Bosch i CARIAD rozwijają autonomiczną jazdę dzięki sztucznej inteligencji

Bosch i CARIAD rozwijają jazdę autonomiczną z AI CARIAD

Bosch i CARIAD zacieśniają współpracę w ramach Automated Driving Alliance, wspólnie opracowując oprogramowanie dla pojazdów wyposażonych w systemy wspomagania kierowcy i automatycznego prowadzenia na poziomach 2 i 3. W projekcie wykorzystywane są najnowocześniejsze metody sztucznej inteligencji, które pozwolą stworzyć jeszcze bardziej wydajne i inteligentne systemy. Mają one działać w sposób naturalny i intuicyjny, zwiększając bezpieczeństwo oraz komfort podróży.

Pakiet oprogramowania obejmuje wszystkie kluczowe funkcje: od percepcji i interpretacji otoczenia, poprzez podejmowanie decyzji, aż po sterowanie pojazdem. Pierwsze rozwiązania są już testowane w flotach pojazdów i rozwijane na podstawie ogromnych zbiorów danych. Wersja produkcyjna ma być dostępna od połowy 2026 roku.

Powiązane firmy

Bosch - Robert Bosch Sp. z o.o.

W stronę masowego wdrożenia

Celem sojuszu jest udostępnienie zautomatyzowanej jazdy szerokiemu gronu kierowców – od aut popularnych po segment premium. Grupa Volkswagen planuje zintegrować nowe funkcje z architekturą pojazdów definiowanych programowo, a Bosch zaoferuje skalowalne rozwiązania również innym producentom na całym świecie.

Pokazujemy, że niemiecki przemysł motoryzacyjny opanował kluczowe technologie sztucznej inteligencji i jazdy autonomicznej. Dzięki wiedzy naszych inżynierów wzmacniamy europejską suwerenność cyfrową i chcemy, by jak najwięcej osób mogło korzystać z zalet automatycznej jazdy – mówi Peter Bosch, dyrektor generalny CARIAD.

Kluczem do niezawodnego i szerokiego wdrożenia autonomicznej jazdy są dane i sztuczna inteligencja. To wyzwanie można zrealizować tylko we współpracy równorzędnych partnerów – dodaje Mathias Pillin, dyrektor ds. technologii w Bosch Mobility.

AI w całym łańcuchu technologicznym

Sztuczna inteligencja od początku była fundamentem sojuszu. Dziś jest wykorzystywana nie tylko do rozpoznawania obiektów, ale także do integracji danych z różnych czujników (kamer, radarów), podejmowania decyzji i sterowania układem napędowym, kierowniczym i hamulcami.

W przyszłości funkcje jazdy będą oparte na kompleksowej architekturze AI, zdolnej analizować złożone sytuacje drogowe i przewidywać zachowania uczestników ruchu. Bosch i CARIAD stawiają również na multimodalne podejścia VLA (vision-language-action), które mogą jeszcze lepiej odwzorowywać sposób myślenia i reagowania człowieka, np. w sytuacjach zagrożenia.

Globalne testy i rozwój danych

Rozwój opiera się na danych gromadzonych w szeroko zakrojonych testach flotowych w Europie, Japonii i USA. Pojazdy testowe – takie jak Volkswagen ID.Buzz i Audi Q8 – są regularnie aktualizowane o nowe wersje oprogramowania, co pozwala inżynierom na bieżąco doskonalić systemy i analizować skrajne przypadki drogowe.

W tym roku do floty dołączą setki kolejnych aut, wyposażonych w zaawansowane zestawy czujników. Zebrane dane posłużą do dalszej optymalizacji oprogramowania i podnoszenia niezawodności jazdy autonomicznej.

Firmy Bosch i CARIAD są przekonane, że dzięki sztucznej inteligencji jazda wspomagana i automatyczna stanie się wkrótce jeszcze bezpieczniejsza, wygodniejsza i dostępna dla milionów kierowców na całym świecie.

Źródło: Bosch

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę