Grupa Volkswagen z solidnymi wynikami w trudnych warunkach rynkowych
VolkswagenGrupa Volkswagen utrzymała silną pozycję na globalnym rynku dzięki udanym nowym produktom i rosnącemu udziałowi w segmencie elektromobilności w Europie. Mimo postępów w reorganizacji i stabilnej sprzedaży, zysk operacyjny spadł o jedną trzecią z powodu niższych marż oraz kosztów zewnętrznych. Koncern zapowiada intensyfikację działań naprawczych, by wzmocnić wyniki finansowe w nadchodzących miesiącach.
– Dzięki sukcesowi naszych nowych produktów Grupa Volkswagen utrzymała swoją pozycję w niezwykle trudnych warunkach. Wprowadziliśmy zauważalne ulepszenia w zakresie designu, technologii i jakości oraz osiągnęliśmy znaczący postęp w obszarze oprogramowania. Nasze wyniki sprzedaży pozostają stabilne na konkurencyjnym globalnym rynku. W Europie umocniliśmy naszą pozycję lidera w dziedzinie elektromobilności, osiągając 28% udziału w rynku, portfel zamówień pozostaje na wysokim poziomie. Dzięki naszej ciągłej ofensywie produktowej i niezmiennie wysokiemu popytowi spodziewamy się, że pozytywna tendencja utrzyma się w drugiej połowie roku – powiedział Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen.
– Nasze wyniki pokazują kontrast: z jednej strony osiągnęliśmy sukces produktowy i poczyniliśmy postępy w zakresie reorganizacji firmy. Z drugiej strony wynik operacyjny spadł o jedną trzecią w porównaniu z rokiem poprzednim – m.in. z powodu wyższej sprzedaży modeli całkowicie elektrycznych o niższej marży. Negatywny wpływ miały także podwyższone cła w USA oraz koszty restrukturyzacji. Wyłączając te czynniki, marża operacyjna w drugim kwartale wyniosła prawie 7%, co stanowi górną granicę oczekiwań. Pokazuje to, że jesteśmy na dobrej drodze. Jednak naprawdę liczy się stan środków pieniężnych. Dlatego musimy kontynuować nasze bieżące programy mające na celu poprawę wyników finansowych i przyspieszyć tempo działań tam, gdzie jest to konieczne – powiedział Arno Antlitz, dyrektor finansowy i operacyjny Grupy Volkswagen.
Przychody ze sprzedaży w pierwszej połowie 2025 r. na poziomie 158,4 mld euro to wynik podobny do zeszłego roku (158,8 mld euro) – Nieznaczny wzrost sprzedaży pojazdów i znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży w segmencie usług finansowych; wpływ kursów walutowych miał charakter kompensacyjny.
Wynik operacyjny na poziomie 6,7 mld euro w pierwszej połowie 2025 r., o 33% mniej niż rok wcześniej (10 mld euro); marża operacyjna wyniosła 4,2% – Spadek wynikał przede wszystkim z kosztów związanych ze wzrostem ceł w USA (1,3 mld euro), restrukturyzacją w markach Audi, Volkswagen i Cariad (0,7 mld euro) oraz kosztów związanych z emisją CO₂. Wpływ miał także wyższy udział aut elektrycznych, a także efekty cenowe i walutowe. Przed zmianą ceł w USA i restrukturyzacją marża operacyjna wynosiła 5,6%.
Przepływy gotówki netto spadły o 1,4 mld euro w Dywizji Motoryzacyjnej w pierwszej połowie 2025 r. (w pierwszej połowie 2024 r. było to 0,4 mld euro) – Niższy przepływ środków pieniężnych netto wynikał z wydatków związanych z fuzjami i przejęciami, w tym 0,9 mld euro na nabycie dodatkowych akcji firmy Rivian, a także działaniami restrukturyzacyjnymi i cłami w USA. Pozytywny wpływ miał niższy poziom środków pieniężnych zamrożonych w kapitale obrotowym.
Sprzedaż pojazdów na poziomie 4,36 mln sztuk w pierwszej połowie 2025 r., więcej niż w 2024 r. (4,34 mln) – Wzrost w Ameryce Południowej (+19%), Europie Zachodniej (+2%) oraz Europie Środkowej i Wschodniej (+5%) z nadwyżką zrekompensował spodziewany spadek w Chinach (–3%) oraz, głównie z powodu ceł, w Ameryce Północnej (–16%).
Wzrost zamówień w Europie Zachodniej większy o 19% w pierwszej połowie 2025 r. – Znaczący wzrost zamówień w Europie Zachodniej. Głównymi czynnikami były nowe modele, takie jak VW ID.7 Tourer, CUPRA Terramar, Skoda Elroq, Audi Q6 e-tron i Porsche 911. Szczególnie wysokie było zainteresowanie pojazdami elektrycznymi, zamówienia na nie wzrosły o 62%.
VolkswagenPrognoza na rok 2025 wg danych na 25 lipca 2025 r.
Grupa Volkswagen spodziewa się, że przychody ze sprzedaży będą zbliżone do wyników z poprzedniego roku (wcześniej prognozowano wzrost do 5% ). Oczekuje się, że rentowność operacyjna sprzedaży Grupy wyniesie od 4,0 do 5,0% (wcześniej: od 5,5 do 6,5%).
MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TAKŻE
W dywizji motoryzacyjnej Grupa Volkswagen w 2025 roku nadal spodziewa się wskaźnika inwestycji na poziomie od 12 do 13%. Przewiduje się, że w 2025 roku przepływy pieniężne netto w dywizji motoryzacyjnej wyniosą od 1 do 3 mld euro (wcześniej: od 2 do 5 mld euro). Obejmuje to wypływy środków pieniężnych na inwestycje na przyszłość, a także na działania restrukturyzacyjne. Płynność netto w dywizji motoryzacyjnej w 2025 r. ma wynieść od 31 do 33 mld euro (wcześniej: od 34 do 37 mld euro). Grupa nadal dąży do realizacji celu, jakim jest utrzymanie solidnej pozycji finansowej i płynnościowej.
Jeśli obecne amerykańskie cła importowe w wysokości 27,5% będą nadal obowiązywać w drugiej połowie 2025 r. wynik operacyjny, przepływy pieniężne netto i płynność netto znajdą się w dolnej części prognozowanego przedziału. Jeśli zaś cła te zostaną obniżone do 10% możliwe będzie uzyskanie wyników z górnej części przedziału. Istnieje duża niepewność co do dalszego rozwoju sytuacji w zakresie ceł, ich wpływu na wyniki i ewentualnych skutków.
Wyzwania będą wynikały w szczególności z niepewności politycznej, rozszerzających się ograniczeń handlowych i napięć geopolitycznych, rosnącej intensywności konkurencji, niestabilności rynków surowców, energii i walut oraz bardziej rygorystycznych od początku roku wymogów dotyczących emisji.
Uwaga: Korekty logiki sprawozdawczości od stycznia 2025 r. doprowadzą między innymi do bardziej precyzyjnego przedstawienia przychodów ze sprzedaży dywizji motoryzacyjnej. W ujęciu matematycznym spowoduje to obniżenie wskaźnika inwestycji, mianowicie o 130 punktów bazowych – do 13% w roku obrotowym 2024. W oparciu o skorygowaną logikę sprawozdawczości spodziewamy się, że wskaźnik inwestycji w dywizji motoryzacyjnej spadnie do poziomu między 12 a 13% w 2025 r. i do około 10% w 2027 r. Szczegółowe informacje znajdują się na 180 stronie raportu rocznego za 2024 r.
Źródło: Volkswagen









