Wyniki finansowe Auto Partner za 2019 rok

Auto Partner
8.4.2020
Reklama
Reklama

Grupa Auto Partner, dystrybutorów części samochodowych, po 2019 roku wypracowała rekordowe przychody ze sprzedaży sięgające blisko 1,48 mld zł (+28% r/r). Był to efekt silnie rosnącej sprzedaży eksportowej (+48% r/r, do 569,3 mln zł) oraz 18-proc. wzrostu sprzedaży w kraju (do poziomu 910,1 mln zł). Zysk netto Grupy po 2019 roku wyniósł 58,7 mln zł i był zbliżony do ubiegłorocznego poziomu. Uwzględniając zdarzenie jednorazowe powiększające przychody w roku 2018 Grupa odnotowała znaczącą poprawę wyników w 2019.

Narastająco w całym 2019 roku Grupa odnotowała niższe poziomy rentowności, na co wpływ miał głównie przejściowo słabszy II kwartał, związany z intensywnym pozyskiwaniem nowych rynków zbytu. W kolejnych okresach 2019 roku Grupa sukcesywnie zwiększała poziomy rentowności.

Reklama

W samym IV kwartale Grupa odnotowała 25-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży i wyższe rok do roku marże brutto, EBITDA. Zysk netto Grupy wzrósł w IV kwartale o 7% r/r do 14,1 mln zł.

Grupa kontynuowała dynamiczny rozwój organiczny poprzez zdobywanie nowych rynków zbytu, rozbudowę oferty produktowej i rozwój sieci dystrybucji. W 2019 roku spółka uruchomiła 8 nowych filii, co oznacza, że ich łączna liczba na koniec roku wynosiła 90.

Głównym rynkiem zbytu Grupy pozostaje rynek krajowy, który na koniec grudnia 2019 odpowiadał za blisko 62% łącznej sprzedaży. Szybko rosnąca sprzedaż zagraniczna to efekt umacniania pozycji na rynkach, na których spółka działa od lat oraz silnej ekspansji i zdobywania nowych kierunków eksportowych. W efekcie na koniec 2019 roku Grupa dostarczała produkty na ponad 20 rynków.

Powiązane firmy

Reklama

Rok 2019 był rekordowy pod względem sprzedaży, mimo bardzo wysokiej bazy w 2018 roku. Zgodnie z zapowiedziami od końca II kwartału 2019 sukcesywnie poprawialiśmy rentowność. Zdobyliśmy kilka nowych rynków europejskich, co przejściowo wiązało sie z wyższymi kosztami. Sprzedaż eksportowa charakteryzuje się niższą marżą brutto, ale jednocześnie niższymi kosztami operacyjnymi. 2019 rok oceniamy jako bardzo dobry i ważny okres w rozwoju Grupy. Dziś z powodu światowej pandemii COVID-19 działamy w otoczeniu rynkowym, którego rozwój bardzo trudno przewidzieć. Ograniczenie mobilności klientów w Polsce i większości krajów europejskich skutkuje niższą sprzedażą, co przełożyło się na ponad 3-proc. spadek przychodów w marcu 2020. Dynamicznie zmieniające się regulacje rządowe i tym samym otoczenie rynkowe uniemożliwiają dziś precyzyjne prognozowanie wpływu COVID-19 na dalszą działalność Grupy. Dokładamy jednak wszelkich starań, by negatywny wpływ tej sytuacji na nasz biznes minimalizować – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.

Dziś środki finansowe przeznaczamy na zapewnienie odpowiedniego poziomu zapasów, by w momencie gdy rynek ruszy być przygotowanym do sprzedaży. Negocjujemy wydłużone terminy płatności i warunki od dostawców. Specjalne rabaty - skonta od dostawców wykorzystujemy w celu maksymalizacji marży, kosztem odroczonych terminów płatności, co wpływa na wskaźnik rotacji zobowiązań – dodaje Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.

Źródło: Auto Partner

Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama