Większa wydajność bez uszczerbku dla komfortu

17.5.2012
Firma DENSO opracowała pierwszy na świecie samochodowy układ klimatyzacji strefowej, umożliwiający kontrolę temperatury oddzielnie w strefie kierowcy.

To nowe rozwiązanie umożliwia niezależne ustawienie różnych temperatur nawiewu w trzech różnych strefach wnętrza samochodu tj. w strefie kierowcy, strefie przedniego pasażera i strefie tylnej kanapy, co pozwala na obniżenie kosztów związanych z użytkowaniem klimatyzacji w samochodzie.

- Dzięki opracowanemu przez DENSO rozwiązaniu będzie można uniknąć schładzania lub ogrzewania stref, w których nikt nie przebywa, zaś temperatury w poszczególnych strefach mogą być regulowane w sposób niezależny, w zależności od preferencji siedzących tam osób - mówi Akio Shikamura, dyrektor naczelny grupy DENSO Thermal Systems Business Group.

- Gdy samochodem podróżuje jedynie kierowca i układ klimatyzacji obsługuje tylko jego strefę, to średnie roczne zużycie energii potrzebnej do obsługi układu klimatyzacji maleje o 20% (, co oczywiście przekłada się również na obniżenie zużycia paliwa.

Jak to działa:
Ze względu na ograniczoną przestrzeń wnętrza pojazdu, nowy układ musi posiadać gabaryty podobne do standardowych układów klimatyzacji. Mając to na uwadze, firma DENSO zaprojektowała całkowicie nowy, wewnętrzny moduł ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC). W celu niezależnej kontroli temperatury we wszystkich obsługiwanych strefach, DENSO zdecydowało się podzielić wewnętrzną strukturę modułu na 5 przedziałów, każdy z nich podłączony do innych nawiewów: pierwszy do nawiewów w okolicy tablicy rozdzielczej i szyby przedniej od strony kierowcy, drugi do nawiewu przy nogach kierowcy, trzeci do nawiewów z przodu i przy szybie przedniej od strony fotela pasażera, czwarty do nawiewy na nogi pasażera, oraz piąty do nawiewów na tylną kanapę.
Inżynierowie DENSO przeprowadzili wiele testów i symulacji dla różnych warunków pogodowych w celu optymalizacji kontroli temperatury (*2) i zachowania komfortowych warunków we wnętrzu samochodu nawet przy skrajnie niskich i wysokich temperaturach zewnętrznych.

Gdy układ klimatyzacji pracuje w trybie ogrzewania, pobiera on znaczne ilości suchego powietrza z zewnątrz pojazdu wentylując jego wnętrze i zapobiegając skraplaniu pary wodnej na szybach. We wcześniejszych układach, podczas pobierania powietrza zewnętrznego, całe nagrzane już powietrze z wnętrza samochodu było odprowadzane na zewnątrz. W nowym układzie, powietrze z zewnątrz jest dostarczane jedynie do nawiewów usytuowanych na tablicy przyrządów i pod przednią szybą od strony kierowcy i pasażera. W porównaniu do układów konwencjonalnych, utrata nagrzanego powietrza z wnętrza kabiny została zredukowana o połowę, co oczywiście również zmniejsza ilość energii niezbędnej do funkcjonowania układu.
Ten nowy układ klimatyzacji został wprowadzony na rynek japoński i inne światowe rynki na początku bieżącego roku.
Denso Corporation, Japońska firma z siedzibą w Kariya, w prefekturze Aichi, jest wiodącym dostawcą zaawansowanych rozwiązań technologicznych, części oraz kompletnych układów chłodzenia i klimatyzacji, systemów sterowania układem napędowym, elementów układu elektrycznego, elektroniki, informacji oraz rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo dla światowego rynku motoryzacyjnego. Z usług firmy korzystają wszyscy czołowi światowi producenci samochodów. Firma posiada ponad 200 filii i oddziałów zlokalizowanych w 35 krajach i rejonach świata (w tym w Japonii), zatrudniających w sumie około 120 tysięcy pracowników. Skonsolidowane przychody w roku obrotowym zakończonym 31 marca 2011 wyniosły w sumie 37,7 miliarda USD. W poprzednim roku obrotowym DENSO wydało na badania i rozwój 9,3% całkowitego przychodu firmy. Akcje zwykłe DENSO są notowane na giełdach papierów wartościowych w Tokio i Nagoi.

Dodatkowe informacje są dostępne na internetowej stronie firmy www.globaldenso.com oraz stronie informacyjnej www.densomediacenter.com.


*1 Wartość ta została ustalona na podstawie testów drogowych przeprowadzonych przez DENSO.
*2 W zależności od temperatury wewnętrznej i zewnętrznej, układ ten może kontrolować temperaturę powietrza w strefach przedniego pasażera i tylnej kanapy, nawet jeśli w samochodzie znajduje się jedynie kierowca.

Na zdjęciu: moduł HVAC dla układu klimatyzacji.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę