BASF: Najpopularniejsze kolory samochodów na świecie. Moda na barwy chromatyczne?

Jakie są najpopularniejsze kolory samochodów na świecie? BASF

Podobnie jak dzieje się to od kilku lat, również w 2022 r. rynek motoryzacyjny na całym świecie był zdominowany przez kolory achromatyczne. Jednakże jak stwierdzili projektanci firmy BASF w raporcie temat fabrycznych kolorów w branży motoryzacyjnej (Color Report for Automotive OEM Coatings), paleta barw lakierów samochodowych jest coraz bogatsza, a takie kolory, jak żółty, pomarańczowy, zielony czy fioletowy, zdobywają udział w rynku.

  • Powiększanie się przestrzeni kolorystycznych przekłada się na coraz szerszą paletę lakierów samochodowych.
  • W pojazdach przeznaczonych do użytku prywatnego wciąż dominują czarny, szary i srebrny.
  • Żółty, pomarańczowy, zielony i fioletowy zyskują udział w rynku.

Pomimo zmieniających się preferencji kolorystycznych, na samochodach wyprodukowanych w 2022 r. dla odbiorców prywatnych wciąż dominowały kolory achromatyczne – biały, czarny, srebrny i szary. Już od kilku lat klasyczna i ponadczasowa biel, ceniona także za wysoką wartość przy odsprzedaży pojazdu, jest najpopularniejszym kolorem samochodów na całym świecie.

Natomiast jeżeli nabywca nie zdecyduje się na kolor achromatyczny, zazwyczaj wybiera lakier niebieski lub czerwony. Chociaż te dwie przestrzenie kolorystyczne są nadal bardzo popularne, inne chromatyczne kolory, takie jak żółty, pomarańczowy, zielony i fioletowy, zyskują udział w rynku w większości regionów świata. Okazuje się więc, że klienci BASF – producenci samochodów – stawiają na szerszą różnorodność i paletę kolorów niż wcześniej.

Z danych przytoczonych w raporcie wynika również, że markom udało się zwiększyć produkcję pojazdów w miarę odzyskiwania rozmachu po globalnej pandemii i przezwyciężania trudności spowodowanych zakłóceniami w regionalnych łańcuchach dostaw. 

BASF_kolory_w_branzy_motoryzacyjnej_kolory_achromatyczne_zyskuja_popularnosc BASF

EMEA: region coraz bardziej kolorowy

Europa, Bliski Wschód i Afryka (EMEA) odnotowały dalszy wzrost w przypadku dwóch najpopularniejszych kolorów (białego i czarnego) przy jednoczesnym zmniejszeniu się udziału w rynku lakierów szarych i srebrnych. Jednocześnie region stał się bardziej kolorowy.

Niebieski nadal zajmuje czołową pozycję wśród kolorów chromatycznych w EMEA, ale zarówno on, jak i czerwień straciły część udziału w rynku. W preferencjach nabywców samochodów zaczął pojawiać się pomarańczowy. Po kilka punktów procentowych zyskały też żółty, brązowy i zielony.

Biały i czarny zyskały na popularności w minionym roku, ale ciekawszą informacją jest różnorodność wśród kolorów chromatycznych – powiedział Mark Gutjahr, szef działu Automotive Color Design, EMEA – Jeżeli zsumować udział w rynku żółtego, pomarańczowego, brązowego i zielonego, okazuje się, że zwiększyła się liczba odcieni i różnorodność, a w ciągu ostatniego roku lub dwóch lat na palecie pojawiło się nie tylko więcej kolorów, ale także niuansów i odmian każdego z nich.

Ameryka Północna: wzrost zainteresowania bardziej wyrazistymi kolorami

Nabywcy samochodów w Ameryce Północnej mają mniejszy wybór lakierów chromatycznych, co nie znaczy, że rzadziej decydują się na samochody osobowe, pick‑upy czy SUV‑y w barwach innych niż neutralne. Nadal dominują niebieski i czerwony, ale region ten jest bardziej kolorowy niż wcześniej, ponieważ coraz częściej można tam spotkać samochody zielone, żółte, fioletowe czy beżowe.

