Porsche, BASF i BEST z sukcesem zakończyły pilotażowy projekt recyklingu chemicznego

Przełom w przetwarzaniu skomplikowanych odpadów z aut Porsche

BASF SE, Porsche AG oraz partner technologiczny BEST – Bioenergy and Sustainable Technologies GmbH zakończyły projekt pilotażowy poświęcony recyklingowi mieszanych odpadów z pojazdów wycofanych z eksploatacji. To pionierskie przedsięwzięcie dowodzi, że te problematyczne resztki można przetworzyć chemicznie i przekształcić w wartościowe surowce do produkcji nowych komponentów samochodowych.

Materiały testowe zostały zastosowane w procesie produkcji kierownic, demonstrując praktyczne możliwości nowej technologii. Co istotne, projekt po raz pierwszy w historii pozwolił na całkowite zastąpienie surowców kopalnych materiałami pochodzącymi z obiegu zamkniętego – odpadami motoryzacyjnymi przetwarzanymi w procesie zgazowania do produkcji nowych tworzyw sztucznych.

Złożone odpady poddane nowemu procesowi

Odpady ze zużytych pojazdów stanowią złożoną mieszankę tworzyw sztucznych, folii, farb i reszt pianek, która obecnie może być tylko termicznie recyklingowana. Projekt pilotażowy wykazał jednak, że te motoryzacyjne odpady można przetwarzać poprzez zgazowanie – specjalny typ recyklingu chemicznego – i zwracać do obiegu motoryzacyjnego.

Według Dr. Roberta Kallenberga, szefa działu zrównoważonego rozwoju w Porsche AG, takie projekty pilotażowe pozwalają ocenić, jak rozwijać gospodarkę o obiegu zamkniętym jako pole działania w zakresie zrównoważonego rozwoju. Porsche testuje nowe technologie recyklingu ze swoimi bezpośrednimi partnerami, aby zwiększyć udział materiałów wtórnych, uzyskać dostęp do wcześniej niedostępnych źródeł recyklatu i ocenić nowe procesy dla strumieni odpadów obecnie wykorzystywanych termicznie.

Cel Porsche: więcej materiałów wtórnych w produkcji

Porsche dąży do wykorzystania materiałów z recyklingu w swoich pojazdach i zamknięcia cykli zasobowych. W tym kontekście firma postawiła sobie za cel zwiększenie udziału weryfikowalnych materiałów wtórnych w produkcji pojazdów. Projekt pilotażowy pozwala sprawdzić, czy rozdrobnione komponenty samochodowe mogą w przyszłości stać się wartościowym źródłem surowców wtórnych. Jest to zatem alternatywa uzupełniająca recykling mechaniczny, który często nie może osiągnąć tak wysokiej jakości.

Technologia zgazowania od BEST

W ramach projektu wykorzystano nowoczesną technologię zgazowania firmy BEST GmbH do przekształcenia odpadów z tworzyw sztucznych i innych pozostałości w gaz syntezowy w wysokich temperaturach. Dr Matthias Kuba, kierownik działu Syngas Platform Technologies w BEST, wyjaśnia, że w instalacji wcześniej przekształcano biomasę, taką jak drewno czy słoma, w chemiczne surowce. W projekcie pilotażowym po raz pierwszy wykorzystano tę technologię zgazowania do przekształcenia złożonych strumieni odpadów z tworzyw sztucznych wraz z biomasą w syntetyczną ropę naftową, znaną jako syncrude.

Ta forma recyklingu chemicznego ma ogromny potencjał przekształcania złożonych, mieszanych strumieni odpadów w nowe, wartościowe surowce, stanowiąc sensowną alternatywę dla spalania odpadów.

Podejście bilansu masowego w BASF

Powstały materiał recyklingowy – gaz syntezowy i jego pochodne – zastąpił surowce kopalne w zintegrowanym łańcuchu wartości BASF. W ramach swojej sieci produkcyjnej BASF produkuje następnie formulację poliuretanową potrzebną do wyprodukowania kierownicy. Produkty są certyfikowane przez niezależnych audytorów zgodnie z międzynarodowo uznanymi systemami, takimi jak ISCC PLUS lub REDcert2. Ze względu na wysoką jakość nowych surowców, powstające produkty mają jakość nowych towarów i spełniają wymagające wymogi wysokowydajnych tworzyw sztucznych, jakie są szczególnie potrzebne w komponentach motoryzacyjnych istotnych dla bezpieczeństwa.

Szeroki wachlarz technologii recyklingu

Dr Martin Jung, prezes dywizji Performance Materials w BASF, podkreśla, że firma koordynuje swoje działania w zakresie zrównoważonego rozwoju według trzech kluczowych etapów w cyklu życia produktu: produkcja, użytkowanie i recykling. BASF oferuje szeroki zakres rozwiązań recyklingowych, ponieważ jest przekonana, że wiele metod musi się wzajemnie uzupełniać, aby osiągnąć cele w zakresie recyklingu. Firma priorytetowo traktuje recykling mechaniczny i stale poprawia jego wydajność, jednocześnie rozwijając technologie komplementarne, takie jak recykling chemiczny, obejmujący pirolizę, depolimeryzację i zgazowanie.

Technologie te są niezbędne do dalszego promowania gospodarki o obiegu zamkniętym i zmniejszenia ilości odpadów z tworzyw sztucznych, które nadal trafiają na składowiska lub są spalane.

Źródło: BASF
 

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę