Filtry powietrza dla silnika i do kabiny – dlaczego są potrzebne?

Daimler AG
Reklama
Reklama

Aby zapobiec uszkodzeniom silnika, filtry powietrza mają za zadanie oczyszczać je z drobnych pyłów. W przypadku filtrów, przeznaczonych do kabiny, są one odpowiedzialne za redukcję cząsteczek stałych oraz szkodliwych gazów. Można powiedzieć, że filtry te pełnią rolę płuc dla samochodu. Zasysają powietrze i przepuszczają oczyszczone dalej. Ma to kluczowe znaczenie zarówno dla pracy samochodu, jak i zdrowia oraz komfortu pasażerów.

Powietrze atmosferyczne na drogach bywa mocno zanieczyszczone. Są to głównie drobiny, które unoszą się na wierzchnich warstwach nawierzchni oraz pyły przemysłowe. Jeśli chodzi o natężenie zapylenia, największe jest tam, gdzie samochody mają wloty powietrza, na wysokości ok. 0,5 metra. W zależności od panujących warunków, zawartość pyłów wynosi średnio od 0,2 do ponad 50 mg/m3. Gdyby nie filtry, w ciągu roku do jednostki napędowej mogłoby się dostać kilka kilogramów tychże zanieczyszczeń. Poprzez przenikanie do oleju prowadziłoby to do zużycia poszczególnych części silnika.

Reklama

W celu zwiększenia powierzchni filtracyjnej i sztywności materiał filtracyjny układa się w plisy. Aby filtr służył jak najdłużej, powinno stosować się materiał o zróżnicowanej gęstości włókien. Pamiętajmy, że filtry są elementem eksploatacyjnym każdego auta i należy je regularnie wymieniać.

Jakie są rodzaje filtrów?

Filtry dzieli się ze względu na medium, do którego są przystosowane. W motoryzacji jest to podział na filtry paliwa, oleju i powietrza. Materiał filtrujący to najczęściej włókna z tworzywa sztucznego lub impregnowanych papieru i celulozy. W zależności od potrzeb i mocy silnika, stosuje się także różne kształty i wielkości filtrów, co jest pochodną ilości przepływającego przez nie powietrza. W niektórych zastosowaniach sportowych niekiedy rezygnuje się z użycia filtra powietrza, aby uniknąć wszelkich oporów na drodze powietrza. Okupione jest to niestety zmniejszeniem żywotności silnika.  

Czym powinny się charakteryzować filtry kabinowe i filtry powietrza dla silnika?

Skuteczne filtry mają wysokiej klasy materiał filtrujący,  który chroni przed kurzem, pyłkami, bakteriami, sadzą, a także rozwojem pleśni. Włóknina wykazuje lepsze parametry separujące niż materiał papierowy i cechuje się dłuższą żywotnością. Tego typu filtr zastosowano w filtrach kabinowych marki Delphi Technologies, co objaśnia Tomasz Hurt, technical manager w Delphi Technologies:

 

Tomasz Hurt, technical manager w Delphi Technologies

Powiązane firmy

Reklama

Wszystkie kabinowe filtry powietrza produkowane przez Delphi Technologies zawierają włókninę, która z wysoką skutecznością zatrzymuje m.in. kurz, pyłki, bakterie i sadzę. Materiał filtrujący o specjalnej budowie składa się z maksymalnie pięciu oddzielnych warstw, które wychwytują niemal 100% szkodliwych zanieczyszczeń. Aby zapewnić wysoce skuteczną ochronę przed namnażaniem bakterii, rozwojem pleśni oraz innymi zanieczyszczeniami, marka oferuje asortyment filtrów z węglem aktywnym. Warstwa węglowa jest ona umieszczona pomiędzy dwiema warstwami flizu, a dzięki swojej wysokiej skuteczności zatrzymuje więcej zanieczyszczeń w porównaniu ze standardowymi filtrami, a dodatkowo zatrzymuje szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy.

Filtry kabinowe Delphi Technologies Filtry kabinowe Delphi Technologies z warstwą węglową.


Z kolei filtry powietrza Hengst to ciekawe połączenie celulozy oraz włókien syntetycznych. Zastosowano tu równomierny rozkład plis, a zamontowana uszczelka, gwarantuje szczelne osadzenie filtra w obudowie. Jak objaśnia Arkadiusz Ostaszewski, trener techniczny Hengst Filter:

Arkadiusz Ostaszewski - trener techniczny Hengst Arkadiusz Ostaszewski – trener techniczny Hengst

 

Filtry powietrza Hengst produkowane są z włókien celulozy z domieszką włókien syntetycznych, które mają regularną strukturę, dzięki czemu ulega poprawie skuteczność filtracji i chłonność materiału. Podczas plisowania bibuła filtracyjna poddawana jest tłoczeniu, a następnie wypalaniu. Przetłoczenia wspomagają utrzymanie równomiernego rozkładu plis i wielkości kieszeni pomiędzy plisami. Odpowiednio ukształtowane grzbiety stabilizują długość plisy, a idealnie dobrany profil poliuretanowej uszczelki z dodatkiem plastyfikatorów gwarantuje szczelne osadzenie filtra w obudowie, co ułatwia proces montażu. Wielowarstwowe medium filtracyjne gwarantuje nieprzerwany dostęp powietrza, a dzięki precyzyjnej dawce mieszanki paliwowo-powietrznej – niższe spalanie.

Materiał filtracyjny Przetłoczenia na materiale filtracyjnym Hengst służą do utrzymania sztywności wkładu podczas użytkowania.


Bardzo interesującą propozycją są filtry powietrza Silver Nano Protect od PZL Sędziszów z dodatkami nano-srebra i nano-miedzi, które charakteryzują się unikalnymi właściwościami antybakteryjnymi. Przewagą tej technologii jest jej wysoka skuteczność w walce z różnego rodzaju drobnoustrojami. O tym zastosowaniu opowiada Agnieszka Dec, dyrektor generalny w PZL Sędziszów:

Agnieszka Dec - Dyrektor Generalny w PZL Sędziszów Agnieszka Dec – dyrektor generalny w PZL Sędziszów

Jedną z najciekawszych propozycji w ofercie PZL Sędziszów są filtry kabinowe Silver Nano Protect. W tej nowej linii produktowej zastosowano dwukompozytowy roztwór z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi, który charakteryzuje się unikalnymi właściwościami antybakteryjnymi. Rezultatem wieloletnich badań jest dobór odpowiedniego składu i stężenia tych substancji, które posiadają wysoką aktywność przeciwdrobnoustrojową, między innymi przeciw trudno zwalczanym szczepom grzybów i pleśni. Minimalny okres aktywności antybakteryjnej filtra Silver Nano Protect wynosi 12 miesięcy.

Porównanie wydajności filtrów Porównanie skuteczności filtracji filtrów kabinowych.

 

Reklama

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama