Kompleksowa rodzina palników ksenonowych od M-TECH
W 1991 roku, debiut serii 7 BMW z nowatorskimi reflektorami ksenonowymi zrewolucjonizował świat oświetlenia samochodowego. Te metalohalogenkowe lampy wyładowcze, znane szerzej jako ksenony, zapewniły znaczący wzrost emisji światła widzialnego w porównaniu do tradycyjnych żarówek halogenowych, co uczyniło je symbolem bezpieczeństwa i komfortu podczas nocnej jazdy. Ich intensywne światło, o temperaturze barwowej zbliżonej do dziennego światła, poprawia widoczność znaków drogowych i pasów ruchu, niezależnie od warunków pogodowych.
Lampy ksenonowe działają na zasadzie łuku elektrycznego między elektrodami w atmosferze gazu ksenonowego, wzbogaconego o sole metali halogenowych. Kluczowym elementem systemu jest przetwornica z wbudowanym zapłonem, generującym 23kV niezbędne do inicjacji wyładowania i uruchomienia lampy. Po stabilizacji łuku i rozgrzaniu gazu, napięcie spada do poziomu roboczego 85V, charakterystycznego dla modeli palników D1 i D2.
Zużycie palnika objawia się stopniowym wypalaniem elektrod i oddalaniem się ich od siebie, co prowadzi do spadku ciśnienia gazu ksenonowego i zmiany barwy światła. Zużyte palniki zaczynają emitować ciepłą poświatę, a następnie różową barwę światła. Z tego powodu zaleca się wymianę ksenonów parami, aby uniknąć nierównomiernego zużycia. Warto również pamiętać, że zużywają się nie tylko palniki, ale i przetwornice, które po utracie zdolności generowania 23kV mogą powodować jedynie krótkie błyski światła przy próbie włączenia – dotyczy to zarówno produktów aftermarketowych, jak i fabrycznych. Renomowani producenci przetwornic gwarantują ich trwałość na okres do 8 lat.
Początkowo kosztowne instalacje ksenonowe były dostępne tylko w luksusowych autach, ale z czasem stały się bardziej dostępne, pojawiając się nawet w niższych segmentach rynku. To umożliwiło rozwój rynku oświetlenia aftermarketowego, oferującego nie tylko zamienniki do fabrycznych instalacji, ale i zestawy do konwersji halogenów. W ciągu ostatnich dekad, ksenony zyskały na popularności, co pozwoliło na rozwój bardziej przystępnych cenowo produktów dla przeciętnego kierowcy.
Firma M-TECH posiada w swojej ofercie szeroki wachlarz produktów z grupy lamp wyładowczych, oraz jako pierwsza firma z segmentu ekonomicznego wprowadziła gamę palników ksenonowych Powertec Long Life z 4-letnią gwarancją. Palniki „D” oferowane przez M-TECH pod różnymi markami cieszą się popularnością i zaufaniem użytkowników w całej Europie.
Najbardziej charakterystycznym elementem serii Premium jest szklany słupek palnika z charakterystyczną wypukłością, dodatkowo zwiększającą pojemność bańki z gazem. Takie unikatowe rozwiązanie daje wiele korzyści. Przede wszystkim większy zbiornik gazu skutkuje większą emisją światła a zwiększona szklana powierzchnia oddawania ciepła wspomaga żywotność palnika. Takie rozwiązanie występuje w modelach D2 oraz D4.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
Wszystkie palniki posiadają filtry UV więc są bezpieczne dla odbłyśników reflektora, soczewek oraz niezwykle wrażliwych na promieniowanie podczerwone – polimerowych kloszy lamp. Palniki serii Premium wykorzystując swój potencjał wynikający z jakości komponentów mają zwiększoną wydajność o 30% przy jednocześnie zachowanym poziomie poboru mocy o wartości standardowych dla palników ksenonowych 35W i emitują strumień światła porównywalny z produktami renomowanych, o wiele droższych marek, wynoszący nawet 3200 lumenów w przypadku palników o barwie 4300K. Co więcej, wszystkie palniki serii Premium przeznaczone do fabrycznych instalacji ksenonowych o temperaturze barwowej nie przekraczającej 4850K posiadają homologację drogową według dyrektywy R99 i mogą być legalnie stosowane w samochodach poruszających się po drogach publicznych.
Najlepiej rozpoznawalną i cieszącą się największą popularnością wśród palników przeznaczonych do fabrycznych instalacji ksenonowych jest seria Basic. Użytkownicy znajdą tutaj nie tylko popularne palniki D1S i D2S ale nawet egzotyczne D4R. Co więcej, wszystkie te palniki występują w wielu wariantach temperatury barwowej, w przedziale między 4300K a nawet 12000K.
Firma M-tech posiada w swojej ofercie również przetwornice ksenonowe serii POEM, będące odpowiednikami fabrycznych przetwornic w instalacjach wielu modeli samochodów. Przetwornice POEM są kompatybilne z instalacjami w modelach samochodów do których są dedykowane i nie wymagają jakichkolwiek ingerencji w oprogramowanie, instalację elektryczną ani elementy montażowe. Jest to wysokiej klasy seria produktów aftermarketowych, która współpracuje ze wszystkimi układami przewidzianymi przez producenta danego pojazdu jak układ poziomowania, czy też system ruchomych przesłon w reflektorach biksenonowych.
Źródło: M-TECH