Szeroki asortyment z grupy podwozia, przeniesienia napędu i jednostki napędowej

Szeroki asortyment rynkowy NTN-SNR NTN-SNR
30.8.2022

Firma NTN to globalny producent części OEM oraz międzynarodowy gracz na rynku części zamiennych, które sprzedaje pod marką SNR. W swojej ofercie posiada wiele produktów z grupy podwozia, przeniesienia napędu i jednostki napędowej.

Gama produktów zawieszenia firmy SNR to jedna z najbardziej kompletnych ofert na rynku. Zawiera ponad 400 referencji: łożyska zawieszenia, łożyska kolumny MacPhersona, zestawy naprawcze tylnej belki czy górne mocowania amortyzatora, których rocznie firma wytwarza ponad 30 milionów. Do tego zestawy łożysk kół, tarcz hamulcowych ze zintegrowanym łożyskiem, przeguby homokinetyczne, kompletne półosie oraz czujniki prędkości koła.

Zmiany w technologii motoryzacyjnej oscylują wokół poprawy kilku podstawowych założeń: wydajności, jakości, ograniczenia wagi i kompaktowej konstrukcji. Szczególnie ten ostatni element, opierający się o łączenie kilku elementów i nadawania im wspólnych funkcji, ułatwia pracę mechanikom i minimalizuje problem doboru pojedynczych elementów większego układu.

Kolumna MacPhersona i jej uproszczona konstrukcja

Ideą tego rozwiązania było stworzenie prostego, kompaktowego rozwiązania konstrukcyjnego, które pozwoli na podparcie przedniej ćwiartki samochodu. Projekt oparto o zespół górnego mocowania na łożysku amortyzatora oraz dolnego mocowania z wykorzystaniem wahacza. W ten sposób kolumna MacPhersona stała się „zgranym zespołem” amortyzatora, sprężyny, zwrotnicy oraz wahacza w postaci podzespołu, pełniącego funkcję nośną, zwrotniczą i amortyzującą.

Wytwarzane przez NTN elementy zawieszenia nabyć można w punktach sprzedaży większości polskich dystrybutorów części zamiennych.

podzespoły podwozia

Górne mocowanie amortyzatora przykręcone jest bezpośrednio do nadwozia co z jednej strony spełnia ważną funkcję konstrukcyjną dla całego elementu, z drugiej zaś sprawia, że jest ono praktycznie niewidoczne. Niestety często utrudnia to wykrycie jego ewentualnej usterki. Kompletne górne mocowanie amortyzatora składa się z gumowej poduszki, łożyska oraz dodatkowych elementów montażowych w postaci podkładek, miseczek oraz nakrętek. Awarii zwykle ulega wyżej wspomniana gumowa poduszka lub łożysko.

Powiązane firmy

Uszkodzenia elementu górnego mocowania amortyzatora mogą być następujące:

  • rozerwanie lub rozwarstwienie,
  • zmniejszenie lub zwiększenie twardości,
  • zmiana struktury.

Rozerwanie gumy może być wynikiem wypadku, eksploatacji pojazdu w trudnych warunkach (np. na złych nawierzchniach) czy działania nadmiernych sił w wyniku uszkodzenia, np. sprężyny lub amortyzatora.

Zmiana twardości gumy to zwykle wynik jej starzenia się lub działania zmiennych (wysokich i niskich) temperatur.

Z kolei zmiana struktury gumy to efekt działania agresywnych czynników w postaci olejów, płynów, zasolonej wody oraz zmiennych temperatur.

Usterki elementów gumowych w górnym mocowaniu amortyzatora w najlepszym przypadku mogą pogorszyć komfort jazdy, w najgorszym wpłynąć na zmianę w geometrii zawieszenia, co zmniejszy bezpieczeństwo jazdy i odczuwalną jakość kontroli nad pojazdem przy pokonywaniu zakrętów.

Warto więc przy okazji ogólnych badań samochodu zwrócić uwagę na ten element albo zadać właścicielowi pojazdu kilka pytań o hałasy lub odczuwalne tzw. pływanie samochodu przy ostrych zakrętach, które mogą sugerować problemy z górnym układem mocowania amortyzatora.

Tarcze hamulcowe ze zintegrowanym łożyskiem

SNR jest również jedynym producentem dostarczającym łożyska jakości OE do zestawów z tarczą hamulcową. SNR nie oferuje indywidualnie łożysk dedykowanych do zestawów z tarczą, ponieważ tylko zestaw montowany fabrycznie gwarantuje jakość OE i bezpieczeństwo użytkownika samochodu.

Każde łożysko dedykowane do konkretnego rodzaju tarczy hamulcowej, charakteryzuje się specyficzną konstrukcją. Kluczem prawidłowego działania całego podzespołu jest zachowanie luzu pomiędzy bieżnią zewnętrzną łożyska a elementem tocznym, ponieważ wprasowanie łożyska w obsadzie (w tarczy) skutkuje redukcją właśnie tego parametru, co jest przewidziane w fazie projektowania oraz stale kontrolowane w czasie produkcji.

łożyska i zespoły łożysk

Łożyska koła

NTN oferuje swoim klientom łożyska kół i łożyska kół w zestawach, zawierających wszystkie niezbędne części do montażu, które w 100% opracowane zostały przez biura projektowe we Francji oraz Japonii i gwarantują jakość oraz najnowszą technologię wykonania.

>>Pełną ofertę łożysk kół można znaleźć na stronie<<

lub w ofercie większości polskich dystrybutorów części zamiennych.

Szeroka oferta łożysk kół SNR pokrywa niemal 98% zapotrzebowania europejskiego rynku motoryzacyjnego i zawiera:

  • niemal 1300 zestawów łożysk kół,
  • ponad 400 referencji łożysk kół,
  • aplikacje dla blisko 60 producentów.

Czujniki prędkości koła

Firma NTN jest również pierwszym producentem łożysk, oferującym pełną gamę czujników prędkości koła, obejmującą wszystkie technologie dostępne na rynku. Oferta zawiera prawie 300 referencji, przy czym 65 % z nich stanowią czujniki aktywne, a 35% czujniki pasywne, do starszych typów samochodów.

NTN jako wynalazca technologii ASB® oraz ekspert w dziedzinie projektowania i produkcji łożysk z ASB gwarantuje kontrolę jakości na liniach produkcyjnych, szczegółowe testy czujników i najszerszy know-how w tej dziedzinie.

>>Zobacz więcej szczegółów na temat czujników prędkości koła<<

 

Problemy z łożyskiem koła – wymiana

Przyczyny awarii łożysk nie wynikają z ich niskiej trwałości, lecz ze sposobu eksploatacji, np. najechania z dużą prędkością na nierówność drogi, uderzenia w krawężnik, czy też wypadku drogowego. Zdarzają się  też sytuacje, że łożysko ulega uszkodzeniu krótko po jego wymianie.  Jest to najczęściej wynikiem błędów montażowych popełnionych przez mechanika. 

Niezależnie od przyczyn uszkodzone łożysko trzeba wymienić. Ważne jest, aby montowany element był wysokiej jakości, a sama operacja wymiany przeprowadzona przy pomocy odpowiednich narzędzi i przez wykwalifikowanego mechanika.

Obecnie niemal wszystkie samochody posiadają układ ABS, co oznacza, że w zwrotnicy znajduje się też czujnik prędkości obrotowej koła. Najprostszym sposobem jest więc odkręcenie śruby mocującej czujnik i wysunięcie go ze zwrotnicy bez odłączania od instalacji elektrycznej. Ze względu na korozję jednak stanowi to czasem większe wyzwanie dla mechanika niż mogłoby się wydawać. Powierzchnia styku czujnika ze zwrotnicą nie jest bowiem dokładnie uszczelniona i dostaje się tam wilgoć powodująca korozję. Problem ten dotyczy w szczególności czujników aktywnych ASB, zwanych popularnie palcowymi. W celu ułatwienia demontażu takiego czujnika można spróbować użyć preparatów chemicznych rozpuszczających rdzę.

Jeśli mimo wszystko zabieg ten nie przyniesie efektu należy odszukać i rozpiąć złącze elektryczne czujnika. Złącze takie jest często trudno dostępne i rozłączenie go może wymagać demontażu dodatkowych elementów (nadkole, osłony). W niektórych rozwiązaniach operacje wymiany łożyska możemy wykonać z czujnikiem ABS znajdującym się w zwrotnicy. Trzeba wtedy postępować ostrożnie, aby mechanicznie nie uszkodzić tego delikatnego elementu.

Jeśli operacji wymiany łożyska nie da się wykonać z zamontowanym czujnikiem, oznacza to konieczność jego zniszczenia i montaż nowego.

Biorąc pod uwagę możliwość wystąpienia problemów z wymontowaniem czujnika, dobrze jest już na etapie przyjmowania pojazdu do serwisu sprawdzić cenę tego elementu i poinformować klienta o możliwości wzrostu całkowitego kosztu naprawy. 

Przed montażem nowego łożyska trzeba oczyścić z rdzy zarówno miejsce jego osadzenia, jak i otwór, w którym montowany jest czujnik. Pozostawienie tam rdzy będzie oznaczało konieczność użycia zbyt dużej siły do wprasowania łożyska czy montażu czujnika i w konsekwencji potencjalną możliwość uszkodzenia tych elementów. Montując łożysko ze zintegrowanym enkoderem magnetycznym, należy pamiętać o tym, aby element ten był zwrócony w stronę czujnika. Po ponownym montażu wszystkich elementów należy wykonać jazdę próbną mającą na celu sprawdzenie poprawności działania zarówno łożyska, jak i układu ASB.

Artykuł sponsorowany NTN-SNR

NTN-SNR Polska Sp. z o.o.

NTN-SNR Polska Sp. z o.o.

Grupa NTN działa na rynkach w Europie, Ameryce Południowej, Azji, Afryce i na Bliskim Wschodzie. W swoim portfolio posiada takie marki jak: NTN, SNR, BCA Bearings i Bower. Zajmuje 3 miejsce na świecie w produkcji łożysk. Posiada 26 zakładów produkcyjnych, w których produkuje 430 000 części dziennie. 25 000 pracowników grupy NTN wykorzystuje wiedzę i doświadczenie, by wspierać klientów na całym świecie. Dzięki 97 biurom handlowym i placówkom projektowo-produkcyjnym, grupa NTN projektuje, produkuje i dostarcza części najwyższej jakości przeznaczone w dużej części na wyposażenie fabryczne. Oprócz motoryzacji, Grupa NTN jest także uznanym dostawcą dla: branży lotniczej, przemysłu ciężkiego, energetyki wiatrowej, kolejnictwa, włókiennictwa, rolnictwa, przemysłu maszyn budowlanych i wydobywczych oraz hutnictwa.

Przegląd oferty:

Grupa NTN jest dziś jednym z liderów rynku części zamiennych do samochodów osobowych i jednocześnie jednym z największych producentów części oryginalnych. Grupa NTN może pochwalić się bogatą ofertą części zawieszenia, osprzętu silników, elementów przeniesienia napędu, łożysk kół, zestawów układów rozrządu oraz łożysk skrzyń biegów. W fabrykach grupy NTN, zlokalizowanych na 5  kontynentach, każdego dnia produkowane są setki tysięcy części. Firma oferuje szeroki zakres produktów dla pojazdów wielu znanych marek, nie tylko europejskich.

Profil Firmy

NTN-SNR Polska Sp. z o.o.