Jak rozszyfrować etykiety olejów silnikowych? Przewodnik krok po kroku
Dobór właściwego oleju silnikowego może stanowić wyzwanie nawet dla doświadczonych kierowców. Na opakowaniach produktów znajduje się wiele skrótów i oznaczeń, które z początku mogą wydawać się trudne do zrozumienia. Jednak znajomość tych symboli jest niezbędna do prawidłowego doboru oleju do silnika. PETRONAS, wprowadzając nową linię olejów silnikowych Syntium X, odpowiada na potrzeby kierowców, oferując produkty, które nie tylko spełniają najwyższe normy, ale także upraszczają wybór właściwego oleju.
Co oznaczają symbole na etykiecie oleju silnikowego?
1. Klasa lepkość oleju – klucz do ochrony silnika
Klasyfikacja klasy lepkości olejów silnikowych SAE (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji, z ang. Society of Automotive Engineers) to podstawowa znana norma lepkościowa. Oznaczenia takie jak 0W-20, 5W-30 czy 10W-40 to symbole klasy lepkości oleju, które odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu odpowiedniej ochrony silnika w różnych warunkach temperaturowych.
Pierwszy człon, z oznaczeniem „W” (skrót od winter, ang. zima) oznacza klasę lepkości oleju w niskich temperaturach, natomiast drugi – w wysokich. Im mniejsza liczba występuje przy literze W, tym lepiej olej sprawdzi się w ujemnych temperaturach. A im większa jest liczba w drugim oznaczeniu, tym wyższa może być temperatura otoczenia, w której olej silnikowy zachowa odpowiednią lepkość.
Na przykład oleje PETRONAS Syntium X 5W-30 oraz 5W-40 posiadają taką samą klasę lepkości w ujemnej temperaturze. 5W oznacza zachowanie optymalnej lepkości do -30oC. Natomiast liczba po myślniku się różni, co oznacza inne zachowanie w temperaturach “na plusie”. Lepkość „30” jest optymalna do temperatur sięgających 20oC, a „40” do 35oC.
Wybór klas lepkości, jak i innych parametrów opisanych na etykietach, należy zawsze opierać o rekomendacje producenta samochodu.
2. Specyfikacje ACEA i API, czyli standardy jakości
Oznaczenia ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) oraz API (American Petroleum Institute) to międzynarodowe standardy jakości olejów silnikowych, które informują o ich właściwościach ochronnych i wydajnościowych. Dany produkt otrzymuje oznaczenie po testach, które sprawdzają m.in. zużycie gładzi cylindrów i pierścieni, rozpraszanie zanieczyszczeń w trakcie eksploatacji czy odporność na korozję danego oleju.
Specyfikacja europejska ACEA dzieli oleje silnikowe dla samochodów osobowych na kategorie: A – oleje do silników benzynowych i B – oleje do silników Diesla – bez systemów oczyszczania spalin (takich jak m.in. DPF, SCR) oraz najczęściej spotykana obecnie kategoria C, opisująca różne kategorie olejów do silników Euro 5 i Euro 6, tzw. oleje niskopopiołowe (Low SAPS) do silników benzynowych z układami katalitycznymi i diesli z układami oczyszczania spalin min. DPF-ami, EGR-em i SCR .
Przykładowo, w najnowszej specyfikacji ACEA z 2023 roku mamy w klasyfikacji A/B następujące oleje: A3/B4, A5/B5, A7/B7, a w ACEA C od C2 do C7.Wybór konkretnej specyfikacji zależy od rodzaju silnika i wymagań sprecyzowanych przez producenta samochodu.
W API olej oznacza się literą „C” dla silników diesla oraz „S” dla jednostek benzynowych. Druga litera mówi o klasie, im dalsza tym produkt spełnia lepsze/nowsze warunki. Obecnie najwyższe klasy jakościowe to CK dla olejów do jednostek wysokoprężnych oraz SP dla olejów do silników benzynowych.
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
3. Oznaczenia OEM – specyfikacje własne
OEM (Original Equipment Manufacturer) to normy ustalone przez producentów samochodów, którzy sami prowadzą testy jakościowe płynów eksploatacyjnych. To gwarancja, że olej będzie w pełni kompatybilny z silnikiem konkretnego pojazdu. Oznaczenia typu VW 505,00/505,01 lub RN 0700/0710 oznaczają, że dany olej jest zalecany przez markę do konkretnych serii jednostek napędowych (np. do silników z pompowtryskiwaczami, np. 505.01, do diesli, czy motorów benzynowych z danych roczników itd.).
Producenci samochodów określają, jakie klasy lepkości oraz jakości oleju sprawdzą się w ich modelach. Aby mieć pewność, że zakupiony olej spełni swoją funkcję, należy stosować się do ich zaleceń. W przeciwnym wypadku źle dobrany olej może doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Według producenta, olej PETRONAS Syntium X zapewnia optymalną ochronę dla dużej floty samochodów osobowych na naszym rynku. Przykładowo, w pełni syntetyczny olej PETRONAS Syntium X 5W-30 ACEA C2, C3 – API SP oznacza:
- SAE 5W-30: zachowanie optymalnej lepkości w temperaturach między -30oC a 20oC
- ACEA C2, C3: olej zapewniający kompatybilność z układami oczyszczania spalin, przeznaczony do użytku przy wydłużonych okresach między wymianami oleju, dający korzyści z najwyższej wartości HTHS,
- API SP: najwyższa klasa olejów do silników benzynowych według klasyfikacji API,
- PSA B71 2290, FCA 955535-S1, FORD WSS-M2C913-C, FORD WSS-M2C913-D, RN 17, RN 0700/0710, VW 505,00/505,01: olej spełniający poziom jakościowy producentów OEM (PSA, FCA, Ford, Renault, Volkswagen).
Zrozumienie oznaczeń na etykietach jest kluczowe, aby dokonać właściwego wyboru oleju. PETRONAS Syntium X to gama olejów, w której zadbano nie tylko o najwyższe standardy jakości, nowoczesne technologie oraz ekologiczne opakowania, ale także o przejrzystość i zrozumienie etykiet, tak by każdy użytkowników samochodu mógł sam sięgnąć po najlepszą opcję dla swojego pojazdu.
Poznaj pełną gamę produktów i wybierz odpowiedni olej dla siebie:
https://pl.pli-petronas.com/pl/petronas-syntium-x
Artykuł sponsorowany Petronas
Petronas Lubricants Poland sp. z. o. o.
PETRONAS Lubricants International (PLI) to globalna firma zajmująca się wytwarzaniem i sprzedażą produktów olejowych PETRONAS, koncernu naftowego z Malezji. Założona w 2008 roku, produkuje i sprzedaje pełną gamę wysokiej jakości olejów samochodowych i przemysłowych na ponad 100 rynkach na całym świecie. Przedsiębiorstwo aktywnie partycypuje w ewolucji branży w stronę zrównoważonego rozwoju.
Z siedzibą w Kuala Lumpur, PLI posiada ponad 30 biur marketingowych w 28 krajach, zarządzanych przez biura regionalne w Kuala Lumpur, Pekinie, Turynie, Belo Horizonte, Chicago i Durbanie.
PETRONAS Lubricants International jest działem technicznym stojącym za partnerstwem PETRONAS z zespołem Formuły 1 MERCEDES AMG PETRONAS i jest odpowiedzialny za zaprojektowanie, rozwój i dostawę rozwiązań Fluid Technology Solutions™ - z dostosowanymi olejami, paliwem i płynami przekładniowymi zasilającymi bolidy.
Czołowe linie produktowe PETRONAS to gama Syntium, Urania, Tutela, Sprinta, Iona, Arbor oraz Industrial Solutions dla przemysłu.