Izera na platformie chińskiego giganta. Sensacyjny mariaż z Geely Holding
Zhejiang Geely Holding Group, największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna, lider technologii – podpisał umowę licencyjną, w której ramach udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture). Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP wprowadzonych na rynek pod marką Izera.
- Geely Holding zostaje partnerem technologicznym marki Izera,
- Umowa jest elementem strategii udostępniania architektury SEA Geely Holding poza marki będące w portfolio Grupy,
- W planach budowa samochodów elektrycznych segmentu C.
Plany budowy aut elektrycznych segmentu C
Architektura SEA Geely Holding będzie wspierać polską markę motoryzacyjną w ambitnych wyzwaniach dotyczących rozwoju lokalnego przemysłu motoryzacyjnego w obszarze elektromobilności. EMP planuje budowę gamy modelowej samochodów elektrycznych segmentu C. Pierwszym z modeli będzie SUV. Ponadto EMP ogłosił plany produkcji dwóch kolejnych modeli – kombi oraz hatchbacka, których daty wprowadzenia na rynek zostaną podane w odpowiednim czasie.
Umowa istotnie przyczyni się do popularyzacji Architektury SEA – wprowadzonej na rynek przez Geely Holding we wrześniu 2020 i będącej najbardziej zaawansowaną, w pełni elektryczną i elastyczną technologią, obejmująca zarówno elementy mechaniczne, oprogramowanie, jak i szeroki ekosystem cyfrowy.
Na korzystanie z tej technologii do tej pory zdecydowały się już marki w ramach grupy Geely Holding, a marki Zeekr i Smart rozpoczęły już produkcję i sprzedaż aut opartych o platformę SEA. EMP jest pierwszą firmą spoza grupy, która będzie wykorzystywać tę technologię.
– Z dumą podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA. Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów, gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań. Polska odgrywa ważną rolę w europejskim przemyśle motoryzacyjnym i jestem przekonany, że ta umowa umożliwi szybsze przejście na napędy elektryczne, tworząc szersze możliwości gospodarcze w obszarze elektromobilności – powiedział Daniel Donghui Li, CEO Geely Holding Group CEO.
Nowa technologia SEA – nowe miejsca pracy – nowa przyszłość
Pierwsze pojazdy będą produkowane pod marką Izera przez EMP w fabryce w Jaworznie (woj. śląskie). Inwestycja umożliwi stworzenie w samym zakładzie ok. 2400 miejsc pracy.
– Platforma SEA idealnie wpisuje się w koncepcję Izery jako produktu. Współpraca z Geely zapewnia EMP najwyższej klasy know-how w branży, a także dodatkowe możliwości biznesowe. W dłuższej perspektywie to partnerstwo technologiczne umożliwia nam rozwój, większe zaangażowanie lokalnych dostawców oraz realizację projektu w zakładanych ramach biznesowych – powiedział Piotr Zaremba, Prezes ElectroMobility Poland.
Opracowana w globalnych centrach badawczo-rozwojowych w Europie i Chinach przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Jest ona wysoce skalowalna – dostępna zarówno dla małych pojazdów segmentu A, jak i segmentu E oraz dużych pojazdów dostawczych. Platforma zapewnia rozbudowaną strukturę oprogramowania, pozwalającą na minimalizacje inwestycji w jego rozwój po stronie partnerów.
Architektura SEA stworzona przez Geely Holding umożliwia partnerom osiąganie przewag konkurencyjnych poprzez wspieranie ich w zrównoważonym budowaniu wartości marki, co doskonale wpisuje się w oczekiwania klientów.
Udostępnianie technologii wpisuje się w strategię Geely Holding wspierania ekologicznej transformacji branży motoryzacyjnej w kierunku elektromobilności, a jednocześnie wspiera ambicje EMP, aby zmieniać europejski rynek samochodów elektrycznych i być jego integralną częścią.
Geely Holding – informacje o właścicielu Volvo Cars
Zhejiang Geely Holding Group jest globalną grupą będącą właścicielem kilku znanych międzynarodowych marek motoryzacyjnych. Prowadzi działalność w wielu segmentach odpowiadających na zróżnicowane potrzeby łańcucha wartości branży motoryzacyjnej – od badań i rozwoju przez design, produkcję, sprzedaż i serwis.
Firma została założona w 1986 roku w Taizhou, chińskiej prowincji Zhejiang przez Erica Li, prezesa firmy. Działalność w branży motoryzacyjnej rozpoczęła w 1997 roku, a obecna siedziba główna znajduje się w Hangzhou w Chinach. Obecnie Geely Holding zarządza wieloma markami, w tym:
- Geely Auto,
- Volvo Cars,
- Lynk & Co,
- ZEEKR,
- Lotus,
- Geometry,
- Polestar,
- London Electric Vehicle Company,
- Farizon Auto,
- Cao Cao Mobility.
W 2021 roku Geely Holding sprzedało w sumie ponad 2,2 mln pojazdów, przy czym wyłączna sprzedaż Volvo Cars na całym świecie wynosiła 698 693 sztuk. Notowana na giełdzie w Hongkongu Geely Auto Group osiągnęła sprzedaż na poziomie 1 328 029 sztuk. Geely Holding zatrudnia ponad 120 000 osób na całym świecie i od dziesięciu lat znajduje się na liście Fortune Global 500.
Źródło: ElectroMobility Poland