AutoExpert
Reklama
Reklama

Latem też trzeba dbać o oświetlenie

Preview
29.7.2020
Reklama
Reklama

Po kilku miesiącach społecznej izolacji znoszone są kolejne obostrzenia. Ryzyko zakażenia wirusem wciąż jednak istnieje, dlatego wiele osób zweryfikowało swoje plany na wakacje. Zamiast zagranicznych wojaży urlop spędzamy w Polsce, a podstawowym środkiem komunikacji został własny samochód. Potwierdzają to już pomiary natężenia ruchu i niestety policyjne statystyki wypadków.

Powodzenie wakacyjnych wyjazdów w dużej mierze zależy od właściwego przygotowania pojazdu. Jednym z podstawowych obowiązków kierowców - często zapominanym - jest systematyczna kontrola oświetlenia. Podlegają jej wszystkie światła, w tym stop, cofania i kierunkowskazy. Podczas tych prób najlepiej więc skorzystać z pomocy drugiej osoby. Jeśli zajdzie potrzeba wymiany żarówki warto dokonać jej parami. To praktyczne podejście, bowiem przepalenie jednej oznacza, że i druga zbliża się do końca sprawności technicznej.

Reklama

Najczęściej stosowanym źródłem światła w samochodach pozostają żarówki halogenowe. Ich wybór na rynku jest bardzo duży, nawet w obrębie tego samego producenta. Czym się kierować?

Wybór modelu żarówki możemy uzależnić od swoich potrzeb i oczekiwań. Na przykład na opakowaniach Philips RacingVision widnieje napis +150 procent. Oznacza to o ile jaśniejsze, od wymaganego prawem minimum, otrzymamy światło. Innym wyznacznikiem jest temperatura podawana w stopniach Kelwina. Dla żarówki Philips WhiteVision ultra jest to wartość 4200 K. W praktyce emitowana jest to barwa zbliżona do lampy ksenonowej, a więc i światła dziennego” - mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.

Preview

Kontrola oświetlenia przed wyjazdem na wakacje to nie wszystko. Trudno bowiem przewidzieć czas przepalenia żarówki. Zawsze stanowi to zaskoczenie. Jeśli nastąpi w trudnych warunkach atmosferycznych lub w nocy, dodatkowo pogorszy widoczność. Zarówno zza kierownicy, jak i przez pozostałych uczestników ruchu drogowego, a to ważny czynnik wpływający na szeroko pojęte bezpieczeństwo. Należy więc „od ręki” usunąć tę usterkę.

Powiązane firmy

Reklama

Pomimo, że polskie prawo nie nakazuje kierowcom samochodów osobowych posiadania zestawu zapasowego, warto w taki się zaopatrzyć. Jego wybór uzależniony jest od typu żarówki w reflektorze głównym. Najczęściej to H4 lub H7. W kompletach przygotowanych przez Philips znajdują się jeszcze żarówki pomocnicze i - co w praktyce okazuje się bardzo przydatne - kilka zapasowych bezpieczników” - radzi Wioletta Pasionek z Lumileds Poland.

Trzeba też pamiętać, że w wielu współczesnych samochodach wymiana żarówki może być utrudniona. Dla własnego komfortu kierowca powinien zawczasu prześledzić sposób jej wymiany, np. w książce serwisowej. Podczas awarii na drodze należy zatrzymać pojazd w bezpiecznym miejscu na poboczu. Najlepiej też, aby wszyscy pasażerowie opuścili pojazd i wyszli poza pas drogowy. Sam kierowca powinien bezzwłocznie założyć kamizelkę odblaskową. Użytecznym atrybutem będzie latarka w formie tzw. czołówki. Dzięki niej ręce pozostaną wolne, a strumień światła będzie podążał za kierunkiem wzroku.

Preview

Lampa czołowa Philips HDL10 znajduje też wiele praktycznych zastosowań, np. przy wymianie koła. Podczas urlopu sprawdzi się i na polu namiotowym i podczas pieszych wędrówek. Pamiętajmy też, że poruszając się po zmroku skrajem drogi należy używać elementów odblaskowych. Jeśli ich nie mamy, taka latarka będzie efektywnym substytutem. W naszej ofercie znajdują się także inne typy lamp roboczych, które z powodzeniem przydadzą się w codziennym życiu” - dodaje Wioletta Pasionek z Lumileds Poland.

Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama