Antybakteryjne filtry kabinowe ze srebrem

Antybakteryjne filtry kabinowe ze srebrem UFI Filters
6.4.2021

Jeszcze niedawno warstwa z węglem aktywnym była szczytowym osiągnięciem, wykorzystywanym w procesie produkcji filtrów kabinowych. Zdolności absorbcyjne węgla są tak doskonałe, że dobrze się sprawdza w eliminowaniu zapachów i związków chemicznych, które unoszą się w powietrzu. Producenci filtrów nie osiedli jednak na laurach – do produkcji filtrów kabinowych właśnie wkraczają włókna zawierające cząsteczki srebra, które mają właściwości biobójcze.

Długi okres jesienno-zimowy znaczącono przyczynia się do większego zużycia filtrów kabinowych. Dlatego producenci zalecają regularną wymianę tej części – przynajmniej raz do roku lub po przejechaniu 15 tys. km, zwłaszcza na bardziej zanieczyszczonych obszarach. W przeciwnym razie może dojść do znacznego pogorszenia jakości powietrza w pojeździe, szczególnie wiosną, kiedy układ klimatyzacji zaczyna być coraz bardziej eksploatowany.

Gromadzenie się kurzu i zanieczyszczeń szkodzi zdrowiu, sprzyja występowaniu alergii, bólu gardła i kaszlu. Może także wywoływać poczucie zmęczenia i osłabienia koncentracji podczas dłuższej jazdy. W pojeździe zaczną też parować szyby, co ogranicza widoczność.

Zanieczyszczony filtr przeciwpyłkowy
Zanieczyszczony filtr przeciwpyłkowy. Na zdjęciu widać cząstki wyłapane przez filtr. Źródło: UFI Filters

Sprawdzone rozwiązania

Dotychczas stosowano dwa typy produktów – standardowe filtry przeciwpyłkowe z syntetycznym medium filtracyjnym z włókniny oraz filtry z materiałem filtracyjnym z włókniny łączonej z węglem aktywnym.

Produkty zaliczane do pierwszej wymienionej grupy zatrzymują ponad 90% cząstek o średnicy powyżej 2,5 mikrona (np. zanieczyszczeń i pyłków). Drugi typ filtrów uniemożliwia przedostawanie się do wnętrza kabiny jeszcze mniejszych cząstek – o wielkości od 0,01 do 2 mikronów (np. bakterii i grzybów) oraz eliminuje nieprzyjemne zapachy i szkodliwe gazy.

Rozwiązania te mogą być stosowane w zależności od modelu samochodu i preferencji właściciela. Przy wyborze odpowiedniego produktu należy wziąć pod uwagę także poziom zanieczyszczenia na danym obszarze i wrażliwość użytkowników.

Obecnie producenci skupiają się na poszerzaniu oferty o trzeci rodzaj filtrów kabinowych, m.in. skutecznie neutralizujących bakterie. Niektóre  rozwiązania dostępne na rynku miały jednak tendencję do zmniejszania wysokiej wydajności filtracji zaledwie po kilku cyklach roboczych.

Podstawowe zalety

Nowe medium filtracyjne ARGENTIUM jest zbudowane z trzech różnych warstw: antybakteryjnej, adsorbującej i strukturalnej. Pierwsza zatrzymuje pyłki, zanieczyszczenia, pył z opon, grzyby i bakterie. Druga ma zdolność adsorpcji dwutlenku siarki (SO2) i tlenków azotu (NOX).

Dzięki dodatkowej kombinacji z węglem aktywnym ten zaawansowany materiał gwarantuje skuteczność filtracji na poziomie, który przekracza nawet 98,5% dla cząstek o średnicy 2,5 mikrona. Ma przy tym zdolność eliminowania szkodliwych gazów i nieprzyjemnych zapachów. Dzięki temu produkt spełnia wymagania normy ISO 11155-1.

Nowoczesne medium filtracyjne
Nowoczesne medium filtracyjne zachowuje swoje właściwości przez cały okres eksploatacji. Źródło: UFI Filters

Pewność i bezpieczeństwo

Przed zakupem nowego filtra należy sprawdzić, czy ma on parametry podane przez producenta samochodu. Filtr musi bowiem dokładnie przylegać do obudowy i zapewniać szczelność całego układu. Zastosowanie niewłaściwych części jest najczęstszą przyczyną nieprawidłowego działania wentylacji, a nawet może prowadzić do uszkodzenia systemu.

Sygnałami do wymiany filtra powinny być słaba jakość powietrza w samochodzie, nieprzyjemne zapachy lub pyłki unoszące się w kabinie, a także gorsza widoczność podczas jazdy z powodu gromadzenia się pary wodnej na przedniej i bocznej szybie.

Warsztaty powinny zawsze postępować zgodnie z procedurami serwisowymi. Umożliwia to sprawną wymianę filtra i uniknięcie ewentualnych problemów podczas jego użytkowania.

Na podstawie informacji firmy UFI Filters

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę