4 nieoczywiste warsztatowe odpady do utylizacji

4 nieoczywiste warsztatowe odpady do utylizacji Pixabay – ninocare
16.7.2021

Oleje i inne środki smarne, akumulatory czy opony to najpopularniejsze odpady, które warsztaty powinny przekazywać do profesjonalnej utylizacji. Okazuje się, że w tej grupie jest o wiele więcej produktów.

Każdy warsztat samochodowy i motocyklowy wytwarza odpady. Większość z nich wymaga profesjonalnej utylizacji. Dlatego powstał program Bio Service, który wspiera warsztaty w kompleksowym odbiorze odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

Do najpopularniejszych odpadów przekazywanych do utylizacji w ramach Bio Service należą zużyte akumulatory, opony i filtry olejowe.

Akumulator zbudowany jest częściowo z silnie trującego ołowiu. Przedstawiciele serwisów samochodowych mają pełną świadomość, że brak należytej utylizacji akumulatorów ma bardzo negatywny wpływ na środowisko. Z kolei większość sprzedanych opon w Polsce, według aktualnie obowiązujących norm, powinna zostać odzyskana z tych już zużytych. Do niebezpiecznych odpadów zaliczamy także m.in. filtry olejowe. Ich utylizacja jest dość problematyczna i dlatego warsztaty potrzebują wsparcia Bio Service w tym zakresie – mówi Wojciech Kopacz, menedżer projektu Bio Service.

Serwisy samochodowe i motocyklowe generują także znaczną liczbę innych rodzajów odpadów niż tylko zużyte akumulatory, opony i filtry olejowe. Oto kilka z nich.

Żarówki/Świetlówki

Tak jak w gospodarstwach domowych, tak i w przypadku warsztatów, nie powinno się wyrzucać zużytych żarówek do ogólnych odpadów. Dla świetlówek niezbędna jest odpowiednia utylizacja. Do tego nie należy zapominać, że poszczególne typy źródeł światła (żarówki, świetlówki, diody LED) wymagają oddzielnego podejścia.

Opakowania

Serwisy samochodowe i motocyklowe w wyniku wykonywania swoich usług generują także znaczną liczbę opakowań po płynach i produktach. Są one różnego rodzaju, m.in. opakowania ciśnieniowe, opakowania z drewna, opakowania tworzyw sztucznych. Jednak szczególnie istotnym jest odpowiednie zabezpieczenie i utylizacja opakowań po substancjach niebezpiecznych.

Szkło szyb samochodowych

Samochody trafiające do warsztatów bywają w różnym stanie. Zdarza się, że należy usunąć także resztki szkła szyb samochodowych.

Gaśnice

Jak wszystkie tego typu produkty, gaśnice mają swój określony termin przydatności. Z tego względu zdarza się także, że klienci warsztatów zostawiają przeterminowane gaśnice w swoich serwisach. Te z kolei muszą zająć się ich profesjonalną utylizacją.

Przykładowe odpady powstające w warsztacie, które mogą być oddawane do utylizacji za pomocą programu BS BIO
Kod odpaduRodzaj odpadu
13 02 05Mineralne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe niezawierające związków chlorowcoorganicznych
13 02 08Inne oleje silnikowe, przekładniowe i smarowe
15 01 10Opakowania po substancjach niebezpiecznych
15 01 11Opakowania ciśnieniowe
15 02 02Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (w tym filtry paliwa)
16 01 07Filtry olejowe osobowe i ciężarowe
16 01 13Płyny hamulcowe
16 01 14Płyny zapobiegające zamarzaniu zawierające niebezpieczne usbstancje
16 02 13Świetlówki
15 01 02Opakowania tworzyw sztucznych
15 01 03Opakowania z drewna 
15 02 03Sorbenty, materiały filtracyjne, tkaniny do wycierania (np. ścierki) i ubrania ochronne zanieczyszczone substancjami niebezpiecznymi (w tym filtry paliwa) 
16 01 03Zużyte opony
16 01 15Płyny zapobiegające zamarzaniu inne niż niebezpieczne
16 01 17Metale żelazne
16 01 19Tworzywa sztuczne
16 01 20Szkło szyb samochodowych 
16 01 22Inne niewymienione elementy 
16 02 14Komputer
16 03 04Gaśnice 

Źródło: Bio Service

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę