Przeguby homokinetyczne bez tajemnic
NTN EuropeNTN Europe produkuje w ciągu roku kilka milionów sztuk przegubów homokinetycznych. Dzięki temu, zagadnienia związane z wydajnością, redukcją dynamicznej masy pojazdu, wibracjami czy hałasem, nie mają już żadnych tajemnic przed działem technicznym NTN.
W ofercie Grupy znajdują się zarówno produkty na pierwszy montaż jak i części zamienne i co ważniejsze podlegają one takim samym rygorystycznym testom, przez co prezentują jakość produktów premium.
Czym są przeguby homokinetyczne?
Jako element łączący skrzynię biegów i koła pojazdu, półoś napędowa przenosi moment i ruch obrotowy z napędu na przednie, tylne lub wszystkie cztery koła, w zależności od typu napędu.

Dwa przeguby homokinetyczne, jeden od strony koła, drugi od strony mechanizmu różnicowego, pozwalają na uzyskanie tej samej prędkości obrotowej pomiędzy mechanizmem różnicowym a kołem, niezależnie od tego, w jakim położeniu i pod jakim kątem znajdują się przeguby.
Rozmiar przegubów i długość półosi napędowej są zależne od konstrukcji pojazdu i poziomów momentu obrotowego, który ma zostać przeniesiony z napędu na koła.
Rodzaje przegubów
NTN produkuje wszystkie rodzaje klasycznych przegubów, wykorzystując konstrukcję sześciokulową od strony koła i od strony mechanizmu różnicowego. Dla niektórych zastosowań może być też używany przegub trójramienny od strony mechanizmu różnicowego. Grupa NTN opracowała i opatentowała serię przegubów ośmiokulowych (EBJ i EDJ), które są wykorzystywane przez producentów OEM. Zaprojektowanie tych nowych produktów można przypisać ciągle wzrastającym wymaganiom producentów i właścicieli pojazdów, dla których komfort, dekarbonizacja i wydajność, stanowią najważniejsze wymagania w projektowaniu i rozwoju.

PRZEGUBY TYPU EBJ OD STRONY KOŁA
(przeguby konwencjonalne)
Budowa: zewnętrzny pierścień z pierścieniem wewnętrznym, koszyczek, kule stalowe i osłona.
Maksymalny kąt połączenia wynosi 47° dla przegubu typu EBJ i 50° dla przegubu typu VUJ, co ułatwia manewrowanie pojazdem (parkowanie, jazda na zakrętach, etc.).

PRZEGUBY TYPU EDJ OD STRONY MECHANIZMU RÓŻNICOWEGO
(przeguby z kompensacją wzdłużną)
Budowa: pierścień zewnętrzny, osłona i przegub trójramienny (lub dla przegubów kulowych: pierścień wewnętrzny, koszyczek i kule).
Zaprojektowane, aby umożliwić ulepszone przenoszenie momentu obrotowego, ograniczyć problemy związane z wibracjami i zredukować temperatury robocze.

Zasady prawidłowego działania przegubów homokinetycznych
- Wszystkie elementy przenoszące moment obrotowy muszą znajdować się w jednej płaszczyźnie określanej mianem homokinetycznej,
- Płaszczyzna homokinetyczna musi zawsze dzielić kąt wychylenia przegubu na połowę,
- Osie symetrii obydwu części wału powinny przecinać się dokładnie na płaszczyźnie homokinetycznej.
Z czego składa się półoś?
- Przegubu montowanego na kole
- Przegubu montowanego na skrzyni biegów
- Wału lub rury pomiędzy przegubami

Przeguby homokinetyczne NTN sprzedawane są razem z akcesoriami (mieszki ochronne, pierścienie, nakrętki), nasmarowane i zmontowane fabrycznie. Są produktem najwyższej jakości, który optymalizuje naprawę pojazdów.
Zestawy misek: rozwiązanie wielofunkcyjne
Zestaw ten jest odpowiedzią na potrzeby naprawy zewnętrznej części koła pojazdu, bez zmian dla całego układu napędowego.
Mieszki stostowane w zestawach SNR chronią przeguby homokinetyczne. Są niezbędnym elementem zapewniającym niezawodność i trwałość układu przeniesienia napędu.
Zostały one opracowane indywidualnie w zależności od specyfikacji producentów pojazdów. Jakość materiałów, konstrukcja, regulacja zapewniają najwyższą jakość produktów. Mieszki ochronne SNR zawierają wszystkie elementy niezbędne do montażu.
Układ przeniesienia napędu NTN
NTN EUROPE, proponuje pełna gamę produktów wchodzących w skład układu przeniesienia napędu - kompletne półosie napędowe, przeguby homokinetyczne oraz ich osłony.

Produkcja przegubów NTN
Produkcja półosi i przegubów odbywa się w NTN Transmission Europe – jednym z 9 zakładów produkcyjnych firmy zlokalizowanych we Francji, w pobliżu miejscowości Le Mans.
W fabryce stosowana jest opracowana przez NTN EUROPE technologia „PCS Hub Joint” - frezowane połączenie łożyska i przegubu homokinetycznego. Jest ono montowane dzięki ściśle dopasowanym frezowaniom, co eliminuje wszelkie luzy, a tym samym redukuje hałas. Technologia ta pozwala uzyskać pożądany moment obrotowy przy mniejszej średnicy, co wpływa na znaczne zmniejszenie ciężaru kompletnego podzespołu.
Przy fabryce NTN Transmission Europe w Le Mans działa ośrodek badawczy, gdzie odbywają się badania i testy produktów zgodne z wymogami międzynarodowymi i wymaganiami klienta.

Ponieważ osłony są najbardziej wrażliwymi komponentami półosi napędowej, przeprowadza się kilka rodzajów testów, aby upewnić się, że działają one poprawnie:
- badania trwałości i wytrzymałości na ekstremalne temperatury (od –40°C do +135°C, dla niektórych zastosowań może być to +165°C),
- pomiary stopnia odkształcenia osłony spowodowane wirowaniem smaru.

Firma NTN EUROPE jest dziś jednym z liderów rynku części zamiennych do samochodów osobowych i jednocześnie jednym z największych producentów części oryginalnych. Oferuje części zamienne do samochodów osobowych, wraz z asortymentem w trzech kategoriach: zawieszenie, jednostka napędowa oraz układ przeniesienia napędu. W fabrykach NTN EUROPE, zlokalizowanych na 5 kontynentach, każdego dnia produkowanych jest ponad 100000 różnych części.
Artykuł sponsorowany NTN EUROPE

NTN Polska
Firma NTN Europe dzięki 76 placówkom i 97 biurom handlowym na całym świecie, projektuje i produkuje części najwyższej jakości sprzedawane pod markami NTN, SNR, BCA, BOWER.
Grupa dostarcza łożyska dla wszystkich największych producentów samochodów na całym świecie. W Europie brand NTN i SNR to jakościowy lider w produkcji łożysk, przegubów homokinetycznych, techniki liniowej, rolek prowadzących czy części zawieszenia, zarówno na rynku części oryginalnych jak i zamiennych.
Firma skupia się na innowacjach, niezależnie od gałęzi przemysłu z którą współpracuje: lotnictwo, motoryzacja, cementownie, energia wiatrowa, kolej, obrabiarki, włókiennictwo, rolnictwo, maszyny budowlane, kopalnie i kamieniołomy, pompy próżniowe, huty stali, itp.
NTN jest firmą zaangażowaną zarówno w podnoszenie kwalifikacji swoich zespołów i prezentowania najwyższej jakości wiedzy technicznej jak również dzielenia się tą wiedzą. Organizuje więc spotkania w całej Europie, doszkalając mechaników i pomagając im unikać błędów w codziennej pracy. Prowadzi również na swojej stronie Centrum Dokumentacji, gdzie każdy może znaleźć teksty instruktażowe dotyczące montażu i demontażu części, porady, odpowiedzi na pytania techniczne czy rozwiązania pomagające pracownikom warsztatów.
Oferta Automotive obejmuje 3 podstawowe gamy produktów:
- Podwozie: łożyska kół, tarcze hamulcowe, zawieszenie, amortyzatory, przeguby homokinetyczne
- Części silnika: rozrząd i osprzęt silnika
- Łożyska skrzyni biegów i sprzęgła
