Technologia płynów chłodniczych Si-OAT. Bezpieczny wybór dla twojego samochodu
Odpowiednio dobrany skład płynu RAVENOL ETC Protect C12evo zapewnia wysoką kompatybilność z różnymi typami płynów chłodniczych, co pozwala na jego bezpieczne dolewki w przypadku, gdy zalane są płyny klasy G11, G12, G12+, G13.
C12 EVO szeroki zakres zastosowania
RAVENOL ETC Protect C12evo wykorzystuje technologię Si-OAT, która sprawia, że płyn chłodniczy jest bezpieczny zarówno dla starszych, jak i nowszych typów silników, w tym także aut elektrycznych. Dzięki odpowiednio dobranemu składowi płyn nie reaguje chemicznie z metalami użytymi w chłodnicach silnikowych, co zapewnia jego szerokie zastosowanie, niezależnie od materiałów użytych do budowy układu chłodzenia. Płyn chłodniczy RAVENOL ETC Protect C12evo jest również wolny od kwasu 2-etyloheksanowego, który powodował z biegiem czasu zwiększenie elastyczności uszczelnień zastosowanych w układzie chłodzenia oraz, jak się okazuje, może mieć negatywny pływ na zdrowie ludzkie.
W przypadku pełnej wymiany płynu chłodniczego na RAVENOL ETC Protect C12evo, zalecamy wcześniejsze przepłukanie układu za pomocą RAVENOL Professional Radiator Cleaner oraz wody destylowanej. Procedura ta, dzięki zastosowaniu płukanki, pozwala skutecznie usunąć zanieczyszczenia i osady, które mogłyby obniżyć parametry nowego chłodziwa, zapewniając lepszą cyrkulację i wydajność wymiany ciepła po zastosowaniu świeżego płynu chłodniczego. Jest to szczególnie istotne w przypadku samochodów używanych, gdzie układ chłodzenia może być zakamieniony, a dokładne wypłukanie układu umożliwia pełne wykorzystanie właściwości ochronnych i termicznych nowego chłodziwa.
Funkcje płynu chłodniczego
Płyn chłodniczy odpowiada za odprowadzanie ciepła z silnika do chłodnicy, gdzie zostaje ono rozproszone, co zapobiega przegrzaniu jednostki napędowej. Jednak jego funkcje sięgają znacznie dalej – chroni także silnik przed zamarzaniem oraz przed korozją elementów układu chłodzenia. Zawarte w płynie dodatki antykorozyjne tworzą cienką, ale skuteczną warstwę ochronną, która nie tylko zapobiega korozji, ale także minimalizuje tarcie i zużycie ruchomych elementów, takich jak pompa wody. Dzięki temu cały układ chłodzenia pracuje bardziej efektywnie i z mniejszym ryzykiem awarii. Właściwości te sprawiają, że regularne wymiany płynu chłodniczego są niezbędne dla długotrwałego i bezawaryjnego funkcjonowania silnika.
Serwisowanie układu chłodzenia oraz problemy wynikające z braku kontroli płynu
Płyn chłodniczy jest kluczowym elementem zapewniającym prawidłową pracę silnika, jednak często jego kontrola oraz wymiana jest pomijana podczas rutynowych serwisów. Płyn chłodniczy, tak jak pozostałe płyny eksploatacyjne takie jak olej silnikowy czy ATF, degraduje się podczas użytkowania samochodu powodując osłabienie jego parametrów technicznych, takich jak temperatura wrzenia czy zamarzania oraz pogorszenie właściwości antykorozyjnych, co może powodować pogorszone warunki pracy dla silnika. Płyn chłodniczy powinno się wymieniać co 5 lat lub po przejechaniu 250 tys. kilometrów, a także przy zakupie samochodu używanego, jeśli historia serwisowa pojazdu jest nieznana. Aby ustalić, ile płynu chłodniczego powinno być w układzie, polecamy skorzystanie z dobierarki.
Jednym z największych problemów dla układu chłodzenia są ubytki płynu. Jeśli nie kontrolujemy jego poziomu, który powinien zawsze znajdować się między minimum a maksimum, a jego poziom spadnie poniżej minimum, może to prowadzić do niewystarczającego chłodzenia silnika i awarii spowodowanej przegrzaniem. Problem dotyczy zwłaszcza starszych samochodów, dlatego zawsze warto wozić w bagażniku dolewkę w razie konieczności uzupełniania płynu.
Uwaga! Kontrolę oraz dolewki płynu chłodniczego należy robić tylko na zimnym silniku, w przypadku, gdy układ jest rozgrzany, odkręcenie korka może spowodować poparzenia.
Skład płynów w technologii Si-OAT
Płyn RAVENOL ETC Protect C12evo oparty jest na technologii Si-OAT (krzemianowo-organicznych dodatków antykorozyjnych) i jest jednym z najnowszych i najbardziej zaawansowanych produktów dostępnych na rynku. W porównaniu do starszych technologii płynów, nie zawiera on boranów, azotanów ani fosforanów. Borany, choć dawniej stosowane jako dodatki antykorozyjne, mogą powodować korozyjne reakcje z aluminium, szczególnie w wysokich temperaturach. Azotany były wykorzystywane do ochrony przed kawitacją, ale mogą prowadzić do powstawania osadów. Fosforany z kolei mogą przyczyniać się do wytrącania się kamienia kotłowego w układzie.
Płyny Si-OAT wykorzystują krzemiany, które tworzą cienką warstwę ochronną na powierzchniach metalowych, zabezpieczając je przed korozją. Co więcej, płyny te charakteryzują się dłuższym okresem przydatności oraz większą odpornością na ekstremalne warunki pracy silnika.
Zakresy temperaturowe
Płyny chłodnicze charakteryzują się szerokimi zakresami temperaturowymi, co oznacza, że są skuteczne zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach. Ravenol jako jeden z nielicznych producentów dobiera skład w gotowym płynie chłodniczym tak, aby zagwarantować ochronę przed zamarzaniem nawet w temperaturze -40°C.
Stosowanie wody zamiast dedykowanego płynu chłodniczego, zwłaszcza w nowoczesnych pojazdach, które z powodów ekologicznych pracują w wyższych temperaturach, może prowadzić do poważnych problemów. Woda w takim układzie uległaby zagotowaniu przy 100°C, co zwiększałoby ciśnienie i ryzyko awarii. Dlatego też nowoczesne płyny, takie jak RAVENOL ETC Protect C12evo, charakteryzują się podwyższonym wskaźnikiem wrzenia, co pozwala na skuteczniejsze zabezpieczenie układu chłodzenia przed przegrzewaniem i nadmiernym ciśnieniem. Dzięki temu RAVENOL ETC Protect C12evo nie tylko wydłuża żywotność układu, ale także lepiej odpowiada na potrzeby współczesnych silników, zapewniając stabilność i bezpieczeństwo w zmiennych warunkach pracy.
W przypadku gdy chcemy samodzielnie dostosować temperaturę zamarzania, warto zdecydować się na zakup koncentratu chłodniczego. Dzięki temu można precyzyjnie dostosować właściwości płynu do panujących warunków atmosferycznych. Koncentrat należy rozcieńczyć wodą destylowaną w odpowiednich proporcjach. Najczęściej stosowanym roztworem jest mieszanka 50/50, która zapewnia optymalną ochronę, jednak w ekstremalnych warunkach można zastosować inne proporcje. Warto w tym przypadku skorzystać z tabeli podanej przez producenta:
Ochrona przed mrozem do: | Proporcja koncentratu: | Proporcja wody: |
-20°C | 35% | 65% |
-37°C | 50% | 50% |
-50°C | 60% | 40% |
Podsumowując, odpowiedni płyn chłodniczy to nie tylko ochrona przed przegrzewaniem i zamarzaniem, ale również korozją oraz degradacją elementów układu chłodzenia. Nowoczesne technologie, takie jak płyny Si-OAT, zapewniają długotrwałą i efektywną ochronę, a ich szerokie zastosowanie sprawia, że są idealnym wyborem zarówno do starszych, jak i nowych samochodów.
Artykuł sponsorowany Ravenol
Ravenol Polska Sp. z o.o.
Marka RAVENOL przez wielu profesjonalistów utożsamiana jest z najwyższą dostępną na rynku jakością środków smarnych, które często nie tylko spełniają, ale przewyższają wymagania czołowych producentów samochodów. Znakomita reputacja, zarówno w kraju jak i na rynkach międzynarodowych, którą cieszy się RAVENOL, możliwa jest dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologicznie rozwiązań opracowywanych w niezwykle nowoczesnych i unikalnych w świecie centrach technologicznych i laboratoriach zlokalizowanych w Niemczech.
Integralną częścią strategii biznesowej i rozwoju marki RAVENOL jest spojrzenie wybiegające w przyszłość. Ravensberger Schmiersstoffvertrieb GmbH, właściciel marki RAVENOL, obserwuje kierunki rozwoju i poprzez partnerską współpracę z czołowymi producentami rynku motoryzacyjnego tworzy środki smarne spełniające przyszłe wymagania, zalecane przez przodujących producentów w branży samochodowej, takich jak Daimler Chrysler (MB), VW, BMW, Porsche, MAN, Scania, Volvo, MTU, Deutz, ZF, Steyr Motors oraz Cummins.
RAVENOL uzyskuje doświadczenie również poprzez kooperację ze światem sportu motorowego, a owocem tej współpracy są opracowywane unikalne formuły i receptury olejów silnikowych i przekładniowych, znacznie poprawiające osiągi pojazdów na trasach rajdowych i torach wyścigowych. To doświadczenie skumulowane jest w każdym produkcie RAVENOL, a nasi klienci, wybierając nasze rozwiązania, otrzymują produkt doskonały.
Oferta:
Dzięki 70-letniej praktyce i nieustającej pracy nad doskonaleniem własnych produktów, RAVENOL dostarcza swoim klientom rozwiązania z szerokiego wachlarza portfolio. W ofercie znajdują się doskonałe produkty z opatentowanymi formułami, m.in. oleje silnikowe do samochodów osobowych, oleje silnikowe do samochodów ciężarowych, płyny ATF do automatycznych skrzyń biegów, oleje przekładniowe do skrzyń manualnych, oleje silnikowe do motocykli i skuterów, oleje hydrauliczne, oleje przemysłowe, oleje do ciągników rolniczych, oleje do łodzi, oleje do skuterów śnieżnych, specjalistyczne smary, płyny hamulcowe, produkty warsztatowe, produkty zimowe, płyny i koncentraty chłodnicze. W sumie ponad 2500 referencji. Wszystkie produkowane są wyłącznie w Niemczech.