Niebieski pozostaje liderem i utrzymuje dominację, a różnica między popularnością tego koloru a czerwienią jest coraz większa. Kolory achromatyczne, takie jak czarny, szary i srebrny, straciły część udziału w rynku, zwłaszcza w większych pojazdach. Na zmianie gustów nabywców samochodów zyskały natomiast kolory ziemi, czyli beże, brązy i zielenie, a także fiolet.

Największymi hitami wśród kolorów chromatycznych są niebieski i czerwony. Jednak w miarę zwracania się ludzi ku naturze, coraz częściej można spotkać właśnie kolory naturalne, takie jak zielony, żółty, fioletowy i beżowy – powiedziała Liz Hoffman, szefowa działu projektowania w obu Amerykach – Kupujący samochody poszukują również koloru lakieru, który odzwierciedlałby ich pozytywne nastawienie.

Region Azji i Pacyfiku: większa paleta odcieni szarości przyczyniła się do zwiększenia udziału kolorów achromatycznych

Podobnie jak w innych regionach świata, również w krajach Azji i Pacyfiku najpopularniejszym kolorem był biały. Prawdziwym przebojem w minionym roku były jednak odcienie szarości, co wskazuje na nową erę w branży motoryzacyjnej i zmieniające się wartości oraz zwyczaje nabywców samochodów.

Chociaż w liczbach bezwzględnych samochodów brązowych, zielonych i fioletowych nie jest dużo, mają one stałą grupę fanów. Upłynie jeszcze dużo czasu, zanim kolory te zdołają zagrozić popularności białego, ale póki co i tak zwiększają różnorodność kolorystyczną w krajach Azji i Pacyfiku. Dotyczy to zwłaszcza samochodów małych oraz mikrosamochodów elektrycznych, które sprzedają się w bardziej zróżnicowanych kolorach.

Kolor szary zyskał około sześciu punktów procentowych, odbierając część udziału w rynku niebieskiemu, czerwonemu, złotemu i brązowemu.

Szarość jest bardziej atrakcyjna i popularna niż kiedykolwiek. Użytkownicy nieustannie poszukują unikatowości i indywidualności w kolorach achromatycznych – powiedział Chiharu Matsuhara, szef działu projektowania w regionie Azji i PacyfikuRynek zdobywają powoli odcienie szarości z niebieskimi lub fioletowymi półtonami. Jest to przestrzeń kolorystyczna o dużej różnorodności, obejmująca zarówno warianty jednolite, jak i lakiery z efektem perłowym.

Ameryka Południowa: na rynku dominują kolory jasne

W Ameryce Południowej nabywcy samochodów od dawna i konsekwentnie wybierają tradycyjnie i mniej ekstrawaganckie kolory. Podobnie jak w innych regionach faworytem jest biel, a wśród kolorów achromatycznych większy udział w rynku ma szary niż czarny. W przypadku kolorów chromatycznych czerwony i niebieski miały stabilną pozycję, podczas gdy brązowy zyskał pewien udział w rynku. Kolory te wybierano najprawdopodobniej dla mniejszych pojazdów. Największy udział w kolorach achromatycznych miały większe samochody osobowe i SUV‑y, zamawiane także w nowych odcieniach szarości z różnymi dodatkowymi efektami.

Ameryka Południowa to wciąż konserwatywny region. Co prawda kolorystyka nie jest tam tak zróżnicowana, jak gdzie indziej, ale w każdej przestrzeni kolorystycznej można coś naprawdę ciekawego i efektownego – powiedział Marcos Fernandes, dyrektor regionalny w Automotive Coatings South America.

Źródło: BASF

Tagi artykułu

autoExpert 05 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę