Rewolucja wodorowa: Toyota pracuje nad ogniwami 3. generacji
Do 2040 roku Toyota Motor Europe (TME) planuje osiągnąć neutralność węglową w Europie. Cel ten pozwolą osiągnąć zintensyfikowane prace Hydrogen Factory Europe nad rozwojem technologii wodorowych oraz nowe układy ogniw paliwowych 3. generacji, które zostaną wprowadzone do sprzedaży w 2026 roku.
Hydrogen Factory Europe to powołana przez TME spółka, której zadaniem jest prowadzenie skoordynowanych działań na rynku technologii i systemów wodorowych. Funkcjonujące w Brukseli centrum badawczo-rozwojowe jest odpowiedzialne za produkcję coraz szerszej gamy produktów opartych na ogniwach paliwowych oraz za wsparcie dla rosnącej grupy klientów i partnerów biznesowych. Działania spółki pomogą osiągnąć Toyocie neutralność węglową w Europie do 2040 roku.
Szerokie spektrum zastosowań kompaktowych modułów wodorowych
Toyota należy do największych promotorów technologii wodorowych w motoryzacji i do ścisłego grona pionierów rynku aut osobowych na ogniwa paliwowe. Chcąc rozszerzyć potencjał modułów wodorowych wykorzystywanych w samochodach na inne zastosowania, Toyota stworzyła kompaktowe moduły ogniw paliwowych. Główne komponenty - stos ogniw paliwowych i komponenty obsługujące zasilanie powietrzem, zasilanie wodorem, chłodzenie i sterowanie zasilaniem, są zintegrowane w kompaktowym pakiecie, który można łatwo dostosować do różnych produktów i zastosowań.
Moduły są dostępne w dwóch formach - kwadratowej o wymiarach 890 mm x 630 mm x 690 mm (TFCM2-B) i płaskiego prostokąta o wymiarach 1270 mm x 630 mm x 410 mm (TFCM2-F) - aby można je było zaadaptować do różnych środków transportu - od samochodów osobowych, przez auta dostawcze, ciężarówki i autobusy po statki morskie. Oba moduły o napięciu 400-700 V i masie 240 kg są w stanie uzyskać moc znamionową na poziomie 60 kW lub 80 kW.
Inżynierowie Toyoty blisko współpracują z partnerami przy adaptacji technologii do ich potrzeb. Tak powstał m.in. REXH2, czyli generator prądu do zastosowań w transporcie morskim stworzony wspólnie z EODev. Fountaine Pajot, ceniony producent jednostek pływających, zbudował katamaran Samana 59, który został wyposażony właśnie w to urządzenie. Z kolei inny elektryczny katamaran skonstruowany przez Fountaine Pajot – Aura 51, służył jako środek transportu podczas igrzysk w Paryżu, a także prezentował generator REXH2 oraz zbiornik wodorowy Toyoty gościom wydarzenia Mobility for All.
Trzecia generacja zaawansowanych ogniw paliwowych Toyoty
Od stycznia 2022 roku w Hydrogen Factory Europe wdrożono do produkcji drugą generację ogniw paliwowych, a obecnie zakład zajmuje się produkcją, wsparciem inżynieryjnym i obsługą posprzedażową ogniw paliwowych generacji 2.5. Każdego roku powstaje tam 30 tys. stosów ogniw paliwowych oraz małych i dużych kompozytowych zbiorników wodoru. Spółka rozpoczęła już prace nad trzecią generacją zaawansowanych ogniw wodorowych, zapewniających większą wydajność oraz niższe koszty eksploatacji.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Nowa generacja, która ma zostać wprowadzona do sprzedaży w 2026 roku, składać się będzie z mniejszej liczby ogniw, jednocześnie osiągając wyższą gęstość mocy. Przewiduje się, że zwiększy to zasięg jazdy o 20%, podczas gdy postęp technologiczny i wzrost produkcji mają pomóc w obniżeniu kosztów o ponad jedną trzecią. Jednocześnie prowadzone są badania skupiające się na potencjale skalowalnych stosów ogniw paliwowych z różnymi mocami oraz projektowaniu zbiorników paliwa o złożonych kształtach, kompatybilnych z pojazdami o różnych rozmiarach.
Źródło: Toyota