Systemy wspomagania jazdy już dziś wspierają bezpieczeństwo kierowców

Systemy wspomagania wspierają bezpieczeństwo kierowców Euro NACP

Wielu kierowców uważa, że samochody autonomiczne są już na wyciągnięcie ręki i można je zakupić na europejskim rynku samochodowym. Jednakże, jak dotąd, nie jest to możliwe

Niemniej jednak wiele nowych samochodów jest już wyposażonych w zaawansowaną technologię, która umożliwia częściowo zautomatyzowaną jazdę. Ta technologia, znana jako system Forerunner, jest obecnie dostępna jako opcja w około 90% nowych samochodów i pomaga kierowcom w utrzymaniu bezpieczeństwa na drodze. Przez ostatnie trzy lata, w ramach programu oceny Euro NCAP, oceniano systemy wspomaganej jazdy, a najnowsze wyniki pokazują, jak skuteczne są te systemy. Dziś Euro NCAP ogłosiło wyniki oceny trzech pojazdów: Renault Austral, Nissan Ariya i Alfa Romeo Tonale. 

Badania wykazały, że niezamierzone lub z powodu nieuwagi zjechanie z pasa ruchu lub kolizja z pojazdem poprzedzającym to najczęstsze wypadki, które mogą się zdarzyć kierowcom na podczas jazdy autostradą. Systemy wspomagania pomagają radzić sobie z tego rodzaju sytuacjami, utrzymując kierowcę w stanie czujności i reagując na objawy jego zmęczenia. Systemy te mogą pomóc w utrzymaniu samochodu na właściwym pasie ruchu i zapewnić odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu, umożliwiając bezpieczne hamowanie.

Jednakże, mimo że systemy te wspierają kierowcę, nie są one przeznaczone do przejęcia roli kierowcy. Euro NCAP wyraźnie zachęca do podejścia opartego na współpracy i równowadze, w którym samochód i kierowca współdziałają, aby dzielić się odpowiedzialnościami związanymi z prowadzeniem pojazdu.

Jeśli technologia/system działa poprawnie w kontekście tego zrównoważonego podejścia, to rzeczywiście przyczynia się do bezpiecznej jazdy. Jeśli jednak występują problemy lub brak komunikacji po obu stronach, kierowcy mogą narazić siebie i innych na ryzyko. Euro NCAP stosuje precyzyjne testy oparte na torze, aby ocenić wydajność systemu. Testy oceniają zdolności pojazdu do sterowania i hamowania, stopień współpracy systemu (aby zapobiec nadmiernemu poleganiu na nim) oraz umiejętność uniknięcia potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, gdy coś pójdzie nie tak. Ponadto, przeglądane są informacje przekazywane konsumentowi (materiały marketingowe i literatura) oraz sposób, w jaki kierowca jest szkolony w zakresie korzystania z tych systemów. Klasyfikacja Euro NCAP składa się z dwóch obszarów zainteresowania i pięciu poziomów klasyfikacji: Kompetencje wspomagające (dotyczące zaangażowania kierowcy i pomocy w prowadzeniu pojazdu) oraz Safety Back-up (mierzenie reakcji pojazdu w przypadku awarii systemów). 


Przeprowadzone badania pokazują, jak kompetentne są systemy wspomagające jazdę i jak rosnąca jest popularność tych systemów w samochodach głównych producentów. W przeprowadzonych ostatnio testach wyróżniają się systemy Renault Austral Active Driver Assist i Nissan Ariya ProPILOT Assist, które otrzymały bardzo dobre oceny. System Renault Austral uzyskał najwyższe punkty spośród wszystkich testowanych dotychczas przez Euro NCAP systemów wspomagających jazdę. Samochody zawierające ten system uzyskały pełne 25 punktów w testach jazdy, co sugeruje, że dobrze się komunikują z kierowcą i nie skłaniają go do nadmiernego polegania na systemie wspomgajacym. Warto zauważyć również, że systemy te skutecznie reagują na różne cechy drogi, zwalniając na ostrych zakrętach i rondach, co zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i zmniejsza jego zmęczenie. Nissan dodatkowo zwalnia na skrzyżowaniach, co jest dodatkowym atutem. Ostatecznie jednak Renault reaguje na inne pojazdy w bardziej kompleksowy sposób, co pozwoliło mu osiągnąć nieco lepszy wynik. Oba pojazdy mają doskonałe systemy bezpieczeństwa, a także precyzyjnie informują o funkcjonalności i ograniczeniach systemu. 

Materiały promocyjne dotyczące aktywnego asystenta jazdy Alfa Romeo Tonale wprowadzały w błąd w kwestii automatyzacji, co spowodowało obniżenie oceny, jednak system nadal oferował umiarkowane wsparcie dla kierowcy, zaangażowanie oraz dobre wyniki w zakresie bezpieczeństwa rezerwowego, co skutkowało oceną umiarkowaną. 

Euro NCAP zdecydowanie opowiada się za podejściem opartym na współpracy między pojazdem a kierowcą przy użyciu systemów wspomagania jazdy. Celem jest zapewnienie, że kierowca zawsze skupia się na drodze, a ręce znajdują się przede wszystkim na kierownicy, i że nie ma nadmiernej zależności od systemu. Euro NCAP z niecierpliwością oczekuje na testowanie nowych pojazdów zgodnie z rozszerzonymi protokołami dotyczącymi wspomaganej jazdy w warunkach innych niż autostradowe, które zostaną wprowadzone w przyszłym roku – Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP.

Źródło: Euro NCAP

Tagi artykułu

autoEXPERT 12 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę