Narzędzia mają znaczenie/Obsługa Dwumasowego Koła Zamachowego (DKZ) z kasatorem luzu

Schaeffler

Obsługa Dwumasowego Koła Zamachowego (DKZ) z kasatorem luzu stosowanego z suchymi sprzęgłami podwójnymi 2CT w samochodach Grupy Stellantis.

Skrzynie biegów z podwójnym suchym sprzęgłem DDCT są stosowane w samochodach grupy Stellantis od kilkunastu lat. Coraz częściej stają się przedmiotem napraw w niezależnych serwisach samochodowych. To nowoczesne rozwiązanie budzi wiele pytań, zwłaszcza podczas pierwszej naprawy. 

Ilustracja 1. Połączenie koło zamachowe–sprzęgło 2CT. Źródło: Schaeffler

W artykule zajmiemy się tematem koła zamachowego użytego w tym rozwiązaniu. Na ilustracji 2 widać zastosowany mechanizm, który ma za zadanie skasować luz międzyzębny pomiędzy kołem zamachowym a zazębieniem sprzęgła podwójnego 2CT. W przypadku wymiany DKZ na nowe mechanizm jest  gotowy do montażu.

Ilustracja 2. Koło zamachowe z kasatorem luzu do sprzęgła 2CT. Źródło: Schaeffler

W warsztacie

Z powodu wycieku z uszczelniaczy skrzyni biegów do warsztatu podstawiono Jeepa Renegade. Wymiana DKZ nie była konieczna, natomiast należy pamiętać, że każde rozłączenie skrzyni biegów od bloku powoduje rozprężenie pierścienia. Zauważymy luźne sprężynki, zapadki poza łuzami i pierścień, który może się przesunąć pod działaniem siły.

Rozprężony pierścień napinający
Ilustracja 3. Rozprężony pierścień napinający. Źródło: Schaeffler

Jeżeli ponownie chcemy użyć DKZ w tym rozwiązaniu, konieczne jest ustawienie fabrycznej pozycji kasatora luzu, do czego potrzebujemy specjalnego narzędzia (nr 400 0471 10). Montaż skrzyni bez uprzedniego ustawienia DKZ może skutkować połamaniem pierścienia i dodatkowymi kosztami.

Ilustracja 4. DKZ w ustawieniu gotowym do montażu skrzyni biegów. Źródło: Schaeffler
Ilustracja 5. Narzędzie specjalne do ustawiania pierścienia w DKZ oraz montażu sprzęgła 2CT  w skrzyniach C635 (znanych jako TCT, DDCT). Źródło: Schaeffler

Naprawa

Pierwszą czynnością jest zamocowanie podstawy przyrządu w odpowiednim miejscu pierścienia napinającego. Są 4 wersje koła zamachowego w zależności od rodzaju silnika, więc trzeba być uważnym. Narzędziem chwytamy za pierścień napinający, wysuwając odpowiednie śruby. Następnie za pomocą szpilki napinamy mechanizm do pozycji, w której będzie możliwe zablokowanie zapadek w łuzach (ilustracja 6). Nie należy wciskać zapadek zbyt głęboko, bo mogą się złamać, co uniemożliwi dalszą naprawę. Tylko tak przygotowane koło zamachowe jest gotowe do montażu skrzyni biegów.

Montaż podstawy i przyrządu  na DKZ oraz zablokowanie zapadek w łuzach.
Ilustracja 6. Montaż podstawy i przyrządu na DKZ oraz zablokowanie zapadek w łuzach. Źródło: Schaeffler

Podsumowanie

Należy uważnie oceniać podzespoły, ponieważ w samochodach innych marek istnieją również pierścienie „automatyczne”, w których przypadku operacja cofania napinacza nie jest potrzebna. W przypadku ponownego użycia DKZ w samochodach Grupy Stellantis powyższa procedura musi zostać przeprowadzona.
Więcej informacji na www.repxpert.pl lub w aplikacji REPXPERT.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę