Montaż paska rozrządu
Montaż paska rozrządu niekiedy stanowi wyzwanie. Zawsze należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Często jednak zapominamy o precyzyjnym doborze części lub kierujemy się innymi czynnikami, np. ceną, co niestety może mieć przykre konsekwencje.
Marka INA jako jedyna posiada wszystkie 4 napinacze do silników Diesla grupy PSA o pojemnościach 1,4 i 1,6 HDi. Bardzo istotne jest, aby ich ze sobą nie pomylić. Ich pozycja montażowa oraz wygląd są niemal identyczne. Różnice wskazuje Service Info INA nr 0161. Podstawową różnicą jest grubość sprężyny, a dobór zależy głównie od silnika i kształtu koła wału korbowego.
Dobierając zestaw rozrządu do Citroëna Berlingo B9 1,6 HDI 92 KM przy użyciu katalogu online, zauważymy, że bez pomiaru koła wału korbowego dobór jest niemożliwy.
Koło pasowe może mieć kształt okrągły lub owalny, przy czym owal jest niewielki i praktycznie niezauważalny – różnica średnic wynosi jednie 2 mm. Dodatkowo koło zasłonięte jest z obu stron przez pierścienie, co może powodować trudności w określeniu, który zestaw jest właściwy. W przypadku wspominanego Citroëna wymiary te wynoszą 64 × 66 mm.
Kolejnym sposobem jest sczytanie numerów fabrycznych z napinacza i porównanie ich z tabelką z Service Info INA 0161.
nr napinacza F-579962: dla 1,6 HDI kod DV6C, DV6D z owalnym kołem wału,
nr napinacza F-579961: dla 1,4 HDI kod DV4C z owalnym kołem wału,
nr napinacza F-232828.12: dla 1,4 HDI i 1,6 HDI DV4C, DV6C, DV6D z okrągłym kołem wału.
Pomyłka może doprowadzić do spadku napięcia paska i w konsekwencji do awarii silnika. Wszystkie Service Info oraz więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl oraz na stronie www.schaeffler.pl.
Na podstawie informacji firmy Schaeffler