Warto pamiętać o dmuchawie kabinowej

9.3.2017

Po zimie warto wymienić filtr kabinowy – ale to nie jedyny element układu wentylacji, który wymaga uwagi. Dlatego za każdym razem warto przy okazji przeprowadzić także szybki test sprawności dmuchawy kabinowej.

Montowane jako wyposażenie fabryczne dmuchawy kabinowe produkowane są zgodnie z rygorystycznymi wymaganiami producentów samochodów, którzy oczekują od nich praktycznie bezgłośnej pracy przy dużej wydajności. W rezultacie oryginalne dmuchawy Valeo nawet przy 4000 obr/min wytwarzają hałas o natężeniu nie przekraczającym 40dB, co odpowiada rozmowie prowadzonej szeptem i jednocześnie są w stanie przetłoczyć stukrotną objętość powietrza w kabinie samochodu w ciągu godziny.

Jednak podobnie jak w przypadku amortyzatorów, zużycie dmuchawy kabinowej postępuje praktycznie niezauważalnie dla kierowcy. Jej praca stopniowo staje się nieregularna i mniej wydajna oraz bardziej hałaśliwa – jednak zmiany te następują na tyle powoli, że kierowca po prostu się do nich przyzwyczaja.

Mechanik obsługujący auto powinien wychwycić objawy zużycia dmuchawy wykonując prosty test: ustawić temperaturę na minimum i włączyć dmuchawę na najwyższe obroty. Wszelkie podejrzane dźwięki lub niewystarczająca siła nawiewu oznaczają, że dmuchawa wymaga wymiany.

Dmuchawa kabinowa to element układu wentylacji, który pracuje w ekstremalnych warunkach: w zmiennej temperaturze i wilgotności, a jednocześnie musi być wydajny, bardzo cichy i działać bezproblemowo przez lata. Dlatego jeśli już konieczna jest wymiana na nowy, warto wybrać produkt oryginalny, ponieważ tylko taki gwarantuje bezproblemowy montaż i parametry pracy – głośność, przepływ powietrza – zakładany przez producenta samochodu – podkreśla Iwona Molenda, dyrektor marketingu Valeo Service Eastern Europe.

Sprawna dmuchawa kabinowa to nie tylko komfort podróży, ale także jej bezpieczeństwo, ponieważ przy ograniczonym przepływie powietrza niemożliwe jest usunięcie wilgoci gromadzącej się na szybach i widoczność zza kierownicy będzie ograniczona.

Regularna wymiana filtra kabinowego jest kluczowa dla żywotności dmuchawy. Jeśli filtr jest stary i wypełniony zanieczyszczeniami, stawia większy opór przepływającemu powietrzu i co wymusza pracę dmuchawy na wyższych obrotach i jej szybsze zużycie – dodaje Iwona Molenda.

Źródło: Valeo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę