Sposób na złodzieja

Na rynku motoryzacyjnym oferta urządzeń zapobiegających kradzieży samochodów jest ogromna. W najprostszy sposób można je podzielić na dwie główne grupy. Pierwszą z nich stanowią zabezpieczenia mechaniczne, które w prosty, lecz bardzo skuteczny sposób chronią pojazd przed kradzieżą. Drugie to zabezpieczenia elektroniczne, które - w mniejszym lub większym stopniu - ingerują w elektronikę samochodu. Nie tylko uniemożliwiają włamywaczowi uruchomienie silnika auta, ale również, kiedy są uzbrojone, każde otwarcie drzwi lub wybicie szyby powoduje uruchomienie syreny alarmowej. Zdarzają się też i takie systemy zabezpieczeń, które w dyskretny sposób informują o włamaniu właściciela
lub specjalną firmę monitorującą system alarmowy danego auta. W ostatnich latach bardzo modny stał się system alarmowy sprzężony z GPS. Dzięki niemu bardzo szybko można namierzyć skradziony pojazd.
Wielu użytkowników pojazdów decyduje się na połączenie zabezpieczeń mechanicznych z elektronicznymi, co daje jeszcze większe prawdopodobieństwo ocalenia pojazdu przed złodziejem. Jednak trzeba pamiętać, że profesjonalny złodziej potrafi w kilka minut za pomocą laptopa włamać się do sytemu alarmowego i skutecznie go rozbroić. Z kolei zabezpieczenia mechaniczne na pewno znacznie wydłużają czas, który jest potrzebny na ich rozbrojenie, ale też nie dają stuprocentowej pewności. W tym momencie trzeba od razu obalić mit o „ciekłym azocie", który wylany na stal spowoduje (poprzez zmianę struktury krystalicznej metalu), że po uderzeniu tępym narzędziem blokada rozpadnie się na drobne kawałki. Taki zabieg może się udać, ale jedynie w warunkach laboratoryjnych. Trzeba wspomnieć, że tym, co odróżnia profesjonalną blokadę od taniej podróbki, jest odpowiedni certyfikat zgodności, wydany przez Instytut Mechaniki Precyzyjnej. Określa on klasę zabezpieczenia blokady oraz jej odporność na włamanie.
DNA Auta
Ostatnio na polskim rynku pojawił się nowy system zabezpieczeń, zwany DNA Auto. Składa się on z tysięcy mikrocząsteczek naniesionych metodą natryskową na ponad 50 punktów w samochodzie. Na mikrogranulkach o średnicy 1 mm jest wygrawerowany numer VIN pojazdu lub też pesel właściciela samochodu. Substancja jest niewidzialna w świetle dziennym. Można ją zobaczyć dopiero po oświetleniu lampą UV. Naniesione cząsteczki bardzo trudno usunąć z elementów karoserii czy podwozia. Na pewno nie da się tego dokonać za pomocą środków chemicznych dostępnych na rynku. Sama identyfikacja samochodu jest bardzo prosta. Wystarczy mieć przy sobie latarkę UV oraz dobre szkło powiększające, aby odnaleźć jedną z wielu mikrocząsteczek. Trudno jest również podrobić opisywany system, ponieważ wszystkie jego składniki są produkowane w trzech miejscach na świecie. Aby odstraszyć złodzieja, samochód oznakowany zostaje specjalnymi naklejkami, informującymi o obecności systemu DNA Auto. Podstawowymi zaletami tego systemu jest brak jakiejkolwiek ingerencji w systemy komputerowe samochodu. Nie trzeba również jak w przypadku blokad mechanicznych demontować żadnych elementów deski rozdzielczej. Proces zabezpieczenia trwa około 15 minut i spełnia standardy Unii Europejskiej.
