Jak wnętrze Audi Q6 e-tron wykorzystuje nową filozofię stylistyczną marki?

Jak wnętrze Audi Q6 e-tron wykorzystuje nową filozofię Audi? Audi

Wnętrze nowej serii modelowej Audi Q6 e-tron zostało odpowiednio przeprojektowane i jest teraz bardziej niż kiedykolwiek dostosowane do potrzeb użytkownika. Na przykład trójwymiarowa, kontrastowa stylistyka celowo umieszcza różne elementy na pierwszym planie lub w tle, tworząc trójwymiarową architekturę przestrzenną o estetyce i ergonomii idealnie dopasowanej do pasażerów. Audi Q6 e-tron to pierwsza seria modelowa bazująca na nowo opracowanej platformie Premium Platform Electric (PPE) i na nowej architekturze elektronicznej E3. Oba te elementy posłużyły jako podstawa do ponownego przemyślenia designu wnętrza i zakresu funkcji.

  • Zorientowanie na człowieka: Potrzeby i pragnienia użytkowników jako punkt wyjścia do projektowania przestrzeni, jej architektury i funkcji;
  • Cyfrowa scena: Wyraźnie oddzielony, zakrzywiony wyświetlacz, ekran dla pasażera z przodu i wyświetlacz przezierny rzeczywistości rozszerzonej, tworzą cyfrowy kokpit;
  • Wzornictwo bazujące na materiałach: Trójwymiarowe aplikacje dają poczucie przestronności, lekkości, komfortu i przytulności.

Wszechogarniająca cyfryzacja, kluczowe znaczenie zrównoważonego rozwoju i wolności osobistej, nowe definicje dobrze spędzonego czasu i luksusu – bez wątpienia żyjemy w najbardziej ekscytujących czasach w historii projektowania samochodów. Jest to więc właściwy moment dla odważnych i kreatywnych umysłów, by zadawać innowacyjne pytania i porzucić wydeptane ścieżki. By znaleźć inteligentne odpowiedzi gdzie indziej. Jedno z tych pytań stanowi punkt wyjścia naszego nowego procesu projektowania: Czego nasi klienci chcą doświadczać w swoim samochodzie i wraz z nim? To właśnie ich potrzeby i pragnienia w wyjątkowy sposób kształtują przestrzeń, architekturę i funkcje. Rozumiejąc wnętrze jako centrum życia i doświadczeń naszych klientów, odrzucamy status quo i systematycznie projektujemy pojazd od środka do zewnątrz. Dzięki Q6 e-tron nadajemy naszej wizji konkretną formę w teraźniejszości.

Marc Lichte, szef Audi Design.

Wnętrze: Ujednolicony design

Wszystkie elementy wnętrza zostały zaprojektowane jako jednolita przestrzeń; pasażerowie czują się w niej jak w przytulnym kokonie. Tzw. Softwrap rozciąga się od drzwi, przez cały kokpit do konsoli środkowej, tworząc jednorodną i przyjazną przestrzeń. Zastosowane materiały zostały wybrane z myślą o funkcjonalności, a ich design rozdziela różne obszary wnętrza pojazdu. Obszary podkreślające komfort wyróżniają się dużymi powierzchniami i miękkimi materiałami. Z kolei precyzyjnie zaprojektowane obszary obsługi są celowo wykonane w wysokiej jakości, błyszczącej czerni, tak by zapewnić niezbędną przejrzystość podczas interakcji z pojazdem.

Celem takich zabiegów stylistycznych było jeszcze mocniejsze podkreślenie obecności wysokiej jakości materiałów we wnętrzu. Wykończenie wnętrza staje się teraz funkcjonalnym elementem projektu. Poza zapewnieniem poczucia przestronności, filozofia ta kreuje przejrzystość, a także komfort i przytulność.

Audi_Q6_e-tron_wykonczenie_wnetrza Audi

Zrównoważona estetyka: tkaniny Dinamica i Elastic Melange

Niektóre z materiałów użytych w tzw. Softwrap są produkowane w sposób zrównoważony. Na przykład Softwrap w wariancie linii S wykorzystuje tkaninę Elastic Melange, która jest wykonana w 100% z poliestru pochodzącego z recyklingu. Fotele sportowe z kontrastowymi przeszyciami są również opcjonalnie dostępne w wersji z tkaniną Elastic Melange. Tkanina Argument, dostępna jako opcja dla standardowych siedzeń i podsufitki, jest wykonana z tego samego materiału.

Powierzchnie deski rozdzielczej są standardowo wykończone szlachetnym lakierem w kolorze szarym Volcano, z których część jest wykonana z surowców odnawialnych. Alternatywnie są one dostępne w drewnie – sweetgum natural w kolorze jasnobrązowym lub brzozowym linear natural w kolorze szarego kamienia, a także w matowym szczotkowanym aluminium w kolorze antracytowym.

Dywaniki podłogowe w Audi Q6 e-tron zrobione są z materiału Econyl. Do jego produkcji wykorzystywane są stare sieci rybackie, dywany i odpady przemysłowe.

wnetrze_Audi_Q6_e-tron_tylna_kanapa Audi

PPE: przestronność i przydatność w codziennym użytkowaniu

Dzięki nowej platformie PPE, opracowanej specjalnie z myślą o mobilności elektrycznej, pojazd może pochwalić się przestronnym wnętrzem, które jest okazałe, a jednocześnie doskonale nadaje się do codziennego użytku. Konsola środkowa ma dwa uchwyty na kubki, miejsce do ładowania telefonu komórkowego i dwa porty do ładowania smartfonów. Co charakterystyczne dla samochodu elektrycznego bez tunelu środkowego, przestrzeni na nogi jest dużo więcej, co ułatwia wsiadanie na tylną kanapę i sprawia, że tylne środkowe siedzenie jest bardzo wygodne.

audi_q-etron_konsola_srodkowa Audi

Bagażnik ma 526 litrów pojemności. Po złożeniu tylnego rzędu siedzeń przestrzeń bagażowa zwiększa się do 1529 litrów. Tylne siedzenia składają się indywidualnie (w proporcji 40:20:40). Pod przednią maską znajduje się bagażnik o pojemności 64 litrów, w którym można wygodnie schować kabel do ładowania (Typ 3) lub mniejsze torby podróżne.

Cyfrowa scena z wyraźnie oddzielonym, zakrzywionym wyświetlaczem

Nad tak zwanym Softwrap wnętrze jest zdominowane przez „cyfrową scenę” z panoramicznym wyświetlaczem Audi MMI i wyświetlaczem MMI dla pasażera z przodu. Składa się on z panoramicznego wyświetlacza MMI z Audi virtual cockpit o przekątnej 11,9 cala oraz z 14,5-calowego wyświetlacza MMI touch. Obszar w zasięgu kierowcy został zaprojektowany jako łuk, co znajduje odzwierciedlenie w zakrzywionym kształcie wyświetlacza. Co więcej, jego zakrzywiony design przypomina Singleframe definiującą wygląd Audi. Specjalne oświetlenie otoczenia sprawia, że w nocy zakrzywiony wyświetlacz wydaje się unosić w powietrzu.

W kompleksowy design deski rozdzielczej doskonale wpasowany jest inny jeszcze element tej cyfrowej sceny. To 10,9-calowy wyświetlacz MMI dla pasażera z przodu. Aktywny tryb prywatności pozwala pasażerowi oglądać filmy bez rozpraszania kierowcy. Jednocześnie umożliwia on pasażerowi pomaganie kierowcy, na przykład w nawigacji. W wersji podstawowej wyświetlacz systemu infotainment pasażera ma czarną powierzchnię o wysokim połysku.

wnetrze_Audi_Q6_e-tron_wyswietlacz_ekran Audi

Samouczący się asystent głosowy Audi i zintegrowany sklep z aplikacjami

Jako pierwszy pojazd oparty na nowej architekturze E3 Audi Q6 e-tron jest wyposażone we w pełni połączone cyfrowe wnętrze. Różne funkcje są teraz inteligentnie połączone, umożliwiając nowe wrażenia dotyczące wnętrza i innowacyjnych funkcji.

Nabywcy pierwszego w pełni elektrycznego modelu będą mieli możliwość na kilka sposobów skorzystać z wysokiego stopnia osieciowania pojazdu. Na przykład mogą kontrolować wiele funkcji pojazdu za pomocą samouczącego się asystenta głosowego Audi, zarówno online, jak i offline. Głęboko zintegrowany z pojazdem asystent jest teraz po raz pierwszy reprezentowany przez awatar na desce rozdzielczej ("Audi Assistant Dashboard") i na wyświetlaczu head-up display z rozszerzoną rzeczywistością AR.

Użytkownik aktywuje asystenta za pomocą frazy "Hej Audi". Można go również aktywować za pomocą różnych punktów dotykowych i aplikacji myAudi. Jeśli chodzi o multimodalność, nowy wyświetlacz i koncepcja obsługi pozwalają kierowcy wyszukać najbliższą stację ładowania za pomocą dialogu głosowego i wybrać z listy (która jest wstępnie sortowana za pomocą sztucznej inteligencji) za pomocą wyświetlacza dotykowego.

nowe_Audi_Q6_e-tron_front Audi

Wypowiadane polecenia są wyświetlane na wyświetlaczu jako tekst („zobacz, co mówisz"). Cyfrowy asystent stale uczy się na podstawie zachowania użytkownika, tak by zaoferować mu najlepsze możliwe wsparcie. Wsparcie to można podzielić na trzy kategorie: proaktywne sugestie (informacje kontekstowe są wykorzystywane do proaktywnego i sytuacyjnego sugerowania funkcji do aktywacji), inteligentne procedury (powtarzające się sekwencje operacyjne, takie jak korzystanie z klimatyzacji fotela w zależności od określonych temperatur zewnętrznych są zautomatyzowane) oraz inteligentne listy (listy połączeń).

Dzięki dostępowi do sklepu z aplikacjami (app store) użytkownicy mogą również korzystać z wielu swoich ulubionych aplikacji bezpośrednio na wyświetlaczu pojazdu. Dzięki wbudowaniu sklepu, który został opracowany wspólnie z firmą CARIAD i ich partnerem Harman Ignite, klienci mogą za pośrednictwem wyświetlacza dotykowego MMI i dzięki możliwości transmisji danych, bezpośrednio i intuicyjnie uzyskiwać dostęp do popularnych aplikacji innych firm. Wybrane aplikacje są instalowane bezpośrednio w systemie infotainment Audi – bez potrzeby korzystania ze smartfona. Użytkownicy mogą również korzystać z aplikacji za pomocą poleceń głosowych.

nowe_Audi_Q6_e-tron_przod Audi

Trójwymiarowy dźwięk dla maksymalnej precyzji akustycznej

Małe głośniki w każdym ze słupków A odtwarzają efekt wysokości, a przednia szyba odbija emitowany przez nie dźwięk. Muzyka jest odtwarzana dokładnie tak, jak została nagrana, co zapewnia naturalne i imponujące wrażenia dźwiękowe. Sercem systemu Bang & Olufsen Premium Sound System jest wysoce wydajny wzmacniacz. Zasila on 22 głośniki o mocy w sumie 830 W. Cztery z nich są zintegrowane z zagłówkami przednich foteli, co umożliwia Audi wprowadzenie po raz pierwszy tak zwanych stref dźwięku.

Głośniki basowe w przednich drzwiach znajdują się w oddzielnej obudowie, co powoduje mniejsze wibracje pobliskich części i zapewnia, że dźwięk jest odtwarzany z dużą dokładnością. Poprawia to jakość dźwięku i ogranicza jego rozprzestrzenianie się na zewnątrz pojazdu. Odsprzężenie głośników zapewnia również precyzyjne, obszerne basy. Podświetlane napisy wyróżniają system dźwiękowy w nocy.

Źródło: Audi

Tagi artykułu

autoExpert 10 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę