Elektryczny napęd centralny dla transportu publicznego: ZF CeTrax w seryjnej produkcji

ZF wspiera producentów pojazdów użytkowych swoją szeroką wiedzą techniczną i systemowymi rozwiązaniami, aby ułatwić transformację w kierunku bezemisyjnego transportu lokalnego. Już teraz liczni producenci pojazdów użytkowych wykorzystują system ZF AxTrax AVE jako napęd do autobusów wykorzystywanych w transporcie publicznym. Począwszy od trzeciego kwartału 2020 r., centralny napęd elektryczny CeTrax będzie drugim elektrycznym napędem ZF dla transportu publicznego, który zostanie wprowadzony do produkcji seryjnej. Napęd ten będzie produkowany w zakładzie firmy we Friedrichshafen, w Niemczech.
– Uruchomienie seryjnej produkcji elektrycznego napędu centralnego dla autobusów dowodzi wiodącej pozycji ZF w obszarze elektryfikacji napędu. CeTrax to kolejny krok na drodze do bezemisyjnego transportu publicznego, który firma ZF wspiera swoją technologią – mówi dr Andreas Grossl, odpowiedzialny w ZF za obszar Axle and Transmission Systems for Buses and Coaches – Przekonanie do naszych produktów producentów autobusów z napędem elektrycznym, dowodzi słuszności naszej strategii – dodaje dr Grossl.
CeTrax: elastyczny i wydajny
Firma ZF zaprojektowała system CeTrax do wykorzystania w autobusach i po raz pierwszy zaprezentowała go publicznie w pojeździe testowym ZF w 2017 roku. Konstrukcja napędu opiera się na podejściu plug-and-drive. System CeTrax może być z łatwością instalowany w pojazdach z konwencjonalnym układem napędowym. Co więcej, CeTrax, podobnie jak inne napędy elektryczne ZF, może być obsługiwany za pomocą akumulatora, systemu wózkowego lub superkondensatorów, a także w konfiguracji z ogniwami paliwowymi. Dzięki temu nadaje się on zarówno do rozwoju nowych pojazdów, jak i do modernizacji istniejących platform. Dzięki temu producenci pojazdów i operatorzy flot mogą elastycznie reagować na wymagania rynku i przepisy prawne. Producent autobusów Solaris zdecydował się na wykorzystanie systemu CeTrax. W przyszłości CeTrax będzie zasilał nowy elektryczny model Urbino 15 LE.
Bezemisyjny transport miejski
Zaostrzone limity emisji i publiczna debata na temat zanieczyszczeń pyłowych wywierają presję nie tylko na producentów samochodów. W szczególności, lokalny transport publiczny jest zobowiązany do zmniejszenia emisji, a tym samym obniżenia negatywnego wpływu na środowisko. Jako wiodąca na świecie grupa technologiczna i wieloletni partner przemysłu pojazdów użytkowych, firma ZF wspiera swoją technologią producentów w procesie tej transformacji.
Źródło: ZF