Podsumowanie rejestracji nowych samochodów w Polsce. Luty 2023

Rejestracje nowych samochodów w Polsce. Luty 2023 Torsten Dettlaff z Pexels

W lutym 2023 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych była wyższa niż w lutym 2022 roku aż o 14,9%. A jeśli chodzi o samochody dostawcze do 3,5 t, to w tym miesiącu przybyło jedynie 4787 pojazdów. W porównaniu do zeszłego roku jest to spadek o 8,4%. Oto analiza PZPM przygotowana na podstawie wstępnych danych CEP.

Od początku 2023 roku zarejestrowano 83 528 samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Było to o 15,6% więcej (+11 292) niż w tym samym okresie 2022 roku.

Nowe samochody osobowe w lutym 2023

W grupie samochodów osobowych w lutym 2023 r. zarejestrowano 38 525 szt., czyli więcej o 4 987 (+14,9%) niż rok wcześniej i o 3 479 (+9,9%) więcej niż w styczniu 2023 roku. Jeśli chodzi o rejestracje według rodzaju paliwa, to w całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano w lutym br.:

  • 8 036 klasyczne hybrydy (HEV) (+31,6% r/r)
  • 6 378 miękkich hybryd (MHEV) (+15% r/r).

Samochodów bateryjnych (BEV) przybyło 1105 (+87,6%) a hybryd plug-in (PHEV) 991 (+20,9%).

Rejestracje_nowych_samochodow_Polska_wg_rodzaju_paliwa ZDS/PZPM

Samochody z klasycznym napędem benzynowym zajęły 45,3% rynku i straciły r/r 3,4 pkt. procentowych. Diesle stanowiły 9,1% wobec 8,8% z zeszłego roku. Wszystkie HEV-y oraz 70% MHEV-ów było opartych na silnikach benzynowych. Całe 30% miękkich hybryd miało silnik diesla. Wśród PHEV-ów tylko 1% miało silnik Diesla.

Od początku 2023 roku zarejestrowano 73 571 nowych samochodów osobowych, a to o 11 058 (+17,7%) więcej niż w 2022 roku.

rejestracje_wybranych_pojazdow_luty_2023 ZDS/PZPM

Nowe samochody dostawcze 3,5t

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w lutym 2023 r. przybyło 4787 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 8,4% (-438 szt.) r/r.

Od początku 2023 r. przybyło 9957 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, ze wzrostem o 2,4% (+234 szt.) r/r.

Rejestracje_nowych_samochodow_ciezarowych_luty_2023 ZDS/PZPM

Komentarze ekspertów

Drugi miesiąc tego roku przynosi pozytywne wyniki w skali „rok do roku”. Jest to oczywiście pozytywna informacja, ale również nie stanowi większego zaskoczenia. Biorąc pod uwagę wyjątkowo niską liczbę rejestracji, jaką widzieliśmy w lutym 2022, aktualna zmiana wyniku procentowego r/r nadal mogłaby być nieco wyższa. Niemniej cieszy nas, że coraz bardziej odbijamy się od spadków. Luty 2023 przyniósł wzrost w prawie wszystkich prezentowanych kategoriach na relatywnie wysokim poziomie. Nadal najwyższym wynikiem procentowym cieszą się pojazdy czysto-elektryczne, gdzie zmiana r/r wynosi ponad 90%. Z uwagą będziemy obserwować rozwój tej kategorii pojazdów. Spodziewamy się oczywiście niesłabnącego przyrostu liczby EV na naszych drogach. Tutaj istotnym pozostaje temat ograniczenia sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku. W świetle ostatniego stanowiska władz naszych zachodnich sąsiadów kwestia dalszej eliminacji technologii spalinowej może stanąć pod znakiem zapytania – powiedział Paweł Tuzinek, Prezes Związku Dealerów Samochodów.

Luty był kolejnym dobrym miesiącem w rejestracjach. Zanotowaliśmy prawie 15% wzrost w rejestracjach pojazdów osobowych, a narastająco – prawie 18%. Do ponad 30% zwiększył się udział klientów indywidualnych. Warto zauważyć, że wzrosty odnotowały również segmenty samochodów osobowych i dostawczych oraz ciężarówek. To pokazuje, że obawy o radykalne spowolnienie gospodarki przynajmniej na razie nie są zasadne. Branża konsekwentnie utrzymuje kurs przechodzenia na zeroemisyjne napędy. 14 lutego br. Parlament Europejski na razie we wstępnym głosowaniu przyjął przepisy ograniczające poziom emisji CO2 od samochodów osobowych i dostawczych. Tego samego dnia Komisja Europejska zaproponowała nowe poziomy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich i autobusów. Te decyzje będą miały bardzo duży wpływ na cały sektor i, miejmy nadzieję, przełożą się na znaczne ograniczenie zanieczyszczenia środowiska w całej Europie – mówi Jakub Faryś, Prezes Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Źródło: PZPM, ZDS.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę