Świeże powietrze w aucie – bezpieczniejsza jazda

Hella
13.6.2016

Lato zagościło już u nas na dobre, a to znaczy, że wraz z wysokimi temperaturami rozpoczął się sezon na klimatyzację. Radzimy jak z niej skorzystać, aby jazda samochodem była nie tylko przyjemniejsza, ale i bezpieczniejsza.

Jak to działa?

Na rynku dostępne są dwa typy układów klimatyzacji, które pracują według tej samej zasady ale różnią się od siebie wydajnością i sposobem zabezpieczenia sprężarki przed zasysaniem ciekłego czynnika chłodniczego. Do najbardziej popularnych należy klimatyzacja składająca się ze: sprężarki, skraplacza, osuszacza, zaworu rozprężnego i parownika z wewnętrznym wentylatorem. Poszczególne komponenty obiegu są ze sobą połączone przewodami elastycznymi i aluminiowymi i tworzą system zamknięty, w którym krąży czynnik chłodniczy.

Powiązane firmy

HELLA Polska Sp. z o.o.

 

– Wbrew pozorom lato to nie jedyny okres w roku w trakcie którego korzystamy z klimatyzacji. Podczas pozostałych pór roku korzystanie z klimatyzacji wspomaga usuwanie wilgoci z auta. Dodatkowo czynnik krążący w układzie rozprowadza dodany do niego olej, którego zadaniem jest smarowanie sprężarki oraz zabezpieczenie jej przed korozją – dlatego też z klimatyzacji korzystać powinniśmy cały rok – mówi Zenon Rudak, kierownik działu technicznego HELLA Polska.

Ogólna zasada działania klimatyzacji jest prosta i opiera się na procesach zmiany stanu skupienia czynnika chłodniczego. Sprężarka tłoczy gazowy czynnik chłodniczy do skraplacza gdzie zamienia się on w ciecz. Ze skraplacza przez filtr osuszający czynnik chłodniczy w postacie cieczy dostaje się do zaworu rozprężnego gdzie ulega rozprężeniu i jako ciecz o temperaturze ok – 3°C dostaje się do parownika. W parowniku ciekły czynnik chłodniczy zamienia się w gaz. Ta zamiana stanu skupienia powoduje szybkie ochłodzenie ścianek parownika a co za tym idzie powietrza przedmuchiwanego przez ścianki parownika do kabiny pojazdu. Gazowy czynnik chłodniczy zasysany jest z parownika przez sprężarkę i obieg rozpoczyna się od nowa. 

Optymalne warunki dla kierowców

W lecie temperatura w środku samochodu potrafi dochodzić nawet do 50-60°C, co nie jest bez znaczenia dla działania klimatyzacji. Po wejściu do pojazdu nie włączajmy od razu chłodzenia. Najpierw powinniśmy uchylić okna i pozwolić na naturalny przepływ powietrza we wnętrzu samochodu – pozwoli to na bardziej efektywne działanie klimatyzacji, a co za tym idzie, szybsze obniżenie temperatury. Duszące i gorące powietrze we wnętrzu samochodu jest przyczyną stresu i utraty koncentracji podczas jego prowadzania, czego wynikiem jest podwyższone ryzyko wypadku. Dlatego pamiętać musimy o tym, że sprawnie działająca klimatyzacja zwiększa nie tylko komfort naszej jazdy, ale i jej bezpieczeństwo.

Dodatkową kwestią są wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia – pył, kurz i różnego rodzaju alergeny które osadzają się również na częściach układu klimatyzacji, głównie na filtrze, którego zadaniem jest oczyszczenie powietrza, które trafia do systemu.

– Od filtra kabinowego zależy jakość powietrza którym oddychamy w samochodzie, co również ma bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy. Filtr powinniśmy sprawdzać i wymieniać raz w roku, gdy poruszamy się głównie po drogach gruntowych lub prowadzących przez pola lub lasy – nawet dwa razy do roku. Pamiętać o tym muszą szczególnie alergicy – dodaje Zenon Rudak

Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na zdrowie wszystkich osób podróżujących samochodem jest osadzania się bakterii i grzybów, które często pojawią się w miejscach ciemnych i wilgotnych – nic więc dziwnego, że układ klimatyzacji lub ogólnie systemy przewietrzania pojazdu są idealne do zasiedlania i rozmnażania się mikroorganizmów. 

Po włączeniu wentylacji/klimatyzacji zostają one rozproszone po wnętrzu pojazdu, co nie tylko może być nieprzyjemne, ale również niebezpieczne dla zdrowia.

Oznaką pojawienia się grzybów będzie przede wszystkim nieprzyjemny zapach wydobywający się z wentylacji – w takim wypadku powinniśmy udać się do serwisu w celu dezynfekcji toru przepływu powietrza w naszym pojeździe.

Jak często kontrolować klimatyzację?

Instalacja klimatyzacyjna może tracić od 10 do 15% czynnika chłodniczego w ciągu roku. Wynikiem tych strat jest pogorszenie się chłodzenia wnętrza.

Aby zapobiegać awariom i nie ponosić z ich powodu wysokich kosztów, serwis klimatyzacji wykonujemy co rok. Takie postępowanie gwarantuje utrzymanie całego układu w pełnej sprawności, regularną wymianę filtrów, właściwy poziom czynnika chłodniczego i usuwanie zawczasu drobnych usterek, które mogą unieruchomić układ kiedy będzie najbardziej potrzebny – mówi Zenon Rudak

Dodatkowo pamiętajmy również, że układ chłodzenia silnika i klimatyzacji to dwa oddzielone od siebie układy, które wywierają na siebie wpływ. Używanie klimatyzacji obciąża układ chłodzenia silnika, który chroni silnik przed przegrzaniem. Niesprawności w jednym z tych układów, szczególnie przy długich przejazdach w czasie upałów, mogą doprowadzić do przerwania podróży i kosztownej naprawy. Dlatego przy okazji kontroli klimatyzacji, sprawdźmy również układ chłodzenia silnika.

Więcej informacji: www.hella.com.pl.

Źródło: Informacja prasowa Hella

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 11 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę