Serwis układu chłodzenia

Liqui Moly
10.5.2018

Sezon upałów i urlopów właśnie się zaczyna, a to idealny moment, aby zwrócić uwagę na stan układu chłodzenia w samochodzie.

Płukanie układu chłodzenia

Wymiana płynu chłodniczego powinna być wykonywana co dwa lata. Płyn nie tylko chodzi silnik, ale chroni przed korozją i smaruje uszczelnienia pompy wody. Warto pamiętać, że z biegiem czasu powoli traci swoje właściwości i właśnie dlatego trzeba go okresowo wymieniać. Przy okazji tego zabiegu zalecane jest wypłukanie układu chłodzenia, które należy wykonać profilaktycznie przy każdej wymianie płynu. Wystarczy wlać do zbiorniczka wyrównawczego lub chłodnicy preparat płuczący. W przypadku działania profilaktycznego preparat należy wlać do starego płynu i uruchomić silnik na około 20 minut, oczywiście podczas tego procesu należy otworzyć zawór nagrzewnicy.

Systematyczne stosowanie płukanki pozwoli na uniknięcie zapchania nagrzewnicy i poprawi wydajność całego układu. Jeżeli w zbiorniczku wyrównawczym znajdują się ślady oleju, to w pierwszej kolejności należy wylać stary płyn i nalać wody demineralizowanej. Dopiero teraz aplikujemy płukankę. W tym przypadku również uruchamiany silnik na około 20 minut. Jeżeli po zastosowaniu płukanki płyn nadal będzie brudny należy całą procedurę powtórzyć.

Jak doraźnie poradzić sobie z wyciekiem z układu chłodzenia?

Nieszczelność układu chłodzenia jest bardzo niebezpieczna dla silnika. Utrata płynu grozi uszkodzeniem silnika, a w najlepszym przypadku wypaleniem uszczelki pod głowicą. Oczywiście można naprawić lub wymienić uszkodzone elementy, ale nie zawsze mamy na to czas i pieniądze lub usterka wydarzy się w trasie. W takim przypadku idealnie sprawdzi się preparat do uszczelniania nieszczelności. Najczęściej mamy do czynienia z wyciekami płynu chłodniczego na zewnątrz, ale często zdarza się, że płyn przenika do komory spalania. Objawia się to intensywnym białym dymem wydobywającym się z rury wydechowej. Niezależnie od rodzaju usterki w awaryjnej sytuacji pomocne jest zastosowanie uszczelniacza. Preparat nie brudzi płynu, nie zapycha nagrzewnicy i skutecznie niweluje nawet bardzo duże nieszczelności.

Jak to działa?

Polimerowe cząstki znajdujące się w preparacie reagują z powietrzem i spalinami dzięki czemu tworzą trwałą powłokę, która uszczelnia wyciek. Co ciekawe, taka prowizoryczna naprawa sprawdza się na długi czas i, co równie ważne, środek można zastosować profilaktycznie np. przed daleką podróżą. Preparat będzie krążył w układzie chłodzenia, a w razie awarii uszczelni uszkodzone miejsce.

Jak stosować?

Preparat wystarczy wlać do układu chłodzenia, uruchomić silnik i… gotowe.

Źródło: Liqui Moly

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę