AutoExpert
Reklama
Reklama

Jak zapobiegać piszczeniu hamulców?

Preview
Brembo
13.9.2021
Reklama
Reklama

Piszczenie hamulców może być głośnym i niepokojącym problemem dla wielu kierowców. Wywołują go wibracje w układzie hamulcowym, które mogą pochodzić z różnych źródeł.

Podczas hamowania tarcie okładziny ciernej klocka hamulcowego o tarczę wywołuje drgania. Ulegają one wzmocnieniu przez inne elementy układu hamulcowego, kierowniczego czy zawieszenia i jako nieprzyjemny pisk mogą dotrzeć do ucha kierowcy. Aby wyeliminować drgania, konieczne jest ich tłumienie i likwidacja czynników, które je wzmacniają.

Jednym ze sposobów jest fabryczny montaż na klockach hamulcowych nakładek tłumiących wibracje. Według specjalistów firmy Brembo problem piszczenia klocków hamulcowych można zminimalizować lub całkowicie wyeliminować, stosując dobrej jakości części zamienne i odpowiednie narzędzia. Konieczne jest także podejmowanie właściwych kroków w trakcie konserwacji całego układu hamulcowego.

Podstawowe czynności obsługowe przy poszczególnych elementach układu hamulcowego

Reklama

Tarcze

Powiązane firmy

Reklama

Kontrola. Należy zawsze ocenić stan tarczy i jej grubość w kilku miejscach. Minimalna grubość jest zazwyczaj oznaczona na krawędzi powierzchni hamującej lub na powierzchni piasty tarczy hamulcowej. Tarcze należy wymienić, jeśli ich grubość jest poniżej minimum, ponieważ nie będą prawidłowo odprowadzać ciepła. Brembo odradza obróbkę powierzchni hamującej przez przetaczanie.

Pęknięcia. Przy każdej wymianie klocków należy zwrócić uwagę na ewentualne pęknięcia. Jeśli się pojawią, koniecznie trzeba wymienić tarczę.

Czyszczenie. Tarczę hamulcową należy oczyścić, używając benzyny, spirytusu lub specjalnego środka. Należy wyczyścić powierzchnię stykającą się z piastą oraz powierzchnie hamujące, stykające się z okładzinami klocków hamulcowych. Warstwę konserwującą należy usunąć całkowicie. Jeśli jest to tarcza powlekana, czyszczenie nie jest konieczne.

Piasty. Przed zamontowaniem nowej tarczy zawsze należy oczyścić powierzchnię piasty. Do usunięcia rdzy i innych osadów, które mogą powodować bicie tarczy, można użyć różnych środków, w tym ściernicy do regeneracji piast, szczotki drucianej, benzyny lub spirytusu.
Sprawdź bicie. Po wymianie tarczy zawsze należy ją zmierzyć, używając odpowiednich narzędzi. Tarczę dokręcamy, używając podkładek. Należy upewnić się, że bicie nie przekracza 0,08 mm (wartość bicia może być różna w zależności od marki i modelu samochodu), ponieważ większe odchylenia są częstą przyczyną wibracji hamulca.

Klocki

Kontrola. Zawsze należy sprawdzać grubość i jakość powierzchni klocków. W razie potrzeby trzeba je wymienić. Pęknięcia i zjawisko „fadingu” mogą negatywnie wpływać na bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Klocki kierunkowe. Podczas montażu klocków wewnątrz korpusu zacisku należy się upewnić, że montujemy je w prawidłowym kierunku. Wskazują na to strzałki oraz litery „L” (lewa) i „R” (prawa), wycięcia w kształcie półksiężyca na podkładce przeciwhałasowej lub zróżnicowane fazy na okładzinach ciernych klockach. Zamontowanie klocków hamulcowych po niewłaściwej stronie może powodować niepożądany hałas.

Uszczelka i element ślizgowy

Należy oczyścić i ewentualnie nasmarować sworznie ślizgowe (smarowanie w zależności od rodzaju zacisku), osłony sworzni i zewnętrzną uszczelkę tłoczka. Należy sprawdzić tłoczki, uszczelki, osłonki i elementy ślizgowe zacisku, aby upewnić się, że nie są uszkodzone lub skorodowane. Należy użyć smaru odpowiedniego dla każdego elementu, a w razie potrzeby dokonać wymiany części.

Użycie klucza dynamometrycznego

Niestosowanie skalibrowanego klucza dynamometrycznego do przykręcania elementów układu hamulcowego i kół odpowiednim momentem może powodować piszczenie hamulców i pulsowanie pedału hamulca. A to może prowadzić do uszkodzenia tarcz. Należy zawsze sprawdzać szczegółowe dane pojazdu, aby wybrać prawidłowy moment dokręcania.

Docieranie przez 300 km

Po każdej wymianie elementów układu hamulcowego należy przeprowadzić próbę drogową, a następnie zalecić kierowcy docieranie układu przez około 300 km. Oznacza to, że w tym czasie musi on unikać gwałtownego i intensywnego hamowania.

Zarówno podczas jazdy, jak i hamowania powinien zwracać uwagę na wibracje i hałas, który dochodzi z hamulców. To istotny aspekt, który zapewnia prawidłowe dopasowanie tarcz i klocków hamulcowych względem siebie.

Na podstawie informacji z firmy Brembo

Artykuł ukazał się w czasopiśmie
Reklama

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama