Techniki łączenia metali

Aby spawać aluminium, trzeba przejść odpowiednie szkolenie. Po odbyciu takowego można od razu zaczynać spawanie na dwa podstawowe sposoby: TIG (Tungsten Inert Gas - spawanie łukowe elektrodą wolframową w osłonie gazu szlachetnego, zwykle argonu z zewnętrznym doprowadzeniem materiału) oraz MIG (Metal Inert Gas - spawanie łukowe z elektrodą z materiału topliwego. Dla aluminium jest to też aluminium). Najczęściej prace związane z naprawą karoserii wykonuje się metodą MIG. Oto kilka informacji, jakie warto uwzględnić przy spawaniu aluminium:
a) rodzaje łuku: łuk przerywany niesie za sobą ułatwienia w procesie spawania,
b) prąd wyjściowy: około 200 A przy maksymalnej mocy,
c) średnica drutu od 0,9 do 1,2 mm,
d) możliwość ustawienia: spawanie ciągłe, przerywane, punktowe,
e) możliwość wypełnienia krateru końcowego,
f) gaz ochronny: 100% argonu lub mieszanka argon/hel,
g) ilość gazu: 14 do 24 litrów na minutę (około 50% więcej niż przy spawaniu stali),
h) drut spawalniczy: aluminiowy drut spawalniczy (np. AlSi 12),
i) wewnętrzne prowadzenie przewodu (np. tefl on).
Zgrzewanie oporowe elementów aluminiowych nie jest możliwe. Jako środka zastępczego można użyć spawania punktowego. Jeśli nie są przewidziane dodatkowe połączenia klejone lub nitowane, używa się spawania przerywanego lub ciągłego.
Więcej w numerze kwietniowym autoEXPERTA