Kontrowersyjna reklama? Volkswagen i AI w Brazylii
W jednej z reklam Volkswagena, wprowadzonej na rynek brazylijski, wzięła udział piosenkarka Elis Regina (jej utwory popularyzowane są m.in. w filmach Pedro Almodóvara). Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że artystka zmarła w 1987 r. Brazylijski samorząd zawodowy branży reklamowej zapowiedział wszczęcie dochodzenia w sprawie tej kampanii motoryzacyjnej.
W nowej reklamie Volkswagena, która powstała z okazji 70-lecia marki na rynku brazylijskim, piosenkarka Elis Regina śpiewa ze swoją dorosłą córką. Ten duet nie byłby możliwy, gdyby nie zastosowanie sztucznej inteligencji.
Za pomocą AI stworzono postać nieżyjącej już wokalistki i zestawiono go z córką artystki. W filmie reklamowym obie kobiety jadą samochodami marki Volkswagen i – patrząc na siebie – śpiewają tę samą pieśń: „Como Nossos Pais”, czyli dawny przebój Elis Reginy.
Dla Conar – brazylijskiego samorządu zawodowego branży reklamowej – całe przedsięwzięcie jest mocno kontrowersyjne. Elis Regina, w latach 1964-85, była bowiem zagorzałą przeciwniczką brazylijskiej dyktatury wojskowej, panującej wówczas w Brazylii. A firma Volkswagen w tamtym okresie współpracowała właśnie z przedstawicielami władzy.
Czy doszło zatem do naruszenia praw do zastosowania wizerunku zmarłej artystki? Odpowiedź w tym wypadku nie jest jednoznaczna, bowiem całym dorobkiem Elis Reginy zarządza obecnie jej córka i to ona wyraziła zgodę na formułę kampanii Volkswagena. Dla wielbicieli twórczości piosenkarki sprawa jednak pozostaje kontrowersyjna i powinna być zbadana pod kątem etycznym oraz prawnym.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Trafnym jest pytanie organizacji Conar, czy taka reklama oparta na fikcji (spotkanie matki z córką i ich wspólne nagrania są w rzeczywistości nierealne) nie zaburza obrazu świata osobom młodym, korzystającym z zasobów wirtualnych? Trwa więc dyskusja społeczna, jakie będą granice stosowania AI w mediach i czy powstaną nowe przepisy regulujące ten temat.
Źródło: wirtualnemedia