Bezpieczna renowacja pojazdów elektrycznych i hybrydowych

Bezpieczna renowacja pojazdów elektrycznych i hybrydowych Axalta
9.7.2021

Według danych firmy konsultingowej McKinsey , w 2019 roku, w porównaniu do roku poprzedniego sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in wzrosła w Europie o 44% do ponad 600 000 pojazdów. Warsztaty muszą być zatem przygotowane na pojawianie się tych pojazdów oraz – zależnie od wymagań producenta – nowych ograniczeń dotyczących temperatury suszenia lakieru.

Podczas napraw samochodów elektrycznych i hybrydowych lakiernicy dążą do uzyskania idealnego efektu. W przypadku niskiej temperatury muszą jednak kierować się konkretnymi wytycznymi. Harald Klöckner, Standox Training Leader na Europę, Bliski Wschód i Afrykę: – Przed rozpoczęciem pracy trzeba odłączyć instalację wysokiego napięcia od akumulatora. Mogą to robić wyłącznie odpowiednio przeszkolone osoby.

Powiązane firmy

Axalta Coating Systems Poland Sp. z o.o.

Akumulatory wrażliwe na działanie wysokich temperatur

– W tych pojazdach przede wszystkim akumulatory są wrażliwe na działanie skrajnych temperatur – wyjaśnia Klöckner. W przypadku najczęściej stosowanych ogniw litowo-jonowych skrajne temperatury powodują przedwczesne zużywanie się akumulatora. A podczas suszenia wymuszonego osiągnięcie temperatury 60°C, która jest wartością graniczną dla akumulatorów, to nic trudnego. – Zależnie od producenta trzeba przestrzegać różnych wymagań dotyczących maksymalnej temperatury w kabinie lakierniczej i czasu suszenia – dodaje Harald Klöckner.

Profesjonalna renowacja z Systemem Xtreme

Jedynie systemy lakiernicze gwarantujące najwyższej klasy efekt nawet przy niskiej temperaturze suszenia pozwalają bezpiecznie pracować z pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi.  – Za sprawą produktów z serii Xtreme System marka Standox oferuje warsztatom system lakierniczy do profesjonalnych renowacji zgodnych z wymaganiami producentów. Ponadto system pozwala oszczędzać energię, ponieważ suszenie trwa zaledwie 45–60 minut w 20°C lub 15 min w 40°C – mówi Harald Klöckner.

Jednak pełny potencjał Systemu Xtreme można wykorzystać stosując wszystkie produkty z tej serii, które wzajemnie się uzupełniają. Tak samo jak lakier bazowy Standoblue, produkty należące do Systemu Xtreme – w tym wypełniacz mokro-na-mokro VOC Xtreme Wet-on-Wet filler U7650 lub wypełniacz VOC Xtreme Filler U7600 – można aplikować w jednym cyklu. W przypadku wypełniacza VOC Xtreme Filler U7600 można nałożyć nawet cztery warstwy bez odparowania międzywarstwowego. Natomiast nowy lakier bezbarwny VOC Xtreme Filler U7600 pozwala na elastyczną pracę, ponieważ można aplikować dwie lub półtorej warstwy – także bez odparowania międzywarstwowego. Dodatkową korzyścią dla warsztatów stosujących ten system jest obniżenie kosztów energii elektrycznej nawet o 70%.

Źródło: Axalta Coating Systems Poland Sp. z o.o.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę