Jedź ostrożnie w deszczu – szczególnie jesienią!
![ostrożna jazda podczas deszczu](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/opening_big%2Fmedia%2Fartykuly%2FConti%25201308%25206983%25202636.jpg)
Ryzyko poślizgu wzrasta podczas ulewnego deszczu i burzy. Zalegający na drodze pył i spadające liście, pod wpływem deszczu mogą stać się śliskie jak lód. Uważaj na koleiny i stojącą wodę – dostosuj prędkość jazdy.
Taką sytuację zna wielu kierowców: chociaż niebo było bezchmurne, w krótkiej chwili pogoda zmienia się i zaczyna padać ulewny deszcz. Chmury rozpylonej przez pojazdy wody powodują znaczne pogorszenie widoczności, a hałas wody w nadkolach samochodu dodatkowo rozprasza uwagę kierowcy. Nagły wzrost obrotów i głośniejszy dźwięk silnika wskazują, że opony straciły kontakt z nawierzchnią. To nie jest dobry moment na wykonywanie gwałtownych ruchów kierownicą. W takim momencie nawet systemy wspomagania kierowcy są w dużej mierze bezsilne, ponieważ aby skutecznie działać, potrzebują kontaktu opon z nawierzchnią. Jeśli przy ponownym zetknięciu się opon z jezdnią koła będą zbyt mocno skręcone w lewo lub w prawo, samochód nagle zmieni tor jazdy, co jest niezwykle niebezpieczną sytuacją. Continental, firma technologiczna i producent opon premium, ostrzega przed ignorowaniem zagrożeń związanych z nagłymi zmianami pogody i pogorszeniem warunków drogowych.
![jazda w deszczu](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2Fjazda%2520w%2520deszczu%2520Continental.jpg)
Nagłe ulewy i burze są najbardziej niebezpieczne latem i wczesną jesienią. Przyzwyczajeni do dobrych warunków drogowych na suchej nawierzchni kierowcy zazwyczaj błędnie zakładają, że droga hamowania będzie tak samo krótka, a prowadzenie tak precyzyjne jak zawsze. Jednak szybko zauważają, że zarówno hamulce, jak i układ kierowniczy wymagają delikatniejszego traktowania. Kałuże i długie koleiny stanowią oczywiste zagrożenie, ale są też inne niebezpieczeństwa: w ciągu wielu dni i tygodni suchej pogody, nawierzchnia dróg, zwłaszcza poza terenem zabudowanym, może pokryć się pyłkami roślin, żywicą i kurzem wyrzucanym przez ciągniki i kombajny oraz suchymi liśćmi. Po dodaniu wody deszczowej ten „koktajl” staje się prawie tak śliski jak lód – o czym najlepiej wiedzą motocykliści.
– W takich chwilach niezbędne jest zmniejszenie prędkości, utrzymywanie dużego odstępu od pojazdu jadącego z przodu, włączenie świateł mijania i ostrożna ręka na kierownicy – mówi Angelo Perez-Riemer, kierowca testowy z Contidromu, toru testowego Continental pod Hanowerem. – Jeżeli pojawi się aquaplaning, najlepszą reakcją w aucie z ręczną skrzynią biegów jest natychmiastowe wciśnięcie sprzęgła. W samochodach z skrzynią automatyczną i w autach elektrycznych należy utrzymywać pedał gazu na stałym poziomie i unikać gwałtownego hamowania oraz nagłych ruchów kierownicą. Nawet 80 km/h może być zbyt wysoką prędkością w takiej sytuacji. Dodatkowo, gdy nagle w lusterku wstecznym pojawia się samochód ciężarowy, stres u kierowcy może osiągnąć maksimum, czemu towarzyszy głęboko zakorzeniona chęć dodania gazu i ucieczki przed niebezpieczeństwem. Jest to niewłaściwa reakcja. O wiele lepiej zatrzymać się na najbliższym postoju i poczekać, aż ulewa się skończy.
![Angelo Perez-Riemer](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FAngelo%2520Perez-Riemer.jpg)
W takich sytuacjach bardzo ważny jest stan ogumienia. – Im mniejsza jest głębokość bieżnika, tym mniejsza ilość wody może zostać pobrana przez rowki opony i rozproszona, przez co samochód jest bardziej podatny na aquaplaning – mówi Angelo Perez-Riemer. – Testy z oponą letnią Continental PremiumContact™ 6 w popularnym rozmiarze 205/55 R16 wykazały, że przy warstwie wody o grubości 8 milimetrów, zupełnie nowa opona zapewniała bezpieczne prowadzenie do prędkości 86 km/h, podczas gdy opona z bieżnikiem o głębokości 3 milimetrów pozostawała w kontakcie z drogą do ok. 67 km/h. Przy minimalnej głębokości bieżnika wymaganej przez przepisy – 1,6 milimetra – aquaplaning pojawił się już przy prędkości zaledwie 48,5 km/h, czyli poniżej limitu obowiązującego w terenie zabudowanym. Dlatego zawsze zalecamy kierowcom, aby upewnili się, że ich opony mają jeszcze zapas bieżnika ponad wymagane prawem minimum.
![](https://cms.autoexpert.pl/media/cache/resolve/original%2Fmedia%2Fartykuly%2FConti%2520bie%25C5%25BCnik.jpg)
Jesienią warto też pamiętać, że opony nie są jedynymi elementami gumowymi, które muszą niezawodnie pracować w samochodzie. Jeżeli wycieraczki pozostawiają smugi na przedniej szybie to widoczność pogorszy się, przez co wzrasta efekt oślepiania przez światła aut nadjeżdżających z przeciwka i wydłuża się czas reakcji osoby za kierownicą. Dlatego, zwłaszcza jesienią, kierowcy powinni sprawdzać stan ogumienia i wycieraczek oraz prognozę pogody przed wyruszeniem w drogę oraz pamiętać, że czas podróży może się wydłużyć w razie ulewnego deszczu.
Continental rozwija przełomowe technologie i usługi na rzecz zrównoważonego rozwoju transportu osób i towarów. Założona w 1871 roku firma technologiczna dostarcza bezpieczne, inteligentne i wydajne rozwiązania dla pojazdów, maszyn, ruchu drogowego i transportu. W 2019 roku wartość sprzedaży wyniosła około 44,5 mld EUR. Continental zatrudnia obecnie około 232 000 pracowników w 59 krajach.
Obecnie działalność związana z oponami obejmuje 24 zakłady produkcyjne i rozwojowe zlokalizowane na całym świecie. Jako jeden z wiodących producentów opon, zatrudniający ponad 56 000 pracowników, w roku 2019 dział osiągnął sprzedaż na poziomie 11,7 mld EUR. Continental należy do liderów technologicznych w produkcji opon i oferuje szeroką gamę produktów dla samochodów osobowych, pojazdów użytkowych i jednośladów. Dzięki ciągłym inwestycjom w badania i rozwój Continental wnosi znaczący wkład w bezpieczną, opłacalną i ekologicznie wydajną mobilność. Portfolio firmy obejmuje usługi w zakresie handlu oponami i zastosowań flotowych, a także cyfrowe systemy zarządzania oponami do pojazdów użytkowych.
Continental Opony Polska oferuje 7 lat gwarancji od daty zakupu na opony do aut osobowych i dostawczych. Wydłużona gwarancja obejmuje także opony osobowe z grupy Continental, m.in. Uniroyal, Barum, Semperit, Viking.