Wymieniasz rozrząd? Nie zapominaj o pompie cieczy!

11.3.2022
Reklama
Reklama

W większości popularnych modeli samochodów z rozrządem paskowym, pasek zębaty napędza także pompę cieczy chłodzącej. Airtex – producent OE – rekomenduje okresową wymianę całych zestawów. Tylko takie postępowanie daje gwarancje prawidłowego funkcjonowania rozrządu i układu chłodzenia przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Brak wycieków płynu chłodniczego oraz cicha praca łożysk sprawiają, że niektórzy mechanicy pomijają wymianę pompy cieczy. Tak jest szybciej i taniej. Tymczasem to duży błąd, przynajmniej z dwóch powodów.

Po pierwsze – zapobiegaj

Reklama

Jest bardzo duże prawdopodobieństwo, że po wymianie rozrządu, stara pompa odezwie się bardzo szybko. Być może będzie to efekt jej naturalnego zużycia, być może jej żywotność skróci obciążenie wywołane nowym paskiem. Tak, czy inaczej opisana awaria oznacza ponowny demontaż rozrządu.

Po drugie – pomyśl

W wielu modelach samochodów pompą cieczy reguluje się naciąg paska zębatego w sposób ostateczny lub wstępny. Próba regulacji starą pompą prawie zawsze kończy się osłabieniem jej uszczelnienia i wyciekami. Oznacza to, że jeśli w silniku pompa cieczy odgrywa jakąkolwiek rolę w napinaniu paska, należy ją wymienić obowiązkowo, niezależnie od tego, w jakim jest stanie.

Nie zapominaj o szczegółach

Airtex przypomina: przy okazji wymiany pompy cieczy należy dokładnie zapoznać się z procedurą odpowietrzania danego silnika – czasem wymaga ona otwarcia dodatkowych zaworów odpowietrzających, a czasem także użycia ciśnienia do wypchnięcia powietrza np. z nagrzewnicy wnętrza.

Reklama

Przy okazji wymiany pompy cieczy chłodzącej warto wymienić także płyn chłodniczy i sprawdzić działanie termostatu (lub przeprowadzić pod tym kątem wywiad z użytkownikiem pojazdu).

Polegaj na oryginałach

Praktycznie każdy mechanik, który wymienia rozrząd lub części z nim współpracujące, takie jak np. pompa cieczy chłodzącej, stara się pracować na oryginalnych lub przynajmniej markowych częściach zamiennych, bo tylko takie gwarantują odpowiednią wytrzymałość przez kolejne kilkadziesiąt tysięcy kilometrów (typowa żywotność rozrządu paskowego o to od 60 do 120 tys. km). Problem w tym, że nie każdy orientuje się w rynkowej ofercie i prawidłowo rozpoznaje producentów OE.

Jedną z firm, która od lat jest producentem wyposażenia OE jest Airtex – jeden z największych na świecie producentów pomp samochodowych. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że jedna na dwanaście montowanych pomp cieczy to właśnie produkt tej marki, choć zazwyczaj „obrendowany” inaczej. W roku 2021 Airtex rozszerzył swoją ofertę dla rynku wtórnego, dodając referencje do pomp wodnych, pomp paliwowych i zestawów paska rozrządu.

Źródło: Airtex

Reklama

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama