Od SEAT-a 1400 do Ateki. Jak zmieniała się kierownica w marce z Martorell?

Jak zmieniały się kierownicy w autach na przestrzeni lat? SEAT

Wygląd, forma i funkcje kierownic w modelach SEAT-a ewoluowały na przestrzeni siedmiu dekad istnienia hiszpańskiego producenta. Od prostych projektów w Seacie 1400 po multimedialne centra dowodzenia w Atece – hiszpańska marka stworzyła przekrój najistotniejszych i najważniejszych modeli kierownic w swojej historii.

  • Projektanci i inżynierowie samochodów przez lata wprowadzali udoskonalenia i poprawki do kierownic w pojazdach. Nie zmieniło się jedno – wciąż pełni ona najistotniejszą z funkcji utrzymywania kontroli podczas jazdy;
  • Pierwsze projekty w modelach SEAT-a zakładały kierownice w kształcie pierścienia. Z czasem ewoluowały do różnych konceptów i bardziej praktycznych rozwiązań. Oto przegląd kierownic produkowanych w samochodach hiszpańskiego producenta na przestrzeni jego 70-letniej historii.

Pierwsze modele kierownic z lat 50. i 60. – SEAT 1400 i 600

Producent z Półwyspu Iberyjskiego zadebiutował na rynku motoryzacyjnym w 1950 r. z modelem 1400 wyposażonym w kierownicę wykonaną z żywicy syntetycznej. Kształtem przypominała duży, sztywny pierścień, a na jej kolumnie zamontowano m.in. przełącznik świateł drogowych czy dźwignię zmiany biegów. Prowadzenie takiej kierownicy wymagało dużej sprawności, siły oraz konieczności korzystania z rękawiczek, które zapobiegały powstawaniu pęcherzy. W latach 60. marka wypuściła na rynek model SEAT 600 z prostą kierownicą wyposażoną jedynie w klakson. Wówczas służyła ona wyłącznie do skręcania kołami w pojeździe.

SEAT_1400 SEAT

Kierownice sportowe – nowe rozwiązania z lat 70.

SEAT 850 Spider pojawił się w ofercie hiszpańskiego producenta w latach 70. Inżynierowie zaproponowali w tym modelu trzyramienną, sportową kierownicę z metalowymi dodatkami, klasycznymi, okrągłymi otworami, pokrytą drewnianym wykończeniem. Stanowiła efektowny element wnętrza samochodu, a samo drewniane wykończenie nadawało pojazdowi szyku i luksusu.

Pod koniec lat 70. sukcesem okazała się premiera SEAT-a 124. W tym modelu klakson znajdował się z boku kierownicy, obok dwóch poziomych szprych i można go było uruchomić za pomocą kciuka.

Rewolucyjna Ibiza

Lata 80. i 90. to przede wszystkim premiera SEAT-a Ibizy, do tej pory uznawanego za najbardziej rewolucyjny model w historii hiszpańskiego producenta. Pierwszy egzemplarz zjechał z linii produkcyjnej Zona Franca 24 kwietnia 1984 r. W pojeździe wprowadzono nowoczesne jak na tamte czasy rozwiązania. Samochód został wyposażony w system wspomagania kierownicy, co spowodowało zmniejszenie jej średnicy.

We wczesnych wersjach Ibizy kierownica była wykonana z ergonomicznego materiału podobnego do gumy. Kolejna generacja samochodu powstała w latach 90. i otrzymała w swoim wyposażeniu poduszkę powietrzną. W trzeciej wersji modelu natomiast prowadzący mógł za pomocą kierownicy wybierać kanały radiowe oraz sterować głośnością radia.

Bogactwo przycisków i funkcji

SEAT_ateca SEAT

W aktualnej gamie modelowej SEAT-a inżynierowie korzystają z najnowocześniejszych technologii i rozwiązań, a kierownice przypominają centrum dowodzenia pojazdem. Jeden z flagowych samochodów marki, SEAT Ateca został wyposażony m.in. w asystentów parkowania i kontroli pasa ruchu. W kierownicę wbudowano przyciski, które pozwalają właścicielowi pojazdu kontrolować temperaturę wewnątrz samochodu, wybierać muzykę, trasę czy prędkość lub zasięg jazdy.

Źródło: SEAT

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę