Smary i środki chemiczne w naprawach układów hamulcowych, część II
VogelSmary do zabezpieczania elementów hamulca przed korozją Każdy ze smarów przeznaczonych do
smarowania połączeń ruchowych mechanizmów hamulcowych może być stosowany do zabezpieczania powierzchni przed korozją. Przykładowo: montując czujnik prędkości obrotowej koła - układu ABS - w gnieździe, należy ścianki tego gniazda powlec smarem w celu zabezpieczenia przed przedostaniem
się wody do gniazda czujnika oraz korozją powierzchni tego gniazda (fot. 13.).
Środki ułatwiające ruch klocków hamulcowych w prowadnicach uchwytu zacisku hamulcowego Przy każdym montażu klocków hamulcowych należy czyste prowadnice uchwytu zacisku hamulcowego, w których przesuwają się prowadnice płytki nośnej klocka hamulcowego, pokryć cienką warstwą smaru (fot. 14). Oczywiście, jeśli montowany klocek pracował już wcześniej i jest montowanych ponownie, to jego elementy prowadzące należy przed montażem oczyścić.
Smar ma na celu:
a) ochronę powierzchni prowadnic uchwytu zacisku hamulcowego przed korozją;
b) zapewnienie klockowi hamulcowemu możliwości swobodnego przemieszczania się, co jest szczególnie ważne, aby klocek hamulcowy po cofnięciu tłoka zacisku hamulcowego odsuwał się od tarczy hamulcowej, po to by tarcza nie ocierała o niego.
Można do tego celu wykorzystać następujące
smary:
- ATE Plastilube firmy ATE;
- CRC Bräklube firmy CRC;
- „Bremsen-Anti-Quietsch" firmy Liqui Moly;
- Plastilube firmy Loctite;
- PFG103 firmy TRW Automotive;
- Tunap micrologic Premium 113 firmy Tunap.
Charakterystyki powyższych smarów są ujęte w tabeli 3. Piski klocków hamulcowych i ich przyczyny Bezpośrednią przyczyną pisków klocków hamulcowych są drgania materiału ciernego, trącego o powierzchnię roboczą tarczy hamulcowej. Gdy występują, sugeruję najpierw ustalić przyczynę powstawania pisków i ograniczyć ich intensywność. Nie zawsze odpowiedzialny jest za nie klocek
hamulcowy.
Może się zdarzyć, że jest trudno wykryć przyczynę pisków. Również po wymianie klocków hamulcowych
lub tarczy hamulcowej piski mogą nie zaniknąć. Ich przyczyną może być bowiem jakieś uszkodzenie, wcześniej nie wykryte. Ponadto piski mogą pojawić się po wymianie klocków hamulcowych, tarczy hamulcowej lub obu elementów razem. Przyczyną jest wówczas najprawdopodobniej nieprawidłowa
współpraca klocka hamulcowego z powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej. Trudność w określeniu
bezpośredniej przyczyny pisków jest powodowana tym, że warunki współpracy klocków z powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej są bardzo różne - przykładowo:
a) niska lub wysoka temperatura;
b) czysta, zabrudzona lub mokra powierzchnia robocza tarczy hamulcowej;
c) korozja powierzchni roboczej tarczy hamulcowej.
Warunki te i ich zmienność sprzyjają powstawaniu drgań.
Producenci klocków hamulcowych zabezpieczają się przed drganiami klocków hamulcowych i piskami przez:
- montaż sprężyn prowadzących klocek hamulcowy;
- pokrycie tylnej ścianki klocka hamulcowego elastyczną warstwą materiału, która ma za zadanie tłumić przenoszenie drgań.
Tych zabezpieczeń może jednak nie być lub mogą nie być wystarczające. Pozostaje sięgnąć po jeden ze środków do likwidacji lub ograniczenia pisków klocków hamulcowych.
Środki przeciwdziałające piskom klocków hamulcowych
Można je podzielić na dwie grupy:
1. smary odporne na wysokie temperatury;
2. środki tworzące warstwę elastyczną na tylnej ściance płytki nośnej klocka hamulcowego.
Smary odporne na wysokie temperatury.
Ich zadaniem jest ułatwienie klockowi hamulcowemu 2 (fot. 15a) wykonywania niewielkich przemieszczeń, równolegle do części roboczej tarczy hamulcowej 3, oraz utrudnienie przenoszenia
się drgań klocka hamulcowego na tłoczek zacisku hamulcowego lub zacisk hamulcowy.
W tym celu należy przed montażem nanieść na tylną ściankę płytki nośnej klocka hamulcowego, w miejscu styku z czołową powierzchnią tłoczka hamulcowego lub z powierzchnią oporową zacisku
hamulcowego, cienką warstwę:
- smaru używanego do smarowania prowadnic uchwytu zacisku hamulcowego, w których przesuwa się klocek hamulcowy;
- smaru miedzianego w postaci pasty lub aerozolu (fot. 16), jeśli samochód nie jest wyposażony w układ ABS lub czujniki zużycia klocków hamulcowych;
Nie wolno nanosić smaru na powierzchnie materiału ciernego klocka hamulcowego, również na powierzchnie boczne.
1. Smary te sugeruję stosować profilaktycznie przy montażu klocków hamulcowych, szczególnie tych bez elastycznej warstwy tłumiącej. Już niewielkie drgania klocka hamulcowego niszczą warstwę
lakieru ochronnego, co sprzyja korozji, lub warstwę tłumiącą na tylnej ściance płytki nośnej klocka hamulcowego, co powoduje, że przestaje ona pełnić swoją funkcję.
2. Środki tworzące warstwę elastyczną na tylnej ściance płytki nośnej klocka hamulcowego. Zadaniem warstwy elastycznego materiału tłumiącego jest tłumienie drgań powstających na styku
klocka hamulcowego 2 (fot. 15b) z powierzchnią roboczą tarczy hamulcowej
3. Środek tego typu, o nazwie „CRC Disk Brake Quiet" oferuje np. firma CRC (fot. 17.). Środek ten po naniesieniu na tylną ściankę klocka hamulcowego i po wyschnięciu (ok. 10 min) tworzy warstwę
elastyczną, tłumiącą drgania klocka hamulcowego.
Tego środka można użyć również do naprawy „fabrycznej" warstwy elastycznej klocka hamulcowego, jeśli ta ulegnie zniszczeniu wskutek nadmiernych drgań klocka hamulcowego lub zostanie
spalona, gdy klocek hamulcowy będzie mocno nagrzany przy intensywnym hamowaniu. Środki z tej grupy nie są bowiem odporne na wysokie temperatury, w przeciwieństwie do omówionych
wcześniej smarów, do pokrywania tylnej ścianki płytki nośnej klocka hamulcowego.
Więcej w numerze styczniowym autoEXPERTA