Blokady mechaniczne
Przyjrzyjmy się również zasadzie działania, budowie oraz sposobie montażu zabezpieczeń mechanicznych skrzyni biegów, produkowanych przez firmę Dipol z Wrocławia. Firma produkuje blokady skrzyni biegów, które uniemożliwiają przełączanie biegów, a to dlatego, że drążek zablokowany jest w pozycji biegu wstecznego (auta z manualną skrzynią biegów) lub w pozycji „P" (pojazdy wyposażone w automatyczą skrzynię biegów).
Na życzenie klienta blokada może być wyposażona we wyciągany lub zamontowany na stałe stalowy trzpień. Ta druga opcja jest nowsza, bardziej praktyczna i estetyczna. Opisywane zabezpieczenia bez obaw można montować w nowych pojazdach, które objęte są gwarancją. Założenie blokady może się odbyć w Autoryzowanej Stacji Obsługi lub też w warsztacie posiadającym odpowiedni certyfikat, wydany przez producenta blokady (oczywiście po wcześniejszym powiadomieniu i zgodzie dealera, u którego został zakupiony samochód).
Zasada działania
Urządzenie działa w następujący sposób: po ustawieniu dźwigni zmiany biegów w pozycji „bieg wsteczny" lub „parking", w celu uniemożliwienia zmiany położenia dźwigni, trzpień blokady należy wprowadzić w otwór tulei, dociskając blokadę do oporu, tj. do momentu jej zatrzaśnięcia się wewnątrz tulei. Aby nastąpiło skuteczne blokowanie ruchu dźwigni zmiany biegów (poprzez ustawienie trzpienia blokady prostopadle do osi dźwigni), zależy odpowiednio usytuować i zamontować wspornik z tuleją, w którą wprowadza się trzpień blokady. Wysuwający się prostopadle do osi trzpienia zaczep sterowany jest elementami wielodyskowego zamka, umieszczonego wewnątrz korpusu zamkowego. Podczas wprowadzania trzpienia w otwór tulei blokady zaczep wsuwa się w głąb trzpienia. Przy kontynuowaniu ruchu trzpienia w tulei zaczep trafia we współpracujący z nim kanałek wewnątrz tulei i zostaje tam wepchnięty przez umieszczoną w nim sprężynę. Ustalona zostaje w ten sposób pozycja pracy blokady.
Sposób montażu
Blokadę montuje się trwale w pojeździe w następujący sposób: wspornik mocuje się do tunelu środkowego lub do płyty podłogowej za pomocą co najmniej dwóch śrub odsadzanych M10, podkładek sprężystych, nakrętek ze zrywalnym wieńcem sześciokątnym i tulejek zabezpieczających przed odkręceniem lub śrub M8 ze zrywalnymi łbami i podkładek płaskich φ8 o minimalnej grubości 5 mm. Do każdego modelu auta jest przewidziana indywidualna instrukcja montażu. Opisuje ona dokładnie, punkt po punkcie, którą część deski rozdzielczej i jak należy zdemontować, aby dostać się do mechanicznych elementów drążka zmiany biegów. W celu zabezpieczenia trzpienia przed obrotem wokół własnej osi jego część prowadząca ma w przekroju kształt ściętego walca, a otwór w tulei lub wsporniku jest odwzorowaniem tego kształtu. Pomocą służy również instrukcja montażu w formie zdjęć, które ilustrują kolejne etapy mocowania blokady mechanicznej. Blokadę zabiezpiecza zamek Gerdy. Klucz ma około miliona kombinacji. Do blokady nabywca otrzymuje komplet kluczy wraz z unikatowym kodem.
Jak uzyskać możliwość montowania w swoim warsztacie zabezpieczeń firmy Dipol? Wystarczy udać się do producenta, odbyć odpowiednie szkolenie, po którym firma wydaje specjalny certyfikat, świadczący o zdobytych umiejętnościach oraz wiedzy. Na zabezpieczenia wydawana jest roczna gwarancja.
Tomasz Bielanów