W jakim celu firmy korzystają z systemów telematycznych?
Nowoczesne technologie mają ogromny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Systemy telematyczne, wykorzystując zaawansowane technologie komunikacyjne i zbieranie danych na żywo, dostarczają informacji, które pozwalają identyfikować zagrożenia, monitorować styl jazdy, śledzić lokalizację i reagować na sytuacje awaryjne.
- 52% polskich przedsiębiorstw posiadających co najmniej jeden samochód służbowy potwierdza przetwarzanie danych cyfrowych z firmowych pojazdów – wynika z tegorocznej edycji „Barometru Flotowego”, badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Arval Mobility Observatory;
- Średnio w Unii Europejskiej z cyfrowych narzędzi do nadzorowania flot korzysta 44% firm;
- 37% przedsiębiorstw w Polsce korzysta z rozwiązań telematycznych, by zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, a jedna trzecia liczy na obniżenie kosztów utrzymania floty;
- Fabrycznie montowane w pojazdach systemy monitorujące, w tym na przykład Arval Connect, to najczęściej wybierane przez firmy rozwiązanie dla poprawy bezpieczeństwa we flotach.
Jak pokazują dane z tegorocznego „Barometru Flotowego 2023”, badania zrealizowanego na zlecenie Arval Mobility Observatory przez Ipsos, polskie przedsiębiorstwa częściej niż firmy w Europie korzystają z tego typu rozwiązań. Przetwarzanie danych cyfrowych, docierających z samochodów, potwierdza 52% ankietowanych firm w naszym kraju, z czego 29% monitoruje informacje z samochodów osobowych, 41% zaś z użytkowych. Co ciekawe, informacje z pojazdów analizowane są zarówno w najmniejszych firmach, do 10 pracowników (44%), w firmach średnich i dużych (48%), jak i największych zatrudniających ponad 500 osób (41%).
– Nowoczesne rozwiązania telematyczne skupiają się na stylu jazdy kierowców. Zbierane przez nie dane mówią wiele o czynnikach optymalizacji bezpieczeństwa jazdy. Dzięki nim wiemy, czy nasz kierowca prowadzi służbowe auto w sposób umiarkowany i z poszanowaniem zasad ecodrivingu, czyli ekonomicznie, ekologicznie i bezszkodowo. Styl jazdy we flocie firmowej ma bowiem kluczowy wpływ na poziom bezpieczeństwa pracowników i realne oszczędności dla firmy. Patrząc na obecną sytuację, naznaczoną wpływem pandemii, kryzysów, przerwanych łańcuchów dostaw, telematykę powinniśmy postrzegać jako kompleksowe rozwiązanie pomagające firmom optymalizować procesy i decyzje biznesowe oraz podnosić bezpieczeństwo – mówi Michał Sękiewicz, LCV & Arval Connect Business Manager w Arval Service Lease Polska.
Wyniki zbierane w Polsce pokazują znacznie wyższy udział wykorzystania telematyki na tle innych krajów, za sprawą dużego nasycenia flot samochodów użytkowych systemami monitorującymi. Średnio w Unii Europejskiej z cyfrowych narzędzi do nadzorowania flot korzysta 44% firm.
Najważniejszym celem, dla którego polskie przedsiębiorstwa wykorzystują rozwiązania telematyczne, jest poprawa zachowania i bezpieczeństwa kierowców oraz nadzór nad lokalizacją oraz bezpieczeństwem pojazdów (oba wskazania po 37%). Jedna trzecia firm chce dzięki monitorowaniu i cyfrowej analizie danych obniżyć koszty funkcjonowania floty. Jedna na cztery firmy widzi w tym możliwość uniknięcia niewłaściwego wykorzystania pojazdów przez kierowców, a jedno na pięć z ankietowanych przedsiębiorstw chce poprawić efektywność funkcjonowania floty. Co piąta firma dokonuje analizy rzeczywistego stylu jazdy kierowców.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Inne
Systemy wspomagania ADAS. Jak kalibracja wpływa na bezpieczeństwo?
Systemy bezpieczeństwa stosowane w motoryzacji są obecnie mocno rozbudowane. Takim przykładem jest ADAS, który aktywnie wspomaga kierowcę podczas prowadzenia. Oto dlaczego samochody wyposażone w ten system wymagają odpowiedniej kalibracji.
Ankietowani zostali zapytani również o rodzaje rozwiązań wykorzystywanych w firmach dla poprawy bezpieczeństwa drogowego. Co czwarty respondent wskazał wybór pojazdów z zamontowanymi fabrycznie systemami zwiększającymi bezpieczeństwo. W ciągu trzech lat przewidywany jest wzrost tego wskaźnika do 40%, a w największych przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 500 osób – nawet do 58%.
Na montaż dodatkowych systemów bezpieczeństwa w pojazdach wskazało 16% firm, a co 10. respondent potwierdził blokowanie służbowego smartfonu kierowcy w trakcie jazdy oraz zdalne szkolenia.
– Bardzo ciekawym rozwiązaniem są zintegrowane systemy dostarczające osobom zarządzającym flotami alertów i informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki nim nie tylko wiadomo, który pojazd prowadzony jest w sposób ryzykowny czy ze zwiększonym zużyciem paliwa, ale też z wyprzedzeniem spływają informacje o ewentualnych nieprawidłowościach w samym aucie. Pozwalają one unikać kosztownych napraw oraz długotrwałego wyłączenia auta z użytkowania. Istnieją również systemy wysyłające takie powiadomienia – nie tylko o samej awarii, ale też o tym, co w aucie szwankuje – do mobilnych punktów serwisowych, które mogą reagować na nie w czasie rzeczywistym i błyskawicznie udzielać wsparcia tam, gdzie auto aktualnie się znajduje – wyjaśnia Michał Sękiewicz, LCV & Arval Connect Business Manager w Arval Service Lease Polska.
Źródło: Arval Service Lease Polska