50 lat dominacji w sportach motorowych: Brembo świętuje pół wieku innowacji i sukcesów

Brembo świętuje pól wieku innowacji i sukcesów Brembo

Brembo świętuje 50 lat sukcesów i innowacji w sportach motorowych. Z tej okazji firma zaplanowała na cały roku serię specjalnych wydarzeń i przedsięwzięć. Będą one przypominały wyjątkowe momenty pokazujące historię wielkiej pasji i wielu innowacji oraz ciągłego dążenia do doskonałości w zawodach pojazdów dwukołowych i czterokołowych.

Historię Brembo w sportach motorowych możne opowiedzieć w 50 fascynujących odcinkach. Najważniejszym rokiem był 1975, kiedy firma dostarczyła pierwsze żeliwne tarcze hamulcowe w Formule 1 dla Scuderia Ferrari. W tym samym roku Niki Lauda, prowadząc historyczny model 312 T, ponownie zdobył tytuł mistrzowski dla Maranello po 11 latach przerwy. W 1976 roku firma włączyła się również w rywalizację pojazdów dwukołowych, dostarczając zaciski hamulcowe dla zespołu Suzuki-Gallina, który wygrał pierwszy wyścig już w 1978 roku w klasie 500 cm3, później przekształconej w zawody MotoGP.

Niki Lauda, Ferrari model 312T, Formuła 1, 1977 rok, źródło: Brembo

Lata 80. były okresem wielkich emocji i innowacji, w którym Brembo wprowadziło pierwszy 4-tłoczkowy zacisk radialny w Formule 1 i uzyskało pierwszy patent na pompę radialną w klasie 500 cm3. Jednak na tym nie koniec, firma zaangażował się również w inne prestiżowe mistrzostwa, takie jak WSBK w 1988 roku, 24-godzinny wyścig Le Mans oraz w zawody IndyCar w 1989 roku.

Tarcza z włókna węglowego_Brembo
Tarcza z włókna węglowego, Formuła 1, źródło: Brembo

W latach 90. inżynierowie Brembo dalej wprowadzali nowe rozwiązania technologiczne. Dla motocykli zaprojektowali pierwszy zacisk monoblokowy – wykonany z jednego bloku aluminium – dla zespołu Hondy w klasie 500 cm3 i opracowali obsługiwaną kciukiem tylną pompę hamulcową, stworzoną specjalnie dla Micka Doohana, a później wykorzystywaną przez innych świetnych kierowców. Od 1995 roku Brembo zdominowało wyścigi motocyklowe, wygrywając w klasie 500 cm3, a następnie w MotoGP. Natomiast pod koniec dekady Brembo wprowadziło na rynek pierwsze tarcze z włókna węglowego w Formule 1, tym samym umacniając swoją pozycję lidera.

Matteo Tiraboschi, Executive Chairman Grupy Brembo:

50 lat dominacji w sportach motorowych: Brembo świętuje pół wieku innowacji i sukcesów zdjęcie w treści artykułu

 

Jesteśmy dumni, że możemy świętować tę rocznicę wyścigów. Dzięki naszemu 50-letniemu doświadczeniu, dziś wszystkie zespoły Formuły 1 i MotoGP wybierają rozwiązania Brembo. Dane zebrane przez inżynierów pokazują, że zwycięzcą często nie jest ten, kto jedzie najszybciej, ale ten, kto najlepiej hamuje.

 

Nowe tysiąclecie, nowy sukces

W nowym tysiącleciu Brembo kontynuowało wprowadzanie innowacji i dalszy rozwój. Firma stała się kluczowym graczem w takich zawodach jak Mistrzostwa Świata w Motocrossie i Enduro, a w 2014 roku wprowadziła system Brake by Wire w Formule 1.

Dodatkowo, od 2011 roku została wyłącznym dostawcą wyposażenia dla IndyCar, od 2016 roku dla wszystkich zespołów MotoGP, a od 2022 roku dla wszystkich dziesięciu zespołów Formuły 1 – dziewięć zacisków hamulcowych jest dostarczanych bezpośrednio przez Brembo, a jeden przez AP Racing, brytyjską firmę należącą do Grupy Brembo.

Pierwszy zacisk hamulcowy Brembo dla Formuły 1, 1980 rok, źródło; Brembo

W latach 2018-2019 Brembo stało się wyłącznym producentem układów hamulcowych dla dwóch mistrzostw pojazdów elektrycznych – Formuły E i Moto E. W 2024 roku firma świętowała bezprecedensowy rekord: ponad 700 tytułów mistrzowskich zdobytych w najważniejszych zawodach.  

Brembo i wielcy mistrzowie 

Przez lata Brembo towarzyszyło wielu kierowcom i zespołom w ich historycznych osiągnięciach. Do wielu wyjątkowych momentów należą daty 15 maja 2016 roku, kiedy Max Verstappen został najmłodszym zwycięzcą Grand Prix Formuły 1 z hamulcami Brembo, oraz 21 kwietnia 2013 roku, kiedy Marc Márquez odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w MotoGP na motocyklu wyposażonym w hamulce Brembo. Z kolei wcześniej, Valentino Rossi zdobył 9 tytułów mistrza świata z pomocą układu hamulcowego Brembo, a w październiku 2000 roku Michael Schumacher zdobył dla zespołu Ferrari tytuł mistrza świata Formuły 1 po 21 latach przerwy, korzystając z układu hamulcowego Brembo.

Michael Schumacher, Formuła 1, Monza 2000 rok, źródło: Brembo

Od sześciu kolejnych tytułów mistrza świata Jonathana Rea w WorldSBK, po dziewięć Tony'ego Cairoli w Motocrossie i dwa kolejne zwycięstwa w kategorii Hypercar w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 2023 i 2024 roku – Brembo pozostaje główny graczem odnoszącym najwyższą liczbę sukcesów w różnych zawodach motorowych na dwóch i czterech kołach.

Globalne lider z Włoch

Oprócz historii sportowych triumfów, Brembo rozwinęło się jako globalna grupa biznesowa, przejmując uznane firmy, takie jak Marchesini, AP Racing, SBS Friction, J.Juan i ostatnio również Öhlins, lidera w dziedzinie zawieszeń wyścigowych oraz produktów na pierwszy montaż i na rynek aftermarket do pojazdów dwukołowych i czterokołowych.

Emocjonujące 50 lat wyścigów w Formułe 1 w Scuderia Ferrari, źródło: Brembo

Z biegiem lat dzięki dalszej ekspansji Grupa stała się podwójnym liderem – w sektorze sportów motorowych i wśród dostawców najnowocześniejszych rozwiązań dla wszystkich swoich klientów i zespołów. Brembo, założone w 1961 roku w Bergamo, jest dziś globalną firmą z włoskim sercem. W swojej ponad 60-letniej historii firma kultywuje takie wartości jak pasja, wydajność i innowacyjność.

Nowe logo na wyjątkową rocznicę

Z okazji 50. rocznicy zaangażowania Brembo w świat wyścigów powstało specjalne logo charakteryzujące się nowoczesnym liternictwem i wyeksponowanymi liczbami, które w prosty sposób budzi natychmiastowe skojarzenia.

Źródło: Brembo
 

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę