Technologie wodorowe Toyoty dekarbonizują przemysł

Technologie wodorowe Toyoty dekarbonizują przemysł Toyota

Toyota rozpoczęła w Australii produkcję wodorowego generatora prądu EODev GEH2 do zastosowań przemysłowych opartego na ogniwach paliwowych z Toyoty Mirai drugiej generacji. Jest to już drugi na świecie zakład wytwarzający to urządzenie. Pierwszy egzemplarz kupił koncern Thiess w ramach swojej strategii dekarbonizacji przemysłu wydobywczego.

Dzięki inwestycji o wartości 3,27 miliona dolarów Toyota wprowadza na rynek bezemisyjny generator prądu, który przyspieszy dekarbonizację gospodarki w Australii i Nowej Zelandii. Nowa linia produkcyjna powstała w fabryce Toyoty w mieście Altona, gdzie zlokalizowana jest także pierwsza stacja tankowania wodoru w stanie Victoria. W ciągu najbliższych trzech lat powstanie 100 egzemplarzy EODev GEH2, zaś seria 28 generatorów trafi do klientów jeszcze w tym roku.

Toyota

Pierwszy generator z australijskiej fabryki został zamówiony przez firmę Thiess, jednego z największych australijskich dostawców usług dla górnictwa, który obsługuje kopalnie takich surowców jak miedź, żelazo, nikiel, złoto, diamenty czy węgiel. Toyota kieruje swoją ofertę głównie do klientów z sektora budowlanego i górnictwa oraz do organizatorów imprez masowych. Bezemisyjny generator będzie także służyć jako źródło awaryjnego zasilania dla szpitali, biurowców i innych budynków.

Toyota jest od lat zaangażowana w rozwój gospodarki wodorowej w Australii. Wpisuje się to w naszą wielotorową strategię dekarbonizacji opartą na różnych nisko- i bezemisyjnych rozwiązaniach dla motoryzacji, energetyki i przemysłu. Technologie wodorowe, które dostarczamy australijskim klientom, przyspieszą proces ograniczania emisji dwutlenku węgla – powiedział Matthew Callachor, prezes i dyrektor generalny Toyota Australia.

Technologia z Toyoty Mirai

Wodorowy generator prądu GEH2 o mocy 110 kVA został wyposażony w modułowy zestaw ogniw paliwowych drugiej generacji, opracowanych dla Toyoty Mirai. Produkuje prąd w reakcji wodoru i tlenu bez emisji CO2, NOx, cząstek stałych czy innych szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym jego pracy jest para wodna.

Toyota

Generator energii EODev GEH2 jest produkowany od 2021 roku w zakładach firmy EODev we Francji i obecnie jest sprzedawany na kilku rynkach europejskich, w Ameryce Północnej, na Bliskim Wschodzie i w Australii. EODev to wiodący francuski producent wodorowych generatorów prądu dla branży morskiej oraz do użytku stacjonarnego. Dostawcą modułów ogniw paliwowych do produktów firmy jest Toyota Motor Europe, która jest także strategicznym udziałowcem francuskiej spółki oraz partnerem programu badawczo-rozwojowego Energy Observer.

Toyota

Współpraca Toyoty z EODev rozpoczęła się w 2017 roku, gdy Toyota została sponsorem Energy Observera, pierwszego na świecie jachtu zasilanego wodorem. Prototypowy katamaran jest samowystarczalny energetycznie – wykorzystuje wyłącznie produkowaną na pokładzie energię odnawialną ze słońca, wiatru i ruchu fal, magazynowaną w postaci wodoru wytwarzanego w elektrolizerze z wody morskiej. Na pokładzie jachtu testowane są różne technologie związane z produkcją, magazynowaniem i wykorzystywaniem energii. Firma EODev zajmuje się opracowywaniem na podstawie tych badań komercyjnych produktów i wprowadzaniem ich na rynek.

Źródło: Toyota

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę