4 nieoczywiste warsztatowe odpady do utylizacji
Oleje i inne środki smarne, akumulatory czy opony to najpopularniejsze odpady, które warsztaty powinny przekazywać do profesjonalnej utylizacji. Okazuje się, że w tej grupie jest o wiele więcej produktów.
Każdy warsztat samochodowy i motocyklowy wytwarza odpady. Większość z nich wymaga profesjonalnej utylizacji. Dlatego powstał program Bio Service, który wspiera warsztaty w kompleksowym odbiorze odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Do najpopularniejszych odpadów przekazywanych do utylizacji w ramach Bio Service należą zużyte akumulatory, opony i filtry olejowe.
– Akumulator zbudowany jest częściowo z silnie trującego ołowiu. Przedstawiciele serwisów samochodowych mają pełną świadomość, że brak należytej utylizacji akumulatorów ma bardzo negatywny wpływ na środowisko. Z kolei większość sprzedanych opon w Polsce, według aktualnie obowiązujących norm, powinna zostać odzyskana z tych już zużytych. Do niebezpiecznych odpadów zaliczamy także m.in. filtry olejowe. Ich utylizacja jest dość problematyczna i dlatego warsztaty potrzebują wsparcia Bio Service w tym zakresie – mówi Wojciech Kopacz, menedżer projektu Bio Service.
Serwisy samochodowe i motocyklowe generują także znaczną liczbę innych rodzajów odpadów niż tylko zużyte akumulatory, opony i filtry olejowe. Oto kilka z nich.
Żarówki/Świetlówki
Tak jak w gospodarstwach domowych, tak i w przypadku warsztatów, nie powinno się wyrzucać zużytych żarówek do ogólnych odpadów. Dla świetlówek niezbędna jest odpowiednia utylizacja. Do tego nie należy zapominać, że poszczególne typy źródeł światła (żarówki, świetlówki, diody LED) wymagają oddzielnego podejścia.
Opakowania
Serwisy samochodowe i motocyklowe w wyniku wykonywania swoich usług generują także znaczną liczbę opakowań po płynach i produktach. Są one różnego rodzaju, m.in. opakowania ciśnieniowe, opakowania z drewna, opakowania tworzyw sztucznych. Jednak szczególnie istotnym jest odpowiednie zabezpieczenie i utylizacja opakowań po substancjach niebezpiecznych.
Szkło szyb samochodowych
Samochody trafiające do warsztatów bywają w różnym stanie. Zdarza się, że należy usunąć także resztki szkła szyb samochodowych.
Gaśnice
Jak wszystkie tego typu produkty, gaśnice mają swój określony termin przydatności. Z tego względu zdarza się także, że klienci warsztatów zostawiają przeterminowane gaśnice w swoich serwisach. Te z kolei muszą zająć się ich profesjonalną utylizacją.
Przykładowe odpady powstające w warsztacie, które mogą być oddawane do utylizacji za pomocą programu BS BIO | |
---|---|
Kod odpadu | Rodzaj odpadu |
13 02 05 | Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe niezawierające związków chlorowcoorganicznych |
13 02 08 | Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe |
15 01 10 | Opakowania po substancjach niebezpiecznych |
15 01 11 | Opakowania ciśnieniowe |
15 02 02 | Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (w tym filtry paliwa) |
16 01 07 | Filtry olejowe osobowe i ciężarowe |
16 01 13 | Płyny hamulcowe |
16 01 14 | Płyny zapobiegające zamarzaniu zawierające niebezpieczne usbstancje |
16 02 13 | Świetlówki |
15 01 02 | Opakowania tworzyw sztucznych |
15 01 03 | Opakowania z drewna |
15 02 03 | Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (w tym filtry paliwa) |
16 01 03 | Zużyte opony |
16 01 15 | Płyny zapobiegające zamarzaniu inne niż niebezpieczne |
16 01 17 | Metale żelazne |
16 01 19 | Tworzywa sztuczne |
16 01 20 | Szkło szyb samochodowych |
16 01 22 | Inne niewymienione elementy |
16 02 14 | Komputer |
16 03 04 | Gaśnice |
Źródło: Bio Service