Renault Trucks Polska zorganizowało pierwszy konkurs jazdy elektrycznej

E-Optifuel Challenge 2025 – nowa era rywalizacji Renault Trucks Polska

Renault Trucks Polska po raz pierwszy w historii zorganizowało konkurs jazdy racjonalnej w pełni poświęcony pojazdom elektrycznym. Wydarzenie E-Optifuel Challenge 2025 odbyło się w październiku w nowo otwartym serwisie Tandem Trucks w Kajetanowie pod Kielcami.

Do rywalizacji zaproszono sześciu zawodowych kierowców – laureatów wcześniejszych edycji klasycznego Optifuel Challenge. Tym razem jednak uczestnicy mierzyli się z zupełnie nowym doświadczeniem: za kierownicą elektrycznych modeli Renault Trucks T E-Tech z systemem CMS, D Wide E-Tech oraz Master E-Tech Red Edition. Był to pierwszy w Polsce konkurs, w którym oceniano efektywność jazdy pojazdów bezemisyjnych w rzeczywistych warunkach drogowych.

Co istotne, żaden z uczestników nie prowadził wcześniej ciężarówki z napędem elektrycznym. Kierowcy musieli nauczyć się wykorzystywać charakterystyczne dla tego typu pojazdów zjawisko rekuperacji, czyli odzysku energii podczas hamowania i toczenia się pojazdu. W praktyce oznacza to, że płynna, przewidująca jazda ma jeszcze większe znaczenie niż w samochodach spalinowych.

E-Optifuel Challenge 202_1 źródło: Renault Trucks Polska

Formuła konkursu różniła się od dotychczasowych edycji. Uczestnicy zdobywali punkty za jazdę każdym z trzech modeli z gamy E-Tech, przy czym oceniano zarówno zużycie energii, jak i średnią prędkość oraz wyniki testu teoretycznego. Łącznie można było uzyskać 200 punktów. Jak podkreślał sędzia zawodów, Łukasz Kurcbard, wydarzenie pokazało, że efektywna jazda i elektromobilność mogą iść w parze.

Wszystkie pojazdy ukończyły rywalizację bez konieczności doładowania akumulatorów. Renault Trucks T E-Tech i Master E-Tech zakończyły dzień z około 35% dostępnej energii w baterii trakcyjnej, a D Wide E-Tech zachował ponad 50%. Pojazdy były obciążone ładunkiem odpowiadającym rzeczywistym warunkom eksploatacji – od 22 ton w T E-Tech po 500 kg w Masterze.

Pomimo chłodnej, deszczowej pogody oraz wymagającego, pagórkowatego terenu, uzyskane wyniki potwierdziły wysoką efektywność elektrycznych ciężarówek Renault Trucks. Średnie zużycie energii dla zwycięzców wyniosło: 116 kWh/100 km przy 61 km/h dla T E-Tech, 58 kWh/100 km przy 44 km/h dla D Wide E-Tech oraz 18,1 kWh/100 km przy 43 km/h dla Mastera E-Tech. Trasy zostały zaplanowane tak, aby odzwierciedlały typowe warunki pracy poszczególnych pojazdów – od dróg ekspresowych po lokalne trasy miejskie.

Podczas wydarzenia Renault Trucks przedstawiło również swoje rozwiązania wspierające rozwój elektromobilności. System telematyczny Optifleet w wersji dla pojazdów elektrycznych obejmuje moduły Mission, Charge i Range Simulator, które pomagają planować trasy, monitorować zużycie energii i optymalizować proces ładowania. Dzięki temu możliwe jest bardziej precyzyjne zarządzanie flotą i zwiększenie efektywności pracy pojazdów E-Tech.

E-Optifuel Challenge 202_2 źródło: Renault Trucks Polska

Pierwszy konkurs jazdy elektrycznej E-Optifuel Challenge 2025 zwyciężył Piotr Krahel, drugie miejsce uzyskał Artur Sumbar, a na trzecim Tomasz Leki. Finałowi towarzyszyła prezentacja nowego serwisu Grupy Tandem, dedykowanego obsłudze pojazdów ciężarowych Renault Trucks. 

Elektryczna gama Renault Trucks jest stale rozwijana. Wkrótce pojawią się nowe wersje o zwiększonym zasięgu, sięgającym nawet 600 km na jednym ładowaniu w modelu T E-Tech „Extended”. Nowa e-oś napędowa, łącząca silniki trakcyjne, przekładnię i dyferencjał w jednym module, pozwoli na ograniczenie strat mechanicznych i zwiększenie pojemności akumulatorów.

Źródło: Renault Trucks Polska

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę