Ekoklima przyszłości

Delphi
23.4.2008
Podobnie jak 15 lat temu, gdy zaczęto wprowadzać stosowane do teraz chłodziwo R-134a w układzie klimatyzacji, tak i teraz naukowcy Delphi wykorzystują wiedzę i doświadczenie, aby ponownie zmienić czynnik chłodzący na substancję mniej obciążającą środowisko i bezpieczniejszą w użyciu.  

Tendencje w projektowaniu serca układu klimatyzacji - kompresora - ukazują dążenie do stosowania mniejszych i lżejszych systemów przy utrzymaniu komfortu podróżowania kierowcy i pasażerów. Kompresory klimatyzacji są podłączone do silnika za pomocą pasków i sprzęgieł. Obecnie
stosowane modele i kompresory przyszłości będą wyposażone w systemy elektroniczne, które pozwolą na zmienne sterowanie skokiem kompresora i na pracę bez użycia sprzęgieł. Tylko to usprawnienie spowoduje obniżenie ciężaru o 1,5 kilograma i pozwoli na dostosowanie do zapotrzebowania. W porównaniu do tradycyjnych kompresorów ze sprzęgłem i stałym skokiem umożliwi to zredukowanie zużycia paliwa spalanego na potrzeby pracy kompresora o około 0,2-0,3 l/100 km. Dodatkowo dzisiaj producenci samochodów stosują bardziej kompaktowe kompresory. Obecnie produkuje się elektronicznie sterowane, sześciocylindrowe kompresory o pojemności 160 cm3, mogące zaspokoić niemal wszystkie potrzeby. Takie kompresory wymagają również mniejszej ilości chłodziwa.

Więcej w kwietniowym numerze autoEXPERTA.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę