Nowa linia klocków Fomar Friction

14.6.2012
Od stycznia 2012 roku, Fomar Borg Automotive SA - producent materiałów ciernych dla motoryzacji - rozpoczął stosowanie specjalnej nakładki tłumiącej do każdego wyprodukowanego kompletu klocków hamulcowych marki Fomar Friction.

Nowy Fomar - zmiany w zakresie technologii.

Duże zmiany kryją się w technologii wykonania produktów znajdujących się w nowych opakowaniach Fomar Friction.

Standardowy klocek hamulcowy jest wykonany z metalowej nośnej płytki, naprasowanego materiału ciernego, blaszki tłumiącej drgania oraz akcesoriów. Materiał cierny, z którego wykonana jest okładzina, stanowi mieszankę wielu komponentów, takich jak żywica, kauczuk, wełna stalowa, włókno miedziane, włókno szklane i grafit. Każdy z tych składników ma wpływ na parametry funkcjonalne klocka, m.in. skuteczność hamowania, żywotność, właściwości fizyczne i mechaniczne odpowiadające za komfort hamowania, zdolność do odprowadzania ciepła.
Wymieniliśmy tylko kilka przykładów komponentów, z których składa się materiał cierny. W praktyce, jest ich znacznie więcej. W procesie produkcyjnym komponenty te są łączone w procesie prasowania na gorąco przy pomocy, m.in. żywic syntetycznych. Wpływ na parametry klocka ma zarówno skład okładziny ciernej, jak i sposób jej wytwarzania. W nowych produktach Fomar Borg Automotive SA do produkcji okładzin ciernych zastosowano lepsze komponenty, co pozwoliło znacznie poprawić wymienione wcześniej parametry eksploatacyjne klocków.
Dużym wyzwaniem stojącym przed producentami elementów układu hamulcowego jest wytłumienie drgań powstających w czasie tarcia klocków o tarcze hamulcowe.
Drgania te mogą być źródłem nieprzyjemnych dla ucha dźwięków, często określanych jako „piszczenie" hamulców. W nowej linii produktowej Fomar Friction wprowadzono zmiany mające na celu wyeliminowanie tego niekorzystnego zjawiska.
Zostało to osiągnięte poprzez montaż na metalowej płytce nośnej klocka tzw. shimsów. Mają one postać płytki wykonanej z cienkiej blachy pokrytej gumą. Zastosowanie shimsów powoduje skuteczniejsze wygaszanie drgań generowanych przez układ hamulcowy, a tym samym, znaczną redukcję nieprzyjemnych dźwięków. Dotychczas płytka klocków nie posiadająca shimsów pokrywana była specjalną elastyczną powłoką, tzw. lakierem antypiskowym. Jej zadaniem było stworzenie bariery tłumiącej drgania na styku kloca z zaciskiem. W wyniku zastosowania shimsów powstają dwie takie bariery - między płytką klocka a shimsem oraz między shimsem, a zaciskiem.

Nowy Fomar - zmiana opakowania.

Nowe produkty Fomar Friction można rozpoznać po opakowaniu, które posiada nową szatę graficzną, wykonane jest też ze sztywniejszej tektury. Opakowania te posiadają lepsze walory estetyczne oraz ułatwiają bezpieczne przechowywanie klocków. Dodatkowo, zmianie uległa także etykieta, która jest jeszcze bardziej przejrzysta i czytelna.

Układy hamulcowe - ogólnie.

Układy hamulcowe współczesnych pojazdów stają się coraz bardziej skomplikowane. Producenci wyposażają je w różne dodatkowe systemy zwiększające bezpieczeństwo (np. ABS, BAS, ESP) lub komfort użytkowania (np. elektryczny hamulec postojowy). Jednak zawsze występuje w nich „stały" element w postaci okładziny ciernej współpracującej z tarczą lub bębnem hamulcowym. Na przedniej osi samochodów osobowych stosowane są hamulce tarczowe, m.in. ze względu na dużą ilości energii cieplnej koniecznej do odprowadzenia w krótkim okresie czasu do otoczenia. Wiele pojazdów ma je zamontowane także na tylnej osi. Zadanie przemiany energii kinetycznej w cieplną realizują w tym układzie klocki hamulcowe, które są dociskane do tarcz hamulcowych. W kilku podpunktach przedstawimy kryteria, jakie powinien spełniać „dobry" klocek hamulcowy.

1.Bezpieczeństwo.
Klocki powinny umożliwić zahamowanie pojazdu na jak najkrótszym odcinku, przy jednocześnie dużej odporności na przegrzanie.

2.Komfort.
Kierowca powinien mieć możliwość precyzyjnego dozowania siły hamowania. Sam proces hamowania powinien się odbywać cicho i bez drgań przenoszonych na pedał hamulca czy cały pojazd.

3.Ekologia.
Okładziny cierne nie mogą zawierać składników szkodliwych dla środowiska (np. azbest, metale ciężkie).

4.Trwałość.
Oczywiste jest, że każdy chciałby mieć klocki wytrzymujące duże przebiegi.

5.Niskie pylenie.
Jest to cecha istotna zwłaszcza dla osób eksploatujących samochody wyposażone w obręcze kół wykonane ze stopów lekkich.

6.Atrakcyjna cena.
Jak łatwo się domyślić, nie da się zaprojektować i wyprodukować klocków spełniających w maksymalnym stopniu wszystkie wymienione kryteria. Przykładowo, klocki przeznaczone do jazdy sportowej nie nadają się do codziennej eksploatacji, ponieważ maksymalną skuteczność osiągają po nagrzaniu, mogą piszczeć i trudno nimi „delikatnie" hamować. Z kolei klocek dobrze spisujący się w jeździe miejskiej ulegnie szybkiemu zużyciu w wyniku ekstremalnej, sportowej eksploatacji.

Zastosowanie do produkcji klocków komponentów o odpowiedniej jakości powoduje, że nie mogą one być bardzo tanie. Klocki są też elementem, który powinien się zużywać. Bardzo twarde, wolno zużywające się klocki to niekoniecznie dobrze hamujące klocki.

Piski klocków - fakty i mity.

Przy okazji należy rozwiać pewien mit, że za piszczenie zawsze odpowiadają klocki. Proces generowania i tłumienia drgań jest bardzo złożonym zjawiskiem fizycznym, którego przebieg czasem trudno przewidzieć. Może się zdarzyć, że bardzo dobry klocek będzie piszczał w wyniku np. błędów montażowych (nie oczyszczenie jarzma z rdzy, złe ustawienie tłoczka zacisku, pozostawienie zatartych prowadników). Istotne jest też stosowanie przewidzianych przez konstruktora układu dodatkowych elementów montażowych w postaci sprężynek czy blaszek.

Klocki hamulcowe - błędy montażowe.

Błędy montażowe mogą też spowodować przegrzewanie się układu hamulcowego. Ciągła praca klocków w wysokiej temperaturze powoduje wypalanie żywic z materiału ciernego i nieodwracalne zmiany w jego strukturze, w wyniku których maleje skuteczność hamowania i wzrasta zużycie klocka. Przegrzany materiał cierny może się także wykruszyć lub odkleić od płytki nośnej. Przed wymianą uszkodzonych w ten sposób klocków należy zlokalizować i usunąć przyczyny powstania usterki. Pozwoli to uniknąć niezadowolenia klientów i ewentualnych reklamacji.

Nowy Fomar - jeszcze lepsza oferta.

Usprawnienia w zakresie technologii wytwarzania okładzin hamulcowych połączone zostały także ze znacznym poszerzeniem asortymentu produktów firmy Fomar. Poszerzenie oferty obejmuje między innymi klocki do bardzo wymagającego segmentu pojazdów klasy SUV (np. Nissan Quashqai, Citroen C-Crosser), czy pojazdów dostawczych (Nissan Cabstar, Renault Maxity).

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, klocki firmy Fomar spełniają wymagania homologacyjne zgodne z normą ECE R90. Wszystkie wprowadzone zmiany, zarówno te technologiczne (lepsze materiały cierne, montaż shimsów) jak i marketingowe (nowe opakowania) pozwoliły na stworzenie produktu spełniającego oczekiwania wymagających klientów.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę