MAHLE wchodzi na rynek chłodzenia stacjonarnych magazynów energii

Nowy moduł chłodzenia MAHLE dla magazynów energii MAHLE

Dostawca branży motoryzacyjnej MAHLE wchodzi na rynek stacjonarnych magazynów energii, realizując pierwsze zamówienie seryjne na moduł chłodzenia. Takie systemy magazynowania energii wykorzystywane są m.in. w kontenerach do stabilizacji sieci elektroenergetycznych oraz do tymczasowego przechowywania energii odnawialnej z wiatru i słońca. To rynek, którego znaczenie dynamicznie rośnie wraz ze wzrostem zapotrzebowania na energię – na przykład w centrach danych.

  • Pierwsze zamówienie seryjne na moduł chłodzenia
  • Transfer sprawdzonej wiedzy z branży motoryzacyjnej do zastosowań przemysłowych
  • Start produkcji seryjnej w 2026 roku

Klientem MAHLE jest międzynarodowy producent pojazdów użytkowych i układów napędowych, który samodzielnie buduje swoje systemy magazynowania energii i w tym projekcie postawił na sprawdzone doświadczenie MAHLE. Grupa technologiczna wykorzystuje swoją wiedzę z zakresu projektowania i produkcji modułów chłodzenia stosowanych m.in. w autobusach elektrycznych. Nowo opracowany moduł chłodzenia trafi do produkcji seryjnej w 2026 roku.

Z łatwością możemy przenieść wiedzę, jaką zdobyliśmy w zakresie modułów chłodzenia w sektorze transportowym, na stacjonarne magazyny energii w kontenerach – powiedział Christian Kuechlin, wiceprezes MAHLE Industrial Thermal Systems. – Ponieważ przestrzeń w kontenerze w dużej mierze zajmują stosy akumulatorów, MAHLE opracowuje kompaktowe, wydajne i oszczędzające miejsce rozwiązania chłodzące, zgodne z wymaganiami klienta.

Dotychczas stacjonarne magazyny energii chłodzono za pomocą prostych systemów klimatyzacji, czyli powietrzem. Wraz z rosnącą gęstością energetyczną nowoczesnych baterii litowo-jonowych znacząco wzrasta ilość wytwarzanego ciepła, co wymaga znacznie większej wydajności chłodzenia. Moduł MAHLE, wykorzystujący chłodzenie cieczą, dostarcza do 42 kilowatów (kW) mocy chłodniczej.

Nasz moduł chłodzenia umożliwia pracę baterii w optymalnym zakresie temperatur 20–30oC, co zapewnia długą żywotność i wysoką trwałość systemu magazynowania energii, a także stabilne zarządzanie obciążeniem – dodaje Kuechlin. – Dzięki szerokim kompetencjom MAHLE w zakresie komponentów i systemów, moduł ten charakteryzuje się wyjątkową kompaktowością i skalowalnością.

Grupa technologiczna MAHLE coraz intensywniej rozwija nowe obszary działalności poza branżą motoryzacyjną, dążąc do większej dywersyfikacji. W segmencie przemysłowych systemów zarządzania termicznego MAHLE opracowuje już moduły do chłodzenia cieczą kabli w stacjach szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Z technologii zarządzania ciepłem MAHLE mogą skorzystać także dostawcy rozwiązań dla centrów danych, pomp ciepła czy systemów fotowoltaicznych.

Źródło: MAHLE

Tagi artykułu

autoExpert 12 2025

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę