Jak skutecznie wejść w e-mobilność? Oto mistrzowska strategia MAHLE

Jak wejść w e-mobilność? Oto mistrzowska strategia MAHLE Ed Harvey z Pexels

Jak dostawca specjalizujący się w silnikach spalinowych radzi sobie z transformacją do elektromobilności? MAHLE znalazł odpowiedź, która uwzględnia zarówno przemysł samochodowy, jak i niezależne warsztaty. Efekty będzie można zobaczyć na targach IAA w Monachium.

  • MAHLE łączy zalety swoich silników elektrycznych SCT i MCT w nowym zestawie technologicznym dla silników elektrycznych;
  • Nowy zintegrowany moduł zarządzania temperaturą zmniejsza złożoność systemu i może zwiększyć zasięg nawet o 20%;
  • E-HEALTH Charge to nowy produkt MAHLE Aftermarket do prostej i szybkiej diagnostyki akumulatorów w pojazdach elektrycznych;
  • MAHLE obsługuje globalne rynki z otwartym podejściem do technologii, koncentrując się na elektryfikacji i zarządzaniu termicznym, a także na ekologicznych silnikach spalinowych.

Kompetencje systemowe są decydującym czynnikiem sukcesu w elektryfikacji, ponieważ interakcja poszczególnych komponentów w napędach elektrycznych jest znacznie bardziej złożona niż w silnikach spalinowych – tak powiedział Arnd Franz, prezes zarządu i dyrektor generalny Grupy Mahle.

Według Franza elektromobilność oferuje MAHLE doskonałą okazję do znacznego zwiększenia sprzedaży. Pojazdy elektryczne na baterie zapewniają MAHLE niemal trzykrotnie większy potencjał sprzedaży niż pojazdy z silnikami spalinowymi. W tym obszarze Grupa koncentruje się na napędach elektrycznych i inteligentnym ładowaniu. Celem jest zwiększenie zasięgu i osiągów, a także zwiększenie możliwości szybkiego i wygodnego ładowania.

W ciągu ostatnich dwóch lat firma MAHLE wprowadziła na rynek dwa innowacyjne silniki elektryczne:

  • MCT (ang. Magnet-free Contactless Transmitter), który działa bezkontaktowo i bez metali szlachetnych
  • SCT (ang. Superior Continuous Torque) nazywanego mistrzem wytrzymałości.

Teraz po raz pierwszy MAHLE łączy cechy obu tych koncepcji w jednym zestawie technologicznym. – Dzięki temu wyjątkowemu zestawowi konstrukcyjnemu do silników elektrycznych możemy zaoferować naszym klientom rozwiązania dostosowane do indywidualnych potrzeb – powiedział Franz.

Ładowanie indukcyjne

Jeśli chodzi o infrastrukturę ładowania, Mahle będzie w przyszłości również korzystać z bezprzewodowego ładowania indukcyjnego, oprócz swojej oferty kablowej (chargeBIG). Wraz z firmą Siemens dostawca opracowuje kompletny system obejmujący infrastrukturę i inżynierię motoryzacyjną, aby stworzyć na nowo standardy dla indukcyjnych systemów ładowania. Z łatwością można uzyskać moc ładowania 11 kW przy sprawności 92%. Co więcej, ramach Tech Day, firma zaprezentowała zautomatyzowany system pozycjonowania dla tej technologii ładowania. Pojazd ma rozpoznać powierzchnię indukcyjną w podłożu i pomagać kierowcy w pozycjonowaniu pojazdu. System ma działać nawet wtedy, gdy powierzchnia indukcyjna jest zabrudzona czy ośnieżona.

mahle_siemens_ladowanie_indukcyjne_aut_elektrycznych MAHLE

Coś dla niezależnych warsztatów

Grupa pracuje również nad innowacyjnymi produktami dla niezależnych warsztatów z branży serwisowej i części zamiennych. Najnowszym przykładem jest nowy, niezależny od pojazdu i producenta, system do diagnostyki akumulatorów pojazdów elektrycznych, które MAHLE wprowadzi na rynek w tym roku. E-HEALTH Charge łączy ładowanie i diagnostykę oraz dostarcza wiarygodnych informacji o „stanie” akumulatora wysokonapięciowego. Pomiar zajmuje mniej niż 15 minut.

Dobrze zarządzanie ciepłem kluczem wydajności elektryka

Ogrzewanie i chłodzenie w pojazdach jest kluczowym obszarem technologicznym dla elektryfikacji i podstawową działalnością MAHLE. W przypadku samochodów elektrycznych kluczowe czynniki akceptacji przez klienta końcowego zależą od zarządzania temperaturą. A dobre odprowadzanie ciepła jeszcze się komplikuje, ponieważ żywotność baterii, wydajność układu napędowego i możliwość szybkiego ładowania zależą również od odpowiedniej temperatury we właściwym czasie. To znacznie zwiększa złożoność systemu.

Aby ponownie zmniejszyć tę złożoność przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności, firma MAHLE opracowała nowy moduł zarządzania temperaturą. Łączy on na przykład wymiennik ciepła, pompy chłodziwa, skraplacz, agregat chłodniczy, czujniki i zawory w jednym urządzeniu. Zmniejsza to przestrzeń montażową. Jednocześnie cały system staje się znacznie bardziej wydajny: Dzięki modułowi MAHLE można uzyskać do 20% większy zasięg. Co więcej, wyższa wydajność chłodzenia poprawia również możliwości szybkiego ładowania.

MAHLE nie zrywa z silnikami spalinowymi

Pomimo procesu transformacji Mahle nie zamierza rezygnować z zaangażowania w silniki spalinowe w ciągu najbliższych kilku lat.

Według naszych analiz silnik spalinowy będzie odgrywał ważną rolę na całym świecie jeszcze przez wiele lat – mówi Arnd Franz. Już choćby z tego powodu ważne jest, aby nadal optymalizować silniki spalinowe. Jednak dostawca musi również wykorzystać ten czas na wygenerowanie pieniędzy na działania związane z elektromobilnością. Powód jest jasny – W ciągu najbliższych czterech do pięciu lat ten obszar działalności nie będzie rentowny – dodaje Franz.

IAA Mobility odbędzie się w Monachium w dniach 4-10 września 2023 roku. MAHLE zaprezentuje swoje technologie w centrum wystawienniczym w hali A2 oraz w strefie testowej w hali C2.

Źródło: MAHLE

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę