Nissan e-4ORCE – rewolucja w technologii napędu na cztery koła w samochodach elektrycznych i hybrydowych

System Nissan e-4ORCE – nowość w napędach na cztery koła Nissan

Nissan wprowadza w Europie niezwykle zaawansowaną technologię e-4ORCE, w którą będą wyposażone modele X-Trail i w pełni elektryczny ARIY.

  • Sterowanie napędem na cztery koła  z wykorzystaniem dwóch silników elektrycznych
  • Technologia skupiona na trzech kluczowych obszarach – sterowanie silnikiem elektrycznym, napędem na cztery koła i układem zawieszenia
  • Większa kontrola, wzorcowe zachowanie na drodze, poczucie pewności na wszystkich rodzajach nawierzchni i komfort dla wszystkich pasażerów

Nowy, wyjątkowy układ sterowania napędem na cztery koła został opracowany specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych i hybrydach, aby zapewnić kierowcy poczucie pewności i precyzyjne prowadzenie bez względu na warunki jazdy.

Litera „e" w nazwie technologii e-4ORCE oznacza, że jest to rozwiązanie oparte w 100% na napędzie elektrycznym. „4ORCE" symbolizuje moc i energię, a cyfra „4" informuje, że układ steruje napędem na cztery koła.

Zespół inżynierów Nissana odpowiedzialnych za opracowywanie jednostek napędowych wykorzystał posiadaną wiedzę i doświadczenie w trzech kluczowych obszarach: zarządzania jednostką elektryczną, układów napędu na cztery koła i technologii sterowania charakterystyką pracy zawieszenia. Zaprojektowano nowatorskie rozwiązania, dające kierowcy poczucie pewności i dostarczające dynamiczne wrażenia w różnych sytuacjach podczas codziennej jazdy.

Nissan technologia e-4ORCE. Źródo: Nissan

Moc i płynna jazda

Innowacyjna technologia napędu na cztery koła e-4ORCE została opracowana z myślą o elektrycznych napędach Nissana oraz pojazdach z pionierskim układem e-POWER. W obu przypadkach koła są napędzane wyłącznie przez silniki elektryczne zasilane z akumulatora.

W modelu X-Trail układ dwóch silników elektrycznych oferuje łączną moc 157 kW (213 KM): silnik umieszczony na przedniej osi ma moc 150 kW, a jednostka zamontowana na tylnej osi – 100 kW, co zapewnia imponujące przyspieszenie od 0 do100 km/h w zaledwie 7 s. Układ przekazuje siłę napędową na tylną oś 10 tys. razy szybciej niż mechaniczny napęd na cztery koła.

Z kolei ARIYA e-4ORCE ma łączną moc 225 kW (306 KM), co przekłada się na dynamiczne przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,7 sekundy. Oba modele wyróżniają się pewnym prowadzeniem i  zwrotnością we wszystkich warunkach drogowych, a także dynamiczną i płynną jazdą.

Niezrównany poziom kontroli i intuicyjne zachowanie samochodu

Układ e-4ORCE wykorzystuje akumulator do zasilania obu silników elektrycznych. Dla każdej z osi pojazdu zastosowana została osobna jednostka, żeby zapewnić niezależne sterowanie na koła przednie i tylne. Przy włączonym systemie e-4ORCE kierujący z łatwością osiąga zamierzony tor jazdy w zakrętach wykonując kierownicą jedynie minimalne ruchy korygujące i może cieszyć się osiągami silnika elektrycznego i radością ze zelektryfikowanej jazdy.

Technologia e-4ORCE zapewnia optymalną równowagę między kontrolą zawieszenia, utrzymaniem toru jazdy i precyzyjnym prowadzeniem. Przewiduje zachowania kierującego, koryguje typowe niepożądane reakcje samochodu, takie jak tendencja do podsterowności, oraz pomaga zapobiec przechyłom nadwozia, przez co zapewnia jeszcze lepszy komfort jazdy.

Poczucie pewności podczas jazdy na wszystkich rodzajach nawierzchni

W technologii e-4ORCE siła napędowa jest rozdzielana na przednią i tylną oś tak, aby optymalizować wykorzystanie przyczepności opon w zależności od warunków jazdy, nawierzchni i sytuacji na drodze. Układ steruje indywidualnie siłą hamowania poszczególnych kół.

Dzięki tak precyzyjnemu sterowaniu układem dwóch silników i możliwości regulacji siły hamowania kół, pojazd utrzymuje zadany tor jazdy niezależnie od rodzaju nawierzchni czy warunków na drodze. Kluczem do stabilnej jazdy jest wyważony rozdział mocy z obu silników, który może być dostosowywany w ciągu zaledwie jednej dziesięciotysięcznej sekundy, czyli znacznie szybciej niż w przypadku tradycyjnych mechanicznych układów napędu na wszystkie koła.

Kontrola przechyłu nadwozia zapewnia komfortową jazdę wszystkim pasażerom

Dodatkowym atutem technologii e-4ORCE, który docenią przede wszystkim pasażerowie, jest komfortowa jazda ze zminimalizowanym efektem tzw. „nurkowania” nadwozia podczas zwalniania, a to dzięki wykorzystaniu hamowania regeneracyjnego. Wrażenie opadania i wznoszenia nadwozia zostało ograniczone dzięki rozłożeniu siły hamowania rekuperacyjnego na przednią i tylną oś. Układ dwóch silników gwarantuje wyższy poziom odzyskiwania energii niż układ z jedną jednostką, i optymalizuje zachowanie samochodu w różnych sytuacjach na drodze.

– e-4ORCE to najnowsza z wielu technologii przyszłości opracowanych przez Nissana. Z niecierpliwością czekamy, aż nasi klienci będą mogli doświadczyć tego innowacyjnego rozwiązania w modelach Ariya e-4ORCE czy nowy Nissan X-Trail. Jesteśmy pewni, że docenią wyraźną różnicę w swoich doświadczeniach z jazdy – powiedziała Cliodhna Lyons, wiceprezes ds. planowania produktu w Nissan AMIEO. 

Wprowadzenie na rynek technologii e-4ORCE jest ważnym krokiem w dążeniu Nissana do pełnej elektryfikacji gamy, przyczyniając się do budowy bardziej ekologicznego, bezpiecznego i inkluzywnego świata.

Źródło: Nissan

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę