Gdy stuka i wyje

kfz betrieb
3.12.2012

Montaż łożysk to z pozoru łatwa operacja. Okazuje się jednak, że musi być ona przeprowadzona bardzo starannie, a montujący je mechanik musi wykazać się wiedzą, dzięki której będą one pracowały długo i bezproblemowo oraz nie zniszczą się już podczas tej czynności.

W przypadku łożysk nie jest ważne, jak dany samochód wypada w statystykach bezawaryjności. Niektóre elementy auta po prostu zużywają się podczas użytkowania i konieczna jest ich wymiana. W przypadku łożysk ich uszkodzenie jest łatwe do zdiagnozowania, ponieważ takie łożyska zaczynają hałasować podczas pracy. Z czasem hałas ten przekształca się w stukanie i wreszcie łożysko ulega całkowitemu uszkodzeniu. Niestety w tym momencie oprócz niego zepsuciu ulegają współpracujące z nim elementy.
Przyczynami powstawania hałasu w pracującym łożysku są: odciśnięcie kulek/wałeczków w bieżniach powstałe przy nieprawidłowym montażu, zużycie kulek i bieżni na skutek nierównomiernego napięcia osiowego wałka osadzonego w łożysku, korozja bieżni lub kulek/wałeczków powstała przez dostanie się wody do wnętrza łożyska, rozwarstwienie zmęczeniowe wynikające ze zbyt dużych obciążeń łożyska, zmęczenie powierzchniowe powstałe przez przegrzanie łożyska lub ubytek środka smarnego lub efekt Brinella, czyli odciśnięcie się kulek w bieżni łożyska na skutek długotrwałego nacisku spoczynkowego. Według producenta SNR przebieg łożyska w kole może osiągnąć nawet 150 000 km, ale jest przede wszystkim zależny od jego obciążenia stylem jazdy oraz ewentualnych zanieczyszczeń takich jak sól w zimie lub kurz.
 
Zapobiec błędom montażowym
Niestety, łożyska potrafią zużywać się „przed czasem", np. gdy mechanik źle je zamontował. Najczęstszymi przyczynami uszkodzenia tego elementu podczas jego montażu są: uderzenie w bieżnię podczas montażu; użycie nieprawidłowych narzędzi lub zbyt dużej siły podczas montażu; upadek łożyska na podłogę. Aby montaż przebiegał prawidłowo, a łożysko służyło bezproblemowo, trzeba się stosować do następujących zasad podczas montażu: podczas wprasowywania łożyska koniecznie należy używać pierścieni i tulei pośrednich; zawsze należy korzystać z narzędzi o odpowiednich wymiarach i przeznaczonych do danej operacji; zawsze należy sprawdzić stan osadzenia łożyska (gniazda) oraz przytrzymującego je przed przesuwaniem brzegu. Możliwe jest bowiem ich uszkodzenie podczas demontażu łożyska; trzeba koniecznie sprawdzić wszystkie współpracujące elementy na wypadek wystąpienia w nich uszkodzeń; zawsze należy stosować się do zaleceń producenta, takich jak wymiary montażowe lub momenty dokręcania; należy zwrócić uwagę na prawidłowy montaż pierścieni zabezpieczających; trzeba zwrócić uwagę na stan uszczelnień w łożysku. Każde, nawet najmniejsze ich uszkodzenie kwalifikuje łożysko do zezłomowania; nigdy nie należy rozkładać dzielonych łożysk kół. W przypadku łożysk z czujnikiem ABS należy ponadto zwrócić uwagę na: prawidłowy montaż łożyska, czyli montaż pierścieniem magnetycznym w stronę czujnika; niezbliżanie magnesów stałych do pierścienia magnetycznego (enkodera); niemontowanie łożyska z uszkodzonym pierścieniem magnetycznym, ponieważ w takim przypadku układ ABS pozostanie niesprawny. Jeśli więc zastosuje się odpowiednie przyrządy i będzie się przestrzegać podstawowych zasad montażu, to dobrze zamontowane łożysko będzie długo cieszyło kierowcę bezproblemowym i cichym działaniem.

Markus Lauer

Więcej interesujących artykułów w najnowszym „autoEXPERCIE" 12/2012.

O Autorze

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę