji
CARIADBosch i CARIAD zacieśniają współpracę w ramach Automated Driving Alliance, wspólnie opracowując oprogramowanie dla pojazdów wyposażonych w systemy wspomagania kierowcy i automatycznego prowadzenia na poziomach 2 i 3. W projekcie wykorzystywane są najnowocześniejsze metody sztucznej inteligencji, które pozwolą stworzyć jeszcze bardziej wydajne i inteligentne systemy. Mają one działać w sposób naturalny i intuicyjny, zwiększając bezpieczeństwo oraz komfort podróży.
Pakiet oprogramowania obejmuje wszystkie kluczowe funkcje: od percepcji i interpretacji otoczenia, poprzez podejmowanie decyzji, aż po sterowanie pojazdem. Pierwsze rozwiązania są już testowane w flotach pojazdów i rozwijane na podstawie ogromnych zbiorów danych. Wersja produkcyjna ma być dostępna od połowy 2026 roku.
W stronę masowego wdrożenia
Celem sojuszu jest udostępnienie zautomatyzowanej jazdy szerokiemu gronu kierowców – od aut popularnych po segment premium. Grupa Volkswagen planuje zintegrować nowe funkcje z architekturą pojazdów definiowanych programowo, a Bosch zaoferuje skalowalne rozwiązania również innym producentom na całym świecie.
Pokazujemy, że niemiecki przemysł motoryzacyjny opanował kluczowe technologie sztucznej inteligencji i jazdy autonomicznej. Dzięki wiedzy naszych inżynierów wzmacniamy europejską suwerenność cyfrową i chcemy, by jak najwięcej osób mogło korzystać z zalet automatycznej jazdy – mówi Peter Bosch, dyrektor generalny CARIAD.
Kluczem do niezawodnego i szerokiego wdrożenia autonomicznej jazdy są dane i sztuczna inteligencja. To wyzwanie można zrealizować tylko we współpracy równorzędnych partnerów – dodaje Mathias Pillin, dyrektor ds. technologii w Bosch Mobility.
AI w całym łańcuchu technologicznym
Sztuczna inteligencja od początku była fundamentem sojuszu. Dziś jest wykorzystywana nie tylko do rozpoznawania obiektów, ale także do integracji danych z różnych czujników (kamer, radarów), podejmowania decyzji i sterowania układem napędowym, kierowniczym i hamulcami.
W przyszłości funkcje jazdy będą oparte na kompleksowej architekturze AI, zdolnej analizować złożone sytuacje drogowe i przewidywać zachowania uczestników ruchu. Bosch i CARIAD stawiają również na multimodalne podejścia VLA (vision-language-action), które mogą jeszcze lepiej odwzorowywać sposób myślenia i reagowania człowieka, np. w sytuacjach zagrożenia.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Globalne testy i rozwój danych
Rozwój opiera się na danych gromadzonych w szeroko zakrojonych testach flotowych w Europie, Japonii i USA. Pojazdy testowe – takie jak Volkswagen ID.Buzz i Audi Q8 – są regularnie aktualizowane o nowe wersje oprogramowania, co pozwala inżynierom na bieżąco doskonalić systemy i analizować skrajne przypadki drogowe.
W tym roku do floty dołączą setki kolejnych aut, wyposażonych w zaawansowane zestawy czujników. Zebrane dane posłużą do dalszej optymalizacji oprogramowania i podnoszenia niezawodności jazdy autonomicznej.
Firmy Bosch i CARIAD są przekonane, że dzięki sztucznej inteligencji jazda wspomagana i automatyczna stanie się wkrótce jeszcze bezpieczniejsza, wygodniejsza i dostępna dla milionów kierowców na całym świecie.
Źródło: Bosch









