Rimac Technology ustanawia nowe standardy akumulatorów półprzewodnikowych

Rimac prezentuje rewolucyjne akumulatory półprzewodnikowe Rimac Technology

Firma Rimac Technology zaprezentowała podczas targów IAA Mobility 2025 w Monachium zaawansowane portfolio technologii dla przemysłu motoryzacyjnego, koncentrując się na innowacyjnych rozwiązaniach akumulatorowych i układach napędowych nowej generacji. Chorwacki dostawca Tier 1 umacnia swoją pozycję na rynku elektryfikacji po ogłoszeniu w ostatnim roku współpracy z globalnymi producentami, takimi jak BMW Group, CEER Motors i Porsche.

Przełomowa technologia akumulatorów

Najważniejszą nowością są akumulatory półprzewodnikowe opracowane we współpracy z ProLogium i Mitsubishi Chemical Group. System wykorzystuje innowacyjne ogniwa półprzewodnikowe ProLogium zintegrowane z zaawansowanymi materiałami Mitsubishi Chemical Group, co przekłada się na platformę o zwiększonej gęstości energii, poprawionej wadze i podwyższonym poziomie bezpieczeństwa.

Równolegle Rimac Technology rozwija platformę „evo” opartą na ogniwach NMC 46XX Gen2, wyposażoną w obudowę z kompozytu termoplastycznego Pentatonic, opracowanego wspólnie z Kautex Textron. Rozwiązanie łączy sprawdzoną chemię ogniw z nowatorskimi systemami pakowania i zarządzania temperaturą.

Trzecią technologią jest platforma hybrydowa, zaprojektowana dla wysokoenergetycznych akumulatorów w formacie 46XX oraz pakietów o dużej gęstości mocy w formacie 2170. Architektura cell-to-pack oferuje skalowalność wymiarową z zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa.

Ultrakompaktowe osie elektryczne

Rimac prezentuje serie SINTEG 300 i 550 – ultrakompaktowe, w pełni zintegrowane osie elektryczne Single EM o niezwykle wysokich parametrach. Układy napędowe osiągają gęstość mocy przekraczającą 8 kW/kg i gęstość momentu obrotowego ponad 90 Nm/kg, ustanawiając nowe standardy branżowe dla produkcji seryjnej.

Kluczowym elementem jest opatentowany, ultralekki wirnik obracający się do 25000 obr/min z nowatorską konstrukcją magnesu. Konfigurowalne warianty współosiowe lub offsetowe zapewniają moc od 150 do 360 kW i moment obrotowy 2500-6250 Nm, dedykowane pojazdom sportowym we wszystkich segmentach.

Produkcja seryjna na horyzoncie

Szczególnie istotna jest oś XXL o wysokim momencie obrotowym - wersja produkcyjna Dual EM EDU 550 eAxle, która wejdzie do produkcji seryjnej w 2026 roku dla globalnego producenta OEM. System zapewnia sprawność ponad 95% i moment obrotowy przekraczający 11000 Nm.

Zaawansowana elektronika

Rimac Technology uzupełnia ofertę o najnowocześniejsze portfolio domenowych i strefowych ECU zasilanych procesorami czasu rzeczywistego S32E2 firmy NXP. Scentralizowana architektura konsoliduje funkcje tradycyjnych ECU w jeden wysokowydajny kontroler domeny, upraszczając złożoność i umożliwiając pełne wykorzystanie ery pojazdów definiowanych programowo.

Potencjał produkcyjny

Wszystkie zaprezentowane technologie będą produkowane w chorwackich zakładach Rimaca. Flagowy kampus stanowi inwestycję przekraczającą 200 milionów euro w zaawansowane możliwości produkcyjne, zapewniając skalę dla obsługi wielu dużych projektów jednocześnie.

Jak podkreśla Nurdin Pitarević, Dyrektor operacyjny Rimac Technology, prezentowane rozwiązania to konwergencja przełomowych innowacji i gotowości produkcyjnej – nie są to technologie koncepcyjne, ale gotowe do produkcji rozwiązania przeznaczone dla setek tysięcy pojazdów w nadchodzących latach.

Źródło: Rimac Technology

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę