Zbyt szybki rozwój?

Maciej Blum
Maciej Blum
19.3.2012

Technologia samochodowych instalacji zasilania gazem LPG rozwija się szybciej niż przepisy regulujące dotyczące instalacji gazowych w samochodach. Wynika to między innymi z galopujących cen paliw tradycyjnych i szybkiego rozwoju norm emisji spalin, a co za tym idzie - skomplikowania układów zasilania silników i układów oczyszczania spalin.

Aby instalacja zasilająca pojazd gazem LPG nie stanowiła problemu zarówno dla silnika, jak i całego pojazdu, w ustawodawstwie europejskim określony został nowy rodzaj homologacji, jakiej mają podlegać instalacje przeznaczone do montażu w pojazdach spełniających m.in. normę Euro 5. Czyli w pojazdach wyposażonych w bezpośredni wtrysk benzyny do cylindra.
Magiczna liczba - 115
Jest to numer Regulaminu EKG ONZ, który obowiązuje producentów instalacji gazowych, ale już nie zakłady je montujące. Regulamin ten wszedł w życie 30 października 2003 r. i dotyczy pojazdów nowych i używanych,które były homologowane pod kątem zgodności z normą Euro 3 pod kątem emisji substancji szkodliwych obecnych w spalinach. Dotyczy to pojazdów produkowanych od 2002 r. Regulamin 115 obejmuje swoim zakresem kwestie związane z: bezpieczeństwem (podzespoły muszą być homologowane zgodnie z E67R01 EKG ONZ); mocą silnika (musi się ona zawierać w zakresie od 0,7 do 1,15 mocy silnika na paliwie bazowym); emisją substancji szkodliwych w spalinach (musi być identyczna jak przy zasilaniu silnika paliwem bazowym). Homologacja zgodnie z Regulaminem 115 jest szczególnie ważna dla producentów instalacji, którzy eksportują je na rynki zachodnie i gdzie jest ona obowiązującym prawem. W Polsce powinna ona też być uznawana, mimo że nie jest częścią obowiązującego w naszym kraju prawa.
W ramach Regulaminu 115 EKG ONZ każdy model samochodu jest homologowany: oddzielnie, w ramach rodziny pojazdów. Stanowi to znaczny wzrost kosztów takiego zabiegu w porównaniu z homologacją sposobu montażu, na podstawie której zgodnie z prawem są obecnie montowane instalacje w samochodach. Świadectwa homologacji są wydawane przez Ministerstwo Infrastruktury, a montaż instalacji może być przeprowadzony tylko przez firmę mającą świadectwo homologacji sposobu montażu instalacji przystosowującej pojazdy do zasilania gazowego. Może on też być wykonany przez warsztat współpracujący z taką firmą w ramach sieci dilerskiej.
Co jest ważne?
W kraju przepisy dotyczące instalacji gazowych LPG, CNG i LNG określane są między innymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 4 maja 2011 r., które zmienia rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z dnia 23 maja 2011 r.). Przepisy te określają warunki montażu, wyposażenia oraz działania instalacji gazowej w pojeździe. Dokładnie określone zostały sposoby montażu i minimalne odległości od jezdni oraz obrysu pojazdu. Określono także maksymalne ciśnienia, jakie mogą występować w instalacjach. Mogą to być: 26 MPa dla gazu CNG, 3,0 MPa dla gazu LPG, 2,7 MPa dla gazu LNG. W przypadku pojazdu zasilanego gazem LNG przedział, w którym umieszczony jest zbiornik na ten gaz, powinien być wyposażony w system detekcji gazu. Natomiast w kabinie kierowcy powinien znajdować się wskaźnik poziomu paliwa oraz sygnalizacja świetlna detektora gazu.
Zbiorniki powinny spełniać wymagania określone w warunkach technicznych dozoru technicznego oraz powinny być zbadane i dopuszczone do eksploatacji przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Po zamontowaniu zbiorniki na gaz LPG powinny być skutecznie osłonięte przed działaniem promieni słonecznych. Zapis ten nie stosuje się jednak do zbiorników homologowanych według serii poprawek 01 do Regulaminu nr 67 EKG ONZ. Każdy zbiornik na gaz LPG łączony w zespoły i połączony z jednym przewodem zasilającym powinien być wyposażony w zawór jednokierunkowy umieszczony za samoczynnym zaworem odcinającym zbiornik. W przewodzie zasilającym powinien zaś być zainstalowany zawór bezpieczeństwa przewodu umieszczony za zaworem jednokierunkowym. Przed zaworem (zaworami) jednokierunkowym (lub jednokierunkowymi) należy umieścić odpowiedni układ filtrujący, by zabezpieczyć te zawory przed zanieczyszczeniem. Nie wymaga się stosowania zaworu jednokierunkowego i nadciśnieniowego zaworu bezpieczeństwa przewodu gazowego, jeśli ciśnienie zwrotne samoczynnego zaworu odcinającego przekracza 0,5 MPa w położeniu zamkniętym. W takim przypadku samoczynne zawory odcinające będą sterowane tak, aby uniemożliwić jednoczesne otwarcie więcej niż jednego samoczynnego zaworu w danym czasie. Nakładanie się czasu potrzebnego do otwarcia jest ograniczone do dwóch minut.
[...]

Maciej Blum

Więcej o technologii produkcji instalacji gazowych LPG w najnowszym „autoEXPERCIE" 3/2012.

O Autorze

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę