Wynajem długoterminowy coraz bardziej popularny wśród najmniejszych przedsiębiorców

Wynajem długoterminowy coraz bardziej popularny PZWLP

Przedstawiciele mikro, małych i jednoosobowych firm w Polsce wykazują coraz większe zainteresowanie bezgotówkowymi formami finansowania samochodu służbowego – wynika z badania IBRiS przeprowadzonego w lipcu tego roku. Jak zmieniały się ich preferencje w porównaniu z ubiegłym rokiem?

Według badania o 6% więcej przedstawicieli najmniejszych przedsiębiorstw, zdecydowałoby się na wynajem długoterminowy niż w listopadzie 2022 r.
Zdecydowana większość badanych przedsiębiorców słyszała o wynajmie długoterminowym samochodów (89%), a odsetek ten wzrósł o 5% w stosunku do poprzedniego badania.

Badanie przeprowadzone przez IBRiS wśród przedstawicieli małych, mikro i jednoosobowych działalności gospodarczych, na zlecenie Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) wykazało, że wynajem długoterminowy jest coraz bardziej popularną formą finansowania samochodów.

Zainteresowanie wynajmem długoterminowym wzrosło o 6% – z 17% w listopadzie  2022 r. do 23% w lipcu br1. Ta forma finansowania jest też coraz bardziej rozpoznawalna – 89% badanych odpowiedziało, że słyszało o niej1, to o 5% więcej, niż w listopadzie 2022 r.2. Zgodnie z wynikami badania, nieznacznie słabnie zainteresowanie zakupem aut za gotówkę wśród najmniejszych przedsiębiorców – 36% w 2022 r. i 33% w tym roku. 68% respondentów wśród najmniejszych przedsiębiorców zdecydowałoby się na leasing samochodu1.

Firmy coraz częściej oczekują elastycznych i dopasowanych indywidualnie rozwiązań, co jest zrozumiałe w obecnej sytuacji gospodarczej. Tym bardziej cieszy zainteresowanie i wysoka świadomość wśród małych, mikro i jednoosobowych firm, usług takich jak wynajem długoterminowy, który wyróżnia się na tle konkurencyjnych sposobów finansowania aut dużą stabilnością gwarantowaną klientowi.

Stałej wysokości rata niezależna od zmieniających się stóp procentowych, uwzględniająca pełen serwis pojazdu, a także np. opony, czy ubezpieczenie, czy brak konieczności wnoszenia wkładu własnego, to szczególnie cenione obecnie atuty wynajmu długoterminowego wśród najmniejszych przedsiębiorców w Polsce – komentuje Robert Antczak, Prezes Zarządu Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP).

Jak wynika z badania, do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez najmniejszych przedsiębiorców w naszym kraju przy wyborze finansowania auta służbowego należą: stała miesięczna rata, niezależna od stóp procentowych (49%), niska miesięczna rata (41%) oraz pełna obsługa, ubezpieczenie i serwis wliczone w ratę (37%)1. Dla niespełna co trzeciej firmy ważne są proste formalności, zaś dla przeszło co czwartej – dowolność decyzji o wykupie auta[1].

Zestawienie najważniejszych kwestii branych pod uwagę nie uległo zmianie w porównaniu z 2022 r. – badani nadal kierują się przede wszystkim stałą miesięczną ratą, jej wysokością oraz uwzględnieniem w racie pełnej obsługi auta. Należy zwrócić uwagę, że wszystkie wymieniane wśród najważniejszych cechy występują w przypadku wynajmu długoterminowego. 

Natomiast, pojawiły się zmiany procentowe w przypadku niektórych z czynników – stała miesięczna rata została wskazana nieco rzadziej niż w 2022 r. (różnica 6%), a jednocześnie obecnie częściej badani zwracają uwagę na usługi wliczone w cenę raty (różnica 6%). Dla większej liczby respondentów (wzrost o 7%)[1],[2]  ważna stała się dowolność decyzji o wykupie auta.

[1] Badanie IBRiS „Oczekiwania i potrzeby przedsiębiorców wobec samochodów służbowych”, lipiec 2023
[2] Badanie IBRiS „Formy finansowania samochodów w firmach”, listopad 2022

Źródło: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę