W jakim celu firmy korzystają z systemów telematycznych?
Nowoczesne technologie mają ogromny wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach. Systemy telematyczne, wykorzystując zaawansowane technologie komunikacyjne i zbieranie danych na żywo, dostarczają informacji, które pozwalają identyfikować zagrożenia, monitorować styl jazdy, śledzić lokalizację i reagować na sytuacje awaryjne.
- 52% polskich przedsiębiorstw posiadających co najmniej jeden samochód służbowy potwierdza przetwarzanie danych cyfrowych z firmowych pojazdów – wynika z tegorocznej edycji „Barometru Flotowego”, badania przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Arval Mobility Observatory;
- Średnio w Unii Europejskiej z cyfrowych narzędzi do nadzorowania flot korzysta 44% firm;
- 37% przedsiębiorstw w Polsce korzysta z rozwiązań telematycznych, by zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, a jedna trzecia liczy na obniżenie kosztów utrzymania floty;
- Fabrycznie montowane w pojazdach systemy monitorujące, w tym na przykład Arval Connect, to najczęściej wybierane przez firmy rozwiązanie dla poprawy bezpieczeństwa we flotach.
Jak pokazują dane z tegorocznego „Barometru Flotowego 2023”, badania zrealizowanego na zlecenie Arval Mobility Observatory przez Ipsos, polskie przedsiębiorstwa częściej niż firmy w Europie korzystają z tego typu rozwiązań. Przetwarzanie danych cyfrowych, docierających z samochodów, potwierdza 52% ankietowanych firm w naszym kraju, z czego 29% monitoruje informacje z samochodów osobowych, 41% zaś z użytkowych. Co ciekawe, informacje z pojazdów analizowane są zarówno w najmniejszych firmach, do 10 pracowników (44%), w firmach średnich i dużych (48%), jak i największych zatrudniających ponad 500 osób (41%).
– Nowoczesne rozwiązania telematyczne skupiają się na stylu jazdy kierowców. Zbierane przez nie dane mówią wiele o czynnikach optymalizacji bezpieczeństwa jazdy. Dzięki nim wiemy, czy nasz kierowca prowadzi służbowe auto w sposób umiarkowany i z poszanowaniem zasad ecodrivingu, czyli ekonomicznie, ekologicznie i bezszkodowo. Styl jazdy we flocie firmowej ma bowiem kluczowy wpływ na poziom bezpieczeństwa pracowników i realne oszczędności dla firmy. Patrząc na obecną sytuację, naznaczoną wpływem pandemii, kryzysów, przerwanych łańcuchów dostaw, telematykę powinniśmy postrzegać jako kompleksowe rozwiązanie pomagające firmom optymalizować procesy i decyzje biznesowe oraz podnosić bezpieczeństwo – mówi Michał Sękiewicz, LCV & Arval Connect Business Manager w Arval Service Lease Polska.
Wyniki zbierane w Polsce pokazują znacznie wyższy udział wykorzystania telematyki na tle innych krajów, za sprawą dużego nasycenia flot samochodów użytkowych systemami monitorującymi. Średnio w Unii Europejskiej z cyfrowych narzędzi do nadzorowania flot korzysta 44% firm.
Najważniejszym celem, dla którego polskie przedsiębiorstwa wykorzystują rozwiązania telematyczne, jest poprawa zachowania i bezpieczeństwa kierowców oraz nadzór nad lokalizacją oraz bezpieczeństwem pojazdów (oba wskazania po 37%). Jedna trzecia firm chce dzięki monitorowaniu i cyfrowej analizie danych obniżyć koszty funkcjonowania floty. Jedna na cztery firmy widzi w tym możliwość uniknięcia niewłaściwego wykorzystania pojazdów przez kierowców, a jedno na pięć z ankietowanych przedsiębiorstw chce poprawić efektywność funkcjonowania floty. Co piąta firma dokonuje analizy rzeczywistego stylu jazdy kierowców.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Ankietowani zostali zapytani również o rodzaje rozwiązań wykorzystywanych w firmach dla poprawy bezpieczeństwa drogowego. Co czwarty respondent wskazał wybór pojazdów z zamontowanymi fabrycznie systemami zwiększającymi bezpieczeństwo. W ciągu trzech lat przewidywany jest wzrost tego wskaźnika do 40%, a w największych przedsiębiorstwach zatrudniających ponad 500 osób – nawet do 58%.
Na montaż dodatkowych systemów bezpieczeństwa w pojazdach wskazało 16% firm, a co 10. respondent potwierdził blokowanie służbowego smartfonu kierowcy w trakcie jazdy oraz zdalne szkolenia.
– Bardzo ciekawym rozwiązaniem są zintegrowane systemy dostarczające osobom zarządzającym flotami alertów i informacji w czasie rzeczywistym. Dzięki nim nie tylko wiadomo, który pojazd prowadzony jest w sposób ryzykowny czy ze zwiększonym zużyciem paliwa, ale też z wyprzedzeniem spływają informacje o ewentualnych nieprawidłowościach w samym aucie. Pozwalają one unikać kosztownych napraw oraz długotrwałego wyłączenia auta z użytkowania. Istnieją również systemy wysyłające takie powiadomienia – nie tylko o samej awarii, ale też o tym, co w aucie szwankuje – do mobilnych punktów serwisowych, które mogą reagować na nie w czasie rzeczywistym i błyskawicznie udzielać wsparcia tam, gdzie auto aktualnie się znajduje – wyjaśnia Michał Sękiewicz, LCV & Arval Connect Business Manager w Arval Service Lease Polska.
Źródło: Arval Service Lease Polska