Total podpowiada Jak często wymieniać olej w silniku

Total
27.4.2017

Z uwagi na bardzo trudne warunki pracy olejów, muszą one być regularnie wymieniane, aby przez cały czas eksploatacji samochodu spełniały założone funkcje. Nawet olej, który nie wygląda na zużyty może osiągać kres swoich właściwości (np. ma niską liczbę zasadową) i musi być wymieniony. Pozostaje pytanie jak często powinno się to robić?

Olej silnikowy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych we współczesnych pojazdach. Jest to mieszanina oleju bazowego z wieloma substancjami dodatkowymi, która w silniku spalinowym ma za zadanie spełniać przeróżne funkcje. Najważniejsze z nich to utworzenie filmu smarnego między współpracującymi elementami metalowymi w różnych temperaturach pracy, odprowadzanie ciepła z silnika oraz zapobieganie gromadzeniu się zanieczyszczeń.

W dzisiejszych czasach pojazdy są tak zaawansowanymi konstrukcjami, że jeśli chcemy coś zrobić bez szkody dla nich, to powinniśmy słuchać się zaleceń producentów. Oni wiedzą najlepiej czego wymaga silnik i co robić, aby zapewnić mu bezawaryjną pracę. W instrukcjach możemy znaleźć informacje, kiedy konstruktor przewidział wymianę oleju. Jeśli nie mamy dostępu do książki obsługi samochodu, warto poszukać informacji na ten temat dotyczących naszej marki i modelu w internecie. Najlepiej zrobić to bezpośrednio na stronie internetowej producenta naszego samochodu, ponieważ na forach internetowych informacje nie zawsze są dokładne i prawdziwe.

Takie dane możemy również znaleźć na stronach producentów olejów silnikowych. Producenci z reguły podają limit przejechanych kilometrów oraz ograniczenia czasowe (np. dwa lata), przed upływem których powinniśmy wymienić olej. W zależności od tego, które z ograniczeń nastąpi wcześniej, wtedy należy dokonać wymiany. W przypadku samochodów niektórych marek jedyne zalecenia, jakie znajdziemy, to żeby trzymać się wskazań komputera pokładowego. Wtedy komputer sterujący pracą silnika na podstawie specjalnie przygotowanych algorytmów określa i powiadamia użytkownika o konieczności wymiany środka smarującego. W takim wypadku powinniśmy słuchać się zaleceń „elektroniki”.

Budowa olejów silnikowych oraz skład dodatków uszlachetniających są obecnie bardzo skomplikowane, a technologia ich wytwarzania tak zaawansowana, że interwały między wymianami rzędu 30 tysięcy kilometrów nie robią na nich wrażenia. W związku z tym właściwości większości nowoczesnych olejów pozostają przez cały czas między wymianami na wymaganym poziomie. Ważne jest natomiast, aby dokładnie sprawdzić nasz model samochodu i rodzaj silnika, ponieważ zalecenia dotyczące różnych silników nawet tego samego modelu często się różnią. I tak na przykład jeden z popularnych francuskich producentów samochodów zaleca w większości modeli wymianę oleju co 30 tysięcy kilometrów, ale bywają też pojazdy w których powinno się wymieniać olej co 35 tysięcy km (lub co dwa lata), a także zdarzają się silniki, w których interwał ten wynosi tylko 15 lub 20 tys. kilometrów.

Trzeba też dodać, że podawane wartości dotyczą maksymalnych wielkości, które może przepracować olej w „idealnych” warunkach pracy. A właśnie warunki eksploatacji mają ogromny wpływ na szybkość i stopień zużycia środka smarnego. W szczególnych wypadkach producenci sami zalecają skracanie odstępów między wymianami. Mogą to być między innymi: używanie samochodu głównie w mieście, jeżdżenie wyłącznie na krótkich trasach czy eksploatacja pojazdu w trudnych warunkach (zapylone powietrze, temperatury otoczenia utrzymujące się powyżej 30°C lub poniżej -15°C). W takich sytuacjach olej ma jeszcze trudniejsze warunki pracy i uzasadnione jest skrócenie okresu między wymianami o jedną trzecią. W innych przypadkach częstsze zmiany oleju nie mają z technicznego punktu widzenia żadnego uzasadnienia – są również niewskazane z uwagi na koszty i dobro środowiska naturalnego.

Z wymianami oleju wiąże się jeszcze jedno często zadawane pytanie. Czy powinniśmy spuszczać zużyty olej przez korek w dnie miski, czy lepiej odsysać go przez otwór na bagnet (wskaźnik poziomu oleju). Obie metody mają swoich zagorzałych zwolenników przekonujących innych do swoich racji. Prawda jak zwykle leży gdzieś pośrodku. Zarówno jeden, jak i drugi sposób pozwala na pozbycie się prawie całego zużytego oleju, jednak trzeba pamiętać, że niezależnie jak przeprowadza się ten proces należy to robić dokładnie. W obu przypadkach olej musi być ciepły, aby miał mniejszą lepkość i łatwiej spływał z różnych zakamarków silnika, a przy odsysaniu dodatkowo musimy być pewni, że dotarliśmy sondą głęboko i zbieramy olej z dna miski. Pamiętajmy też, że przy każdej wymianie oleju musimy wymienić również jego filtr.

Źródło: Total

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 7–8 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